netværks "RAID"
Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 17-04-01 11:12

jeg tænkte på om der findes en driver/interface eller noget til
linux/unix/windows som gjorde det muligt at smække f.eks. 4 netkort i en
maskine og lade dem arbejde som et. Altså selve maskinen for kun en IP, men
traffikken fordeles ud på de 4 netkort så hastigheden forbedres. Det jeg
mener helt klart er at hvis nu en fil-server som konstant har _meget_ trafik
fik installeret 4 netkort på førnævnte måde og den så fik, lad os sige, 4
forespørgsler fra 4 forskellige maskiner på netværket, at den så ville dele
hver maskines forespørgsel ud på hvert sit netkort?
Er det skrevet?? =)

mvh
Peter Gade

Fra : Jens

Dato : 17-04-01 16:18

"Peter Gade Jensen" <rhazn@hillbilly.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dele
> hver maskines forespørgsel ud på hvert sit netkort?

Tag et kig på dette netkort:
http://www.dlink.com/products/adapters/dfe570tx/
Andre producenter laver tilsvarende kort !

Jens

Fra : Thomas

Dato : 17-04-01 20:43

> Tag et kig på dette netkort:
> http://www.dlink.com/products/adapters/dfe570tx/
> Andre producenter laver tilsvarende kort !

Er der nogen, der har nogle erfaringer med sådanne kort? Kan de umiddelbart
sættes i et alm. netværk, og hvad stiller det af krav til "den anden ende"?
Skal der være samme kort i alle maskiner og server?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - Webcam og undervandsbilleder fra RødeHavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 19-04-01 08:39

Hej!

> Er der nogen, der har nogle erfaringer med sådanne kort? Kan de umiddelbart
> sættes i et alm. netværk, og hvad stiller det af krav til "den anden ende"?
> Skal der være samme kort i alle maskiner og server?

Jeg har ikke erfaringer med kortet, men udfra deres website må det være såddan
at der ikke kræves specielle netkort. Der står noget med at det kan udnytte den
eksisterende infrastruktur. Dvs. du køber det her 4 ports kort og sætter 4
kabler fra kortet til din switch (Jeg tror ikke en hub er en god ide) og vupti,
serveren kan overføre 400 mbit/sec til klienterne.

Men det er klart at du ikke kan få en båndbredde på 400 mbit mellem to
msakiner, hvis den ene kun har et 100 mbit netkort! Men hvis du har 4 klienter
kan hver overføre 100 mbit fra serveren samtidigt - hvis altså serveren kan
følge med :)

-Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-04-01 09:13

On Thu, 19 Apr 2001 09:38:36 +0200, Thomas Kaufmann Jensen
<kauf@email.dk> wrote:

> [...]
> kabler fra kortet til din switch (Jeg tror ikke en hub er en god ide) og vupti,
> serveren kan overføre 400 mbit/sec til klienterne.

Sådan er verden ikke. Hvis ikke endeudstyret (server og switch)
snakker samme protokol for link aggregation, vil man ikke kunne
balancere (i begge retninger). Der er også andre pitfalls, som at
man faktisk ikke får 400 Mbps, men 4x100 Mbps, og ikke mellem to
maskiner.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=linkaggr
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=etherchannel

-A

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 19-04-01 10:09

Hej!

> [...]
> balancere (i begge retninger). Der er også andre pitfalls, som at
> man faktisk ikke får 400 Mbps, men 4x100 Mbps, og ikke mellem to

Det var vist også det jeg mente - Det eneste jeg sagde var at serveren kan overføre
400 mbit/sec til klienterne. Jeg brugte ordet 'klienterne', for at undgå den
misforståelse, da det er så dejligt ukonkret. Altså serveren kan sende 400 mbit sec -
hvis altså 'klienterne' kan tage imod, og der er nok af dem :)

-Thomas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 17-04-01 17:18

> [...]
dele
> hver maskines forespørgsel ud på hvert sit netkort?
Det er indbygget i nyere Linux kernels (i hvert fald i 2.4.3), hvor det
bliver kaldt bonding. Cisco har sit eget navn for det, og 3Com har sit eget
navn for det, men jeg kan ikke huske hvad de er. Jeg ved heller ikke om det
kan bruges på mere end 2 netkort, men bare 2 netkort giver selvfølgelig
dobbel performance...

Hvis du er interesseret er der en god vejledning til at installere 2.4.x
kernels her:
http://www.linux-world.dk/tutorials/kernel24.php

Du skal så bare huske at slå bonding til et eller andet sted (sandsynligvis
under network ;)...

Mvh. Jonas

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 17-04-01 20:15

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> wrote in message
> Det er indbygget i nyere Linux kernels (i hvert fald i 2.4.3), hvor det
> bliver kaldt bonding.

hmm tror sq ikke det er i 2.4.1.

> Hvis du er interesseret er der en god vejledning til at installere 2.4.x
> kernels her:
> http://www.linux-world.dk/tutorials/kernel24.php

hehe så svært er det jo heller ikke at compile in kernel.
Nej jeg spurgte fordi at jeg havde snakket med nogle studiekammerater om at
hvis det ikke var lavet så ville vi gøre et forsøg en gang. =)

tak for det

/gade

Dato : 17-04-01 20:10

> [...]
> kernels her:
> http://www.linux-world.dk/tutorials/kernel24.php
>
> Du skal så bare huske at slå bonding til et eller andet sted

Virker det ikke kun hvis det køres op imod en anden maskine med tilsvarende
netkort?

Vh Lasse