opgradere php på rh 7.3
Fra : Kim Emax

Dato : 02-12-03 23:00

Hej

Jeg har lige installeret en RH7.3 og vil herefter gerne kompilere nyeste PHP
version, men kan simpelhent ikke få det til at spille

Jeg har prøvet at kompilere Apache og PHP på denne måde:

cd apache_1.3.29
../configure --prefix=/usr/local/

cd ../php-4.3.4

../configure --with-apache=../apache_1.3.29 --enable-track-vars --with-freety
pe --with-gd --with-mysql --with-jpeg-dir=/usr --with-regex=system --with-xm
l --enable-gd-native-ttf --with-ttf --with-png --with-mm --enable-ftp --enab
le-exif --with-zlib --enable-magic-quotes --enable-safe-mode --enable-trans-
sid

make
make install

cd ../apache_1.3.29
../configure --prefix=/usr/local/ --activate-module=src/modules/php4/libphp4.
make
make install

cd ../php-4.3.4
cp php.ini-dist /usr/local/lib/php.ini

Men jeg kan simpelhent ikke få gang i den rigtige version af apache og PHP.
Er der nogen, der ved, hvilke parametre, der skal sættes for at opgradere
disse rpm pakker med en go gang make make install?

mvh
Emax

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-12-03 23:20

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> Jeg har lige installeret en RH7.3 og vil herefter gerne kompilere nyeste PHP
> version, men kan simpelhent ikke få det til at spille

Jeg plejer at oversætte PHP som DSO-modul til Apache. Det foregår
noget i stil med:

cd apache_1.3.29
../configure --prefix=/usr/local/apache --activate-module=src/modules/standard/mod_so.c
make
sudo make install
[ check at webserveren virker og så videre ]

cd php-4.3.4
../configure --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs [ og en masse andre
options efter smag og behag ]
make
sudo make install

Så kan jeg ikke lige huske om PHP selv retter i httpd.conf, eller du
selv skal gøre det.

Det fede ved at køre PHP som DSO-modul er at du kan opgradere din PHP
uden at du behøver at oversætte en ny Apache. Erfaringen siger at der
kommer nye PHP'er en del oftere end nye Apacher i 1.3-serien.

Når det hele så virker, så starter du din webserver ved at køre
/usr/local/apache/bin/apachectl start

--
Jacob - www.bunk.cc
One way to stop a runaway horse is to bet on him.

Fra : Kim Emax

Dato : 03-12-03 02:13

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg plejer at oversætte PHP som DSO-modul til Apache. Det foregår
> noget i stil med:
>
> cd apache_1.3.29
> ./configure --prefix=/usr/local/apache

Det forudsætter så at du har dit nuværende apache liggende i /usr/local/
ikke eller hur?

> --activate-module=src/modules/standard/mod_so.c make
> sudo make install
> [ check at webserveren virker og så videre ]

Jeg bruger ikke sudo, men installerer som root

> cd php-4.3.4
> ./configure --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs [ og en masse andre
> options efter smag og behag ]

tjae, du kan se min række af parametre

> make
> sudo make install
>
> Så kan jeg ikke lige huske om PHP selv retter i httpd.conf, eller du
> selv skal gøre det.

Her vil du nok fjerne udkommenteringerne omkring IfDefine HAVE_PHP4

> Det fede ved at køre PHP som DSO-modul er at du kan opgradere din PHP
> uden at du behøver at oversætte en ny Apache. Erfaringen siger at der
> kommer nye PHP'er en del oftere end nye Apacher i 1.3-serien.

Det jo lige det, nu skal jeg altså bare have det til at spille og det kan
jeg satme ikke få det til. Den bliver ved med at køre en ældre version af
apache og PHP. Alternativt skal jeg bare vide, hvordan jeg får standard
installationen til at understøtte mysql og php sammen, har du en ide til
det?

> Når det hele så virker, så starter du din webserver ved at køre
> /usr/local/apache/bin/apachectl start

Jeg har prøvet at stoppe den både med
/usr/local/apache/bin/apachtctl stop
apachectl stop
/etc/rc.d/init.d/httpd stop

den kører lystigt videre alligevel... eller den gør det via en IE browser,
mens lynx ikke kan få kontakt. Mistænker IE for den del af balleden

Emax

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-12-03 10:54

> Det forudsætter så at du har dit nuværende apache liggende i /usr/local/
> ikke eller hur?

Den antager absolut intet om tidligere versioner af Apache.

> Her vil du nok fjerne udkommenteringerne omkring IfDefine HAVE_PHP4

Hmmm ... OK. De sidste mange gange når jeg har installeret PHP har jeg
nu ikke rettet noget.

> Det jo lige det, nu skal jeg altså bare have det til at spille og det kan
> jeg satme ikke få det til. Den bliver ved med at køre en ældre version af
> apache og PHP.

Hvorfor afinstallerer du ikke bare de gamle versioner, som jeg går ud
fra er RPM-versioner?

> Alternativt skal jeg bare vide, hvordan jeg får standard
> installationen til at understøtte mysql og php sammen, har du en ide
> til det?

Ja, du installerer php-mysql-pakken.

> Jeg har prøvet at stoppe den både med
> /usr/local/apache/bin/apachtctl stop

Husk at den nok bruger den httpd.conf der ligger i
/usr/local/apache/conf/, og at den som standard vist lytter på port 8080.

> /etc/rc.d/init.d/httpd stop

Det er din gamle indianer du stopper der.

--
Jacob - www.bunk.cc
There's no future in time travel.