SP: FONT-size --> absolutte vs. relative v~
Fra : Uncle Evil

Dato : 17-04-01 15:33

Kan nogen mon give mig en pædagogisk forklaring på subj.?

Tillad mig at uddybe:
Jeg kastede, for ikke så længe siden, min side http://vff.dht.dk til
gennemsyn i d.e.i.w.r&r , hvor det, blandt mange andre ting, blev nævnt at
det var uklogt at brugt "pt" som enhed ved angivelse af skriftstørrelse (fx.
11px), idet brugere af siden dermed fratages muligheden for at ændre på
skriftstørrelsen hvilket ikke er hensigtsmæssigt hvis målgruppen er
svagtsynet, eller bruger 21"-skærm og opløsninger over 1024*768.
I løbet af diskussionen fremgik det, at "px" er acceptabel i den sammenhæng,
idet den netop giver tilladelse til førnævnte brugerbaserede ændringer.
Derfor rettede jeg fluks "pt" til "px" i mit stylesheet, med det resultat,
at skriften blev mindre end før, men man kan stadig ikke ændre den manuelt
via browseren (IE5.5 i dette tilfælde) -og så er det jo at jeg ikke kan se
hvilken forskel det gør i det lange løb.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide:

*hvad er forskellen på de forskellige enheder (em, pt, px, % -er der
flere?)/hvilke er relative/kan skifte størrelse og hvilke er absolutte/kan
ikke skifte størrelse
*hvad svarer 11px til i pt?
*i em?
*i %
*er der flere?

Hvis I kan hjælpe mig med det, så får jeg ro i sjælen, og mine sider bliver
mere brugervenlige :0)

Regards
/Jakob a.k.a. "Formanden"

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-04-01 15:36

Uncle Evil wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan nogen mon give mig en pædagogisk forklaring på subj.?

http://html.dk/tutorials/css/lektion4.asp#font-size

/Kasper

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-04-01 08:12

On Tue, 17 Apr 2001 14:35:50 +0000 (UTC), Kasper Kyndsberg
<kasper@kyndsberg.dk.dd> wrote:

>http://html.dk/tutorials/css/lektion4.asp#font-size

- som ikke svarer på det afgørende spm. om pt eller px.

Jeg har brugt "pt" så længe, at jeg ikke længere kan huske hvorfor :)

Ang. muligheden for at skalere, så er det rigtigt, at MSIE5 ikke
skalerer "pt", mens fx Opera 3.6 gør.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Martin

Dato : 17-04-01 15:40

On Tue, 17 Apr 2001 16:32:30 +0200, "Uncle Evil" <jafj@hotmail.com>
wrote:

[SNIP et godt spørgsmål]

Ja % står jo for % (procent)
Så er mit spørgsmål... % af hvad ? Højden på browser vinduet eller
computerens indmad eller hva ?

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 17-04-01 16:04

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Så er mit spørgsmål... % af hvad?

... af "normalstørrelsen" på den pågældende font. font-size:100%
svarer med andre ord til slet ikke at definere nogen font-størrelse.

Mvh
Jonas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-04-01 09:02

On Tue, 17 Apr 2001 15:04:11 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>.. af "normalstørrelsen" på den pågældende font.

Nej, det er faktisk ikke rigtigt.
siger:
"Percentage values: relative to parent element's font size"

siger:
"A percentage value specifies an absolute font size relative to the
parent element's font size. Use of percentage values, or values in
'em's, leads to more robust and cascadable style sheets."

Hvilket betyder, at:
>font-size:100%
>svarer med andre ord til slet ikke at definere nogen font-størrelse.
- heller ikke er rigtigt.

Se mit eksempel:

- hvor (i både MSIE5 og Opera, som jeg mener gør det korrekt):
<P STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
og
<H1 STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
har samme størrelse (dog er H1 federe).

- mens:
<P>Dette er en test</P>
og
<H1>Dette er en test</H1>
har forskellig størrelse.

Desuden er:
<H1 STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
forskellig fra
<H1>Dette er en test</H1>

- mens
<P STYLE="font size: 100%">Dette er en test</H1>
har samme størrelse som
<P>Dette er en test</P>
- idet default font-størrelse for P er den samme som for BODY, som jo
samtidig er parent-element til P.

Så humlen er altså, at %-størrelsen er % af parent-elementet - uanset
om det så foregår i et P eller et H1 tag.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Uncle Evil

Dato : 17-04-01 23:58

Hej igen!

Har nu gennemlæst det link Kasper henviste til, men jeg har dog stadig et
par ubesvarede spørgsmål.

* Forskellen på pt og px nævnes ikke
* det forklarer ikke hvorfor px skulle være skalérbar, sådan som jeg fik at
vide, men siger derimod at det er lige modsat.
* der er ikke nogen omregningstabel -oprindelig brugte jeg font-size: 11pt,
men hvad skal jeg sætte den til i em, %, cm, px for at opnå samme resultat.
* Er der nogen derude der kender et link til en omregningstabel?
* findes det overhovedet?

Regards
/Jakob a.k.a. "Formanden"