Fradrag og moms
Fra : Anders

Dato : 29-11-03 12:12

Jeg arbejder som konsulent ved siden af mine studier og "rigtige"
studiejob. Da jeg vil til at lægge mere vægt på dette arbejde og få
flere kunder end den enkelte jeg har lige nu, får jeg brug for en
computer, som udelukkende skal bruges til dette arbejde.

Da jeg ikke kommer til at tjene mere end omkring 40-45.000 kr. har jeg
valgt ikke at lade mig momsregistrere. Hvad så med fradraget på
computeren? Kan jeg trække momsen af computeren fra?

pft. Anders

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 29-11-03 13:12

Anders wrote:
> [...]
> valgt ikke at lade mig momsregistrere. Hvad så med fradraget på
> computeren? Kan jeg trække momsen af computeren fra?

Nej, det hænger naturligvis sammen - hvis du ikke skal betale moms pga for
lille omsætning - kan du heller ikke få fradrag for momsen.

Du kan imidlertid lade dig registrere alligevel og betale moms af
omsætningen (hvilket er liggyldigt, hvis dine kunder er virksomheder, der
har fradrag for momsen igen) - og så få fradrag for momsen af computer m.v.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : alexbo

Dato : 29-11-03 12:55

"Anders" skrev

> Da jeg ikke kommer til at tjene mere end omkring 40-45.000 kr. har jeg
> valgt ikke at lade mig momsregistrere. Hvad så med fradraget på
> computeren? Kan jeg trække momsen af computeren fra?

Nej.
Du har jo ikke nogen steder at trække den fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 29-11-03 19:25

On 29 Nov 2003 03:12:20 -0800, a@brygge.dk (Anders) wrote:

> [...]
>valgt ikke at lade mig momsregistrere. Hvad så med fradraget på
>computeren? Kan jeg trække momsen af computeren fra?

Hvis du ikke er momsregistreret så glem alt om momsen. Du
fratrækker hele computerens pris i din indkomst.
Vær dog opmærksom på, at det ikke altid er muligt at
fratrække hele beløbet i udgiftåret men at den skal
afskrives over en årrække hvis den er over et vist beløb som
jeg ikke kan huske størrelsen på.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 01-12-03 19:32

> [...]
> fratrække hele beløbet i udgiftåret men at den skal
> afskrives over en årrække hvis den er over et vist beløb som

Mener den går ved de 10.500. Er dog ikke sikker. Nogen der kan af- eller
bekræfte?

Mvh, Lasse

Fra : Lars

Dato : 19-12-03 02:59

Hej Anders,

Du kan se her at grænsen 10.500 kr.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=152595&ov_id=200230&search=afskrivning

Men jeg vil anbefale dig at blive momsregistreret. Det koster ikke noget,
men du huske at indsende dine angivelser to gange om året.

Hvis du forventer at få mere arbejde fra firmaer, er der mange der vil
spørge dig om du er momsregistreret, og hvis du svarer ja vil du virke mere
seriøs i en evt. kontraktsforhandling med dem. Virksomheder er generelt
total lige glade med om du bonner dem for moms, for det går jo fra i deres
momsregnsskab.

Mvh Lars