Ecs k7s6a problem
Fra : lovend

Dato : 03-12-03 01:37

Hej med jer

Når jeg starter min comp op kommer der noget underligt noget den skriver
:"Primary IDE channel No 80 conductor cable installed" og en linje under
"Primary slave hard disk fail"

Der er kun en harddisk, cdrom, og et floppy. Der har været to men jeg har
geninstaleret siden da mit grafikkort brændte af(kan det have noget at sige
at det brændte af jeg kom til at spilde noget væske på det men jeg har nær
kikket på hele bundkortet og kan ikke se noget på det)

Håber en af jer kan hjælpe

Lovend

Fra : JK

Dato : 03-12-03 09:02

On Wed, 3 Dec 2003 01:36:32 +0100, "lovend" <harikke@maillige.nu>
wrote:

> [...]
>at det brændte af jeg kom til at spilde noget væske på det men jeg har nær
>kikket på hele bundkortet og kan ikke se noget på det)

Den brokker sig over, at du ikke bruger et 80 leder fladkabel til
harddisk. Hvis du bruger et gammelt 40 leder kabel, udnytter du heller
ikke hastigheden på harddisk controlleren.

Få fat i noget kvalitetskabel. Evt. 2 stk. og evt. runde kabler, når
nu du er i gang. Koster 45 kr. stk.
Det skal nok bringe orden i bios. Du bør lige gå ind i bios og
detektere harddiske/cdrom og save bios.

mvh

John

Fra : lovend

Dato : 03-12-03 09:37

"JK" <junk@mailzone.com> wrote in message
> [...]
> nu du er i gang. Koster 45 kr. stk.
> Det skal nok bringe orden i bios. Du bør lige gå ind i bios og

Nu har jeg kikket på min kabler og ganske rigtigt der står 40 på dem alle,
men der undre mig lidt at jeg for få dage siden kunne kører med 2 hdér osv
uden problemer men efter mit lille uheld kokser det hele.

lovend

Fra : JK

Dato : 03-12-03 10:01

On Wed, 3 Dec 2003 09:36:42 +0100, "lovend" <harikke@maillige.nu>
wrote:

> [...]
>men der undre mig lidt at jeg for få dage siden kunne kører med 2 hdér osv
>uden problemer men efter mit lille uheld kokser det hele.

Har du været inde i bios og detekteret harddiske osv. med Enter ? Gemt
bios ?

De ECS'er har det med at glemme bios indstillinger og gå tilbage til
scratch. Meget irriterende.

Et grafikkort uheld kan da godt have fået den til at bøvse i bios.

40 eller 80 leder kabler ser meget ens ud. Men 80 lederne har meget
tyndere ledere. Har man først set den nye type, er man ikke i tvivl.

Cable select eller master/slave skal der også være orden på.

mvh

John

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 03-12-03 10:07

Det lyder som om at du har kablet til at side på bundkortet stadigvæk uden
at der er koblet noget til det. Har jeg ret

/Niels

Fra : lovend

Dato : 04-12-03 14:19

Ja det havde du ... *hehe* jeg føler mig virkelig dum nu jeg havde sat i den
forkerte port og brugte derfor 40 der hvor jeg skulle 80.
Det er også virkelig svært at se at blåt stik skal i blå port.

Med røde øre her fra mange tak for hjælpen alle sammen.

lovend