/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
3D-grafik
Fra : Bent Pedersen


Dato : 03-12-03 20:20

Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på handelsskole.
--
Bent

 
 
Claus Christiansen (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus Christiansen


Dato : 03-12-03 21:56

Bent Pedersen <ebbp@stofanet.dk> wrote in
news:3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?

Prøv at finde nogle artikler på:
www.gamedev.net
www.flipcode.com

Du kunne osse downloade Dx9 SDK'et fra Microsoft. Der er nogle helt ok
kapitler der omhandler vektorer, matricer osv osv.

/Claus


LR (03-12-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 03-12-03 23:21

"Bent Pedersen" <ebbp@stofanet.dk> wrote in message
news:3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
> Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på
handelsskole.

Ved jeg ikke, men tag et kik på raytracing, det er meget spændende! :)

Mvh,

Lasse



Jens Axel Søgaard (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 03-12-03 23:36

LR wrote:
> "Bent Pedersen" <ebbp@stofanet.dk> wrote in message
> news:3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>>Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
>>Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på
> handelsskole.

Denne bog er skrevet til elever på gymnasieniveau:

Grafik med Comal 80
Leo Højsholt Poulsen
Teknisk Forlag
ISBN: 87-571-0854-4

Lad dig ikke snyde af titlen, den er ganske glimrende
til formålet.

--
Jens Axel Søgaard



Jens Axel Søgaard (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 04-12-03 23:41

Jens Axel Søgaard wrote:
> LR wrote:
>> "Bent Pedersen" <ebbp@stofanet.dk> wrote in message

>>> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
>>> Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på
>>
>> handelsskole.
>
>
> Denne bog er skrevet til elever på gymnasieniveau:
>
> Grafik med Comal 80
> Leo Højsholt Poulsen
> Teknisk Forlag
> ISBN: 87-571-0854-4
>
> Lad dig ikke snyde af titlen, den er ganske glimrende
> til formålet.

Fidusen ved denne bog sammenlignet med de andre er,
at matematikken bliver gennemgået og at niveauet er
afstemt til stx [1] /hhx.



[1] Forkortelsen gym er/bliver afskaffet.

--
Jens Axel Søgaard


Brian Elmegaard (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian Elmegaard


Dato : 04-12-03 08:41

Bent Pedersen <ebbp@stofanet.dk> writes:

> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
> Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på handelsskole.

Der er lidt om hvordan de gør med Alice på deres hjemmeside, men
programmet er nu meget sjovere (også for børn):
http://www.alice.org/

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Jesper Haukrogh (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Haukrogh


Dato : 04-12-03 09:13


"Bent Pedersen" <ebbp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
> Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på
handelsskole.
> --
> Bent

Hej Bent

Det kommer an på hvilken forhåndsviden du har om 3D-grafik, og hvor
avanceret det skal være. Er det "bare" lidt overfladisk om 3D-grafik, dets
anvendelse, eller skal du helt ned i den "hårde" matematik med
perspektiv-rendering, raytracing, transformation, osv.?

En introduktion til 3D-grafik, hvordan det virker, osv. kan findes på:
http://computer.howstuffworks.com/3dgraphics.htm


Hvis du vil lege lidt selv med 3D-grafik, kan du prøve POV-Ray - det er
ganske gratis, kan downloades på www.povray.org både til Windows, Linux, Mac
OS og Mac OS X. Du kan også downloade source-koden dertil, hvis du vil kigge
på, hvordan det fungerer. Der er også noget dokumentation, hvor de
forskellige begreber såsom raytracing, UV-mapping m.v. er beskrevet, nogle
steder også med diverse problematikker der opstår, når forskellige
3D-effekter ønskes opnået.
POV-Ray er en raytracer, men lad mig advare dig om, at POV-Ray ikke er et
WYSIWYG-program - du skal programmere dine objekter, og herefter rendere
det, før du kan se hvad du laver... Til gengæld følger der en del eksempler
med, hvor du kan se hvordan de enkelte scener er bygget op.


Mvh
Jesper
_______
Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn. Hvis f.eks.
Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse
unge, hoppe rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og
ensformig musik, hmmm....



Kasper Kristensen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Kristensen


Dato : 04-12-03 09:40


"Bent Pedersen" <ebbp@stofanet.dk> wrote in message
news:3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
> Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på
handelsskole.
> --
> Bent

Har i ikke et bibliotek på Handelsskolen? Ellers prøv nærmeste
universitetsbibliotek.

Nu ved jeg ikke hvad du konkret skal bruge noget om, er det er praktisk
programmering a la OpenGL og Direct3D eller den mere matematiske side af
sagen, men "Advanced Animation and Rendering Techniques: Theory and
Practice" af Watt & Watt er ret grundig og kommer rundt om mange emner
indenfor computergrafik. Den er dog hvad jeg nok vil kalde på
"universitetsniveau", hvilket vel også er fint til en større opgave i
matematik.

Ellers findes der tonvis af tutorials på nettet, blandt andet på gamedev,
som allerede nævnt.

Kasper



Jesper Sørensen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Sørensen


Dato : 04-12-03 12:22

Kasper Kristensen wrote:
> "Bent Pedersen" <ebbp@stofanet.dk> wrote in message
> news:3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>>Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
>>Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på
>
> handelsskole.
>
>>--
>>Bent
>
>
> Har i ikke et bibliotek på Handelsskolen? Ellers prøv nærmeste
> universitetsbibliotek.
>
> Nu ved jeg ikke hvad du konkret skal bruge noget om, er det er praktisk
> programmering a la OpenGL og Direct3D eller den mere matematiske side af
> sagen, men "Advanced Animation and Rendering Techniques: Theory and
> Practice" af Watt & Watt er ret grundig og kommer rundt om mange emner
> indenfor computergrafik. Den er dog hvad jeg nok vil kalde på
> "universitetsniveau", hvilket vel også er fint til en større opgave i
> matematik.
>
> Ellers findes der tonvis af tutorials på nettet, blandt andet på gamedev,
> som allerede nævnt.
>
> Kasper
>
>

Ja den bog er nok lidt overkill, den har ikke nogen særlig pædagoisk til
gang til tingene og hvis du ikke har arbejdet med 3D grafik før er den
eddermame noget tung at danse med.

Men son en anden i gruppen har sagt, drejer det sig også om hvad du har
tænkt dig.

Vil du illustrer nogle ting som rotation, transformation, og skalering?
(Enten via opengl/direct3d eller bare via papir skitser)
Vil du visualisere ting som glaskuger med lysets brydning og reflektion?
(raytracing)
Vil du lave realtime grafik som i computerspil? (real-time 3d
Opengl/Direct3d, local illumination)
Eller vil du demonstrerer en realistisk lysmodel(Global illumination,
Photon mapping, radiosity)

Men hvis det er en introduktion til 3d grafik generelt findes der masser
af tutorials på nettet.

www.opengl.org
www.gametutorials.com
nehe.gamedev.net

Om ikke andet så har du da fået nogle stikord.

mvh
Jesper Sørensen

Sven Nielsen (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 05-12-03 14:35

In article <3fce376f$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
ebbp@stofanet.dk says...

> Hvor finder man noget litteratur om 3D-grafik?
> Det er til brug for en Større Skriftlig Opgave i matematik på handelsskole.

En fin bog er "An Introduction to Ray Tracing" af Andrew Glassner.

Med venlig hilsen Sven.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste