Spaltelayout CSS
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-12-03 01:55

Jeg har tidligere fået meget hjælp her og håber også, at det vil lykkes
med følgende problem:

Jeg har et CSS med topbjælke, bundbjælke og 3 spalter midt imellem. Top
og bund samt de to yderste spalter skal have én farve, den midterste
spalte en anden, og endelig body en tredje.

Men hvordan får man de tre spalter til at ramme bundbjælken? Hvis body
havde samme farve som top- og bundbjælkerne, ville det selvfølgelig
hjælpe, men der vil stadig komme et "hul" i den midterste spalte, når
foldud-menuen (Hintzmann) i venstre spalte foldes ud.
Jeg har prøvet noget med min-height, men det virkede ikke.

Er den eneste løsning at opgive farveladen?

Venlig hilsen
Lisbet

Her kommer stylesheetet:

body {
background-color:#55a;
color:gray;
font-family:'verdana','arial',sans-serif;
font-size:10pt;
width:100%;
height:100%;

}

#topbar {
float:left;
clear:both;
width: 98%;
background-color:#c0c0c0;
border-width: 1px;
border-style:solid;
border-color:#999999;
}

..flydestop {
clear:both;
}
#bund {
clear:both;
width:98%;
background-color:#c0c0c0;
border-width: 1px;
border-style:solid;
border-color:#999999;
}

#spalte1 {
float:left;
width: 25%;
border-width: 1px;
border-style:solid;
border-color:#999999;
}

#spalte1body {
padding:1%;
background-color:#C0c0c0;
vertical-align:top;
line-height:150%;
}

#spalte2 {
float:left;
width: 58%;
min-height:98%;
border-width: 1px;
border-style:solid;
border-color:#999999;
}

#spalte2body {
padding:5%;
font-size:10pt;
background-color:#eee;
}

#spalte3 {
float:left;
width: 14.5%;
border-width: 1px;
border-style:solid;
border-color:#999999;
}

#spalte3body {
padding:1%;
vertical-align:top;
text-align:center;
font-size:10pt;
background-color:#c0c0c0;
}

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-12-03 10:05

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> Jeg har prøvet noget med min-height, men det virkede ikke.
>
> Er den eneste løsning at opgive farveladen?

Jeg vil tro at det kan lade sig gøre, men start med at give et link til en online demonstration
af din side.
Så er det nemmere af forstå hvad du ønsker

Hintzmann c",)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-12-03 15:54

Martin Hintzmann Andersen wrote:
> Jeg vil tro at det kan lade sig gøre, men start med at give et link
> til en online demonstration af din side.
> Så er det nemmere af forstå hvad du ønsker
>
> Hintzmann c",)

Hej Martin

OK - her er linket: http://www.varde-gym.dk/forslag.html

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-12-03 11:10

Lisbet Laursen wrote:

> OK - her er linket: http://www.varde-gym.dk/forslag.html

Hej Lisbet

Her er et eksempel, hvordan jeg ville lave det.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/www_varde-gym_dk/forslag2.html

Jeg har taget udgangspunkt i Douglas Livingstone CSS-template.
http://www.redmelon.net/tstme/3cols2/noborder.htm

Håber at du kan bruge det.

PS. Der er også et eksempel på hvordan NS4 og IE4 vil se siden.
PSS. mhalist har jeg lavet med ikoner.

Hintzmann c",)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-12-03 13:04

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Her er et eksempel, hvordan jeg ville lave det.
> http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/www_varde-gym_dk/forslag2.html

Nederst i
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/www_varde-gym_dk/css/default.css>
ligger der noget /*mozilla kode*/. Hvordan undgår man at IE læser den?

Hvis det er fordi IE holder op med at læse når den ikke kan forstå
"#outer > #inner { border-bottom: 1px solid transparent; }" , så bliver
dit add-on jo ikke læst af IE.

Hvad er det der opnås med de negative kolonneværdier? (hvis jeg kan læse
om det et sted hos Livingstone så bare gi' en URL )

> PSS. mhalist har jeg lavet med ikoner.

Ja - den ser lidt 'teknisk' ud, men den er godt nok velfungerende!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-12-03 14:20

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
>
> Hvis det er fordi IE holder op med at læse når den ikke kan forstå
> "#outer > #inner { border-bottom: 1px solid transparent; }" , så bliver

Hej Jesper

IE holder ikke op med at læse CSS'en

CSS'en efter /* Mozilla code */ er bare noget CSS specielt beregnet til Mozilla, som umiddelbart
ikke er skadeligt for IE.
På nær den første linie, som gør brug af en child selector, som IE heldigvis ikke forstår.

#outer > #inner { border-bottom: 1px solid transparent; }

De efter følgende linier læses også af IE men har ingen betydelig indvirkning, men er most for
Mozilla.

#left { margin-right: 1px; }
#right { margin-left: 1px; }
#right p { padding-left: 10px; }
#center { margin: 0 -8px 0 -2px; }

Min kode læses altså af begge browsere.

> Hvad er det der opnås med de negative kolonneværdier? (hvis jeg kan læse
> om det et sted hos Livingstone så bare gi' en URL )

Jeg har ikke kunnet se at Douglas har beskrevet det nogen steder, men den negative margin-værdi
på #left og #rigth modsvarer border-værdierne fra #outer.

Håber at jeg fik besvaret dine spørgsmål

Hintzmann c",)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-12-03 16:48

> [...]

> gym_dk/forslag2.html
>
> Jeg har taget udgangspunkt i Douglas Livingstone CSS-template.

Hej Martin

Det er flot! Det kan jeg bestemt bruge. Jeg må nok forsøge at lave en
scrollbar i den midterste spalte til andre sider med meget tekst.

Tusind tak til dig (og Douglas Livingstone).

Venlig hilsen

Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-12-03 21:28

Lisbet Laursen wrote:

> Det er flot! Det kan jeg bestemt bruge. Jeg må nok forsøge at lave en
> scrollbar i den midterste spalte til andre sider med meget tekst.

Øhøh hmm! Inden jeg nu begynder at bøvle med en scrollbar, ville jeg
godt vide, om ideen er realistisk - hvis altså der er nogen, der har en
ide om det på forhånd?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-12-03 08:20

Lisbet Laursen wrote:

> Øhøh hmm! Inden jeg nu begynder at bøvle med en scrollbar, ville jeg
> godt vide, om ideen er realistisk - hvis altså der er nogen, der har en
> ide om det på forhånd?

Min personlige mening er at der kun bør være scroll-bar på selv siden. En scroll-bar inde på
siden virker så ... frames agtigt.

Hintzmann c",)