Div centrering vandret - CSS
Fra : Karina [6000]

Dato : 29-11-03 22:10

Hej Folkens

Ja undskyld jeg spørger til samme emne igen, men er der ik en måde hvorpå
man kan få centreret en div vandret med css der virker i de fleste
browsere.. har fundet ud af at margin-left: auto; og margin-right: auto;
ikke er den mest geniale løsning.. kan ikke finde ud af det med negativ
margin - og er det en holdbar løsning?

mvh

Karina

Fra : Karina [6000]

Dato : 29-11-03 22:26

Nogen der kan hjælpe mig med at lave en gang negativ margin så den bliver
centreret,.. højden er 375px og bredden er 775px

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-11-03 22:44

"Karina [6000]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev :

>Nogen der kan hjælpe mig med at lave en gang negativ margin så den bliver
>centreret,.. højden er 375px og bredden er 775px

Kig på http://home13.inet.tele.dk/smedpark/centrer.htm

Brug vis kilde, virker i alle nyere browsere.

margin-top skal være det halve af højden, altså margin-top:
-188px

margin-left skal være det halve af bredden, altså margin-left:
-368px

Nårdin boks er en ulig størrelse, så vil det ganske vidst så
blive en pixels forkert, men det er der vidst ingen, der kan se.

Du bør bruge en doctype, der sætter browseren i satndardmode,
f.eks. den samme som brugt på ovennævnte side.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-03 22:38

Jo - se fx <http://www.html-faq.dk/2007.asp>.

> har fundet ud af at margin-left: auto; og margin-right: auto;
> ikke er den mest geniale løsning..

Den er nu ikke så tosset - men det virker ikke med IE<6 til Windows
(jeg kan ikke helt huske hvordan det er med Mac-IE'er i dette
tilfælde).

Kombinerer man med centrering vha. text-align (som i linket
ovenfor) virker det i stort set alle browsere. Husk at sætte text-
align: left på det indre element (medmindre du også vil have selve
teksten centreret). Husk også stadig at benytte margin: auto til de
browsere der godt kender standarderne.

> kan ikke finde ud af det med negativ margin - og er
> det en holdbar løsning?

Den bør kun benyttes hvis der ikke er andre muligheder - her er der
nemlig risiko for at siden ikke kan læses ordentligt (negativ
margen kan få noget af siden til at ryge ud over browserkanten,
uden mulighed for at scrolle til det). Det er eneste måde at lave
lodret centrering med standardkode, men det er ikke nødvendigt til
vandret centrering.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Karina [6000]

Dato : 29-11-03 22:51

> [...]
> align: left på det indre element (medmindre du også vil have selve
> teksten centreret). Husk også stadig at benytte margin: auto til de

kan du ik vise mig hvordan det vil se ud?

mvh

Karina

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-03 23:20

Karina [6000] skrev:

> kan du ik vise mig hvordan det vil se ud?

Se det link jeg gav: <http://www.html-faq.dk/2007.asp>.

Hvis du har problemer med at overføre det til din egen side, så giv
et link til den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-11-03 23:55

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Se det link jeg gav: <http://www.html-faq.dk/2007.asp>.

Der er endda et eksempel på hvordan det fungerer - hele
to af slagsen - klik på [Se eksempel] Karina!

Er "Centrering af sideindhold med div" ikke forklaret godt nok,
vil jeg da gerne høre kommentarer, så det kan blive bedre.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Karina [6000]

Dato : 30-11-03 00:23

> [...]
>
> Er "Centrering af sideindhold med div" ikke forklaret godt nok,
> vil jeg da gerne høre kommentarer, så det kan blive bedre.

rolig der :) jeg bruger bare negativ margin....