Sikkert nem, men alligevel
Fra : JMN

Dato : 26-11-03 19:00

vil det være dejligt med lidt hjælp.

Fra Holbæk til København er der 110 km.

En person kører ruten på 1 time og 40 minutter.

Hvor mange kilometer i timen har han kørt ?

Nogen der kan stille det simpelt op, så resultatet er let forståeligt.

pft.
JMN

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-11-03 19:10

"JMN" <guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
> Fra Holbæk til København er der 110 km.
> En person kører ruten på 1 time og 40 minutter.

110 km / 1.66 timer = 66.26 km/time

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-11-03 20:05

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> 110 km / 1.66 timer = 66.26 km/time

Det er en god måde at forklare det på, men dine valg af afrundinger
gør at de to sidste cifre i dit facit ikke er nøjagtige.

110 km / 1,667 h = 66,0 km/h

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-11-03 20:11

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en god måde at forklare det på, men dine valg af afrundinger
> gør at de to sidste cifre i dit facit ikke er nøjagtige.
> 110 km / 1,667 h = 66,0 km/h

Ja, det var en fejl.

Fra : Frost

Dato : 26-11-03 19:16

"JMN" <guffe@guffe.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvor mange kilometer i timen har han kørt ?
>
> Nogen der kan stille det simpelt op, så resultatet er let forståeligt.

Endelig noget som en sproglig gymnasie-elev som mig kan overkomme.

På 1 time og 40 minutter er der i alt 100 minutter, hvilket vil sige at
personen har kørt 110 kilometer på 100 minutter.
110 km / 100 minutter = 1,1 - Altså, han kørte 1,1 kilometer i minuttet.
1,1 km/m * 60 minutter = 66 - Gennemsnitligt kørte han derfor 66 km/t
under hele turen.

Nu håber jeg så jeg fik det rigtigt. Det er trods alt omkring 6 måneder
siden jeg sidst havde en naturfagstime.

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-11-03 19:22

> [...]
>
> Hvor mange kilometer i timen har han kørt ?
>
> Nogen der kan stille det simpelt op, så resultatet er let forståeligt.

110/(1+40/60) ; forlæng med 3

330/5 = 66 km/t

Mvh
Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-03 01:20

JMN wrote:

> vil det være dejligt med lidt hjælp.

Du har fået lidt hjælp fra andre mht. matematikken.

> Fra Holbæk til København er der 110 km.

Så lad mig hjælpe lidt med geografien. Der er sådan cirka 67 km mellem
København og Holbæk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-11-03 09:38

Kim Ludvigsen wrote:

> Så lad mig hjælpe lidt med geografien. Der er sådan cirka 67 km
mellem
> København og Holbæk.

Det kommer da an på, hvilken vej man kører. Hvis man tager turen over
Sorø kommer det sikkert til at passe meget godt

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-03 10:51

Kristian Damm Jensen wrote:

> mellem
>
> Det kommer da an på, hvilken vej man kører.

Måske, hvis man kører baglæns...

--
Mvh. Kim Ludvigsen