RPM versus SRPM?
Fra : mbi

Dato : 17-04-01 16:42

Forstår jeg det rigtigt hvis jeg siger at SRPM's er faktisk source man selv
skal kompilere, ligesom man vil gøre med tarballs, bortset fra at der bliver
lavet en "installerbar" rpm fil i enden af kompileringsprocessen? Kan man så
ikke sige at SRPMS er lige så gode som source code?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 17-04-01 22:39

On Tue, 17 Apr 2001 17:41:55 +0200, mbi wrote:

> [...]
> lavet en "installerbar" rpm fil i enden af kompileringsprocessen? Kan man så
> ikke sige at SRPMS er lige så gode som source code?

Nope - der er jo ekstra led involveret - som minimum
distributøren/byggeren af SRPM'erne.

--
Stig

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-04-01 23:03

On Tue, 17 Apr 2001, Stig H. Jacobsen wrote:

> Nope - der er jo ekstra led involveret - som minimum
> distributøren/byggeren af SRPM'erne.

Du kan opnå noget andet med SRPMS end med ren kildekode...

Ved at hente en SRPM slipper du for at sætte dig ind i alle ./configure
flagene og spekulere over, hvordan man laver en grundinstallation.
Samtidig sikrer du binær kompatibilitet, hvilket du med alm. RPM'er ikke
kan være sikker på på tværs af distributioner o.l.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
Computers are like airconditioners:

Fra : mbi

Dato : 18-04-01 09:28

> [...]
> Samtidig sikrer du binær kompatibilitet, hvilket du med alm. RPM'er ikke
> kan være sikker på på tværs af distributioner o.l.

Jeg spørger fordi der er nogen på comp.windows.x.kde der mener at man får
bedre ydelse med den nye kde 2.1.1 når man selv kompilere den. Hvad synes i?
For mig er gevinsten med SRPMS stor da det er meget nemmere at ha' med at
gøre...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-04-01 11:26

On Wed, 18 Apr 2001, mbi wrote:

> [...]
> For mig er gevinsten med SRPMS stor da det er meget nemmere at ha' med at

Medmindre du ændrer rpm's optimeringsflag ($RPM_OPT_FLAGS) eller ændrer
i .spec filen, opnår du næppe noget fornuftigt. Så vil du nemlig
oversætte dem med samme flag som distributøren, og du vil få samme
maskinkode med samme ydelse ud af det.

Du kan jo bare sætte nogle mere aggresive optimeringsflag for din
arkitektur i /usr/lib/rpm/rpmrc - og evt. kigge på flagene til
../configure i KDE-pakkerne og se, om det kan betale sig, at ændre i
..spec-filen.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
There is no insanity, just different perceptions of reality.

Fra : mbi

Dato : 19-04-01 09:47

> [...]
> arkitektur i /usr/lib/rpm/rpmrc - og evt. kigge på flagene til
> ./configure i KDE-pakkerne og se, om det kan betale sig, at ændre i

Jeg forstå det ikke helt. Du mener altså at jeg ikke få noget ud af
kompilering af SRPMS i forhold til source koden? Hvorfor findes de så? De
hedder jo tit "architecture independent" så der må være en eller anden slags
source i dem. Desuden kan jeg se, at der bliver kikket på min compiler samt
kerne i kompileringsprocessen. Hvis man ikke få noget ud af SRPMS så kan man
jo bare installere RPM, ikke?