Kun ét komma i tekstbox
Fra : Jan Hansen

Dato : 17-04-01 09:33

Jeg har nogle tekstbokse hvor der indtastes nogle værdier til videre
beregning.

Men det er muligt at indtaste flere komma'er hvilket er ret uheldigt.
Hvordan klarer jeg den?

Mvh Jan Hansen

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 17-04-01 10:03

"Jan Hansen" <jh@fa.dk> skrev i melding
> Jeg har nogle tekstbokse hvor der indtastes nogle værdier til videre
> beregning.
>
> Men det er muligt at indtaste flere komma'er hvilket er ret uheldigt.
> Hvordan klarer jeg den?

Something like this;
Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If InStr(Text1.Text, Chr$(44)) And KeyAscii = 44 Then KeyAscii = 0
End Sub

--
Snutten

Fra : Jan Hansen

Dato : 17-04-01 11:02

Takker mange gange, det virker.

Mvh Jan Hansen

Helge Bjørkhaug <helge@techie.online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sFTC6.270$TAb.170970624@news.telia.no...

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-04-01 12:33

Helge Bjørkhaug skrev:
> If InStr(Text1.Text, Chr$(44)) And KeyAscii = 44 Then KeyAscii = 0

Hvorfor ikke bare bruge:

If InStr(Text1.Text, ",") And KeyAscii = Asc(",") Then KeyAscii = 0

Så slipper man for at skulle have ASCII tabellen fremme hver gang man ser på
koden

-------
Tomas

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 17-04-01 13:44

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.dk.removethis> skrev i melding

> Hvorfor ikke bare bruge:
>
> If InStr(Text1.Text, ",") And KeyAscii = Asc(",") Then KeyAscii = 0
>
> Så slipper man for at skulle have ASCII tabellen fremme hver gang man ser

> koden

Speechless......

--
Snutten

Fra : SandahlOlsen

Dato : 22-04-01 23:38

-Fordi du anvende Asc-funktionen i stedet for at teste på KeyAscii-værdien
(44), som allerede har i hånden. Du laver altså performenceoverhead.

Hilsen Lars

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 23-04-01 08:40

SandahlOlsen skrev:
> -Fordi du anvende Asc-funktionen i stedet for at teste på KeyAscii-værdien
> (44), som allerede har i hånden. Du laver altså performenceoverhead.

....og så?

Hvis man ikke er glad for performance overheads, bruger man OVERHOVEDET ikke
Visual Basic

Det er vigtigere at lave læselige programmer, end at undgå at introducere et
ekstremt minimalt performance overhead, som formentlig vil være næsten
umåleligt.

Men okay - her er en version specielt til dig:

Private Const ANSI_NUL As Byte = 0 ' NUL
Private Const ANSI_KOMMA As Byte = 44 ' ,

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If InStr(Text1.Text, ",") And KeyAscii = ANSI_KOMMA Then KeyAscii =
ANSI_NUL
End Sub

....og det er faktisk også sådan, at det bør gøres (altså bruge konstanter,
hvor funktioner kan undgås).

-------
Tomas