Rygning i kirken
Fra : palle jensen

Dato : 13-11-03 23:37

   Vi ved jo at Gud bor i os så det betyder at vi er Guds tempel eller
kirke. Er det så en synd at ryge idet vort legeme forurenes af alle de
skadelige stoffer som man indhalerer ved rygning og som gennem blodet
spredes til hele kirken (=vort legeme). Kirken er jo bygget af levende
sten.?

Palle Finn Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-11-03 00:18

palle jensen <pallefinn@oncable.dk> writes:

> [...]
> alle de skadelige stoffer som man indhalerer ved rygning og som gennem
> blodet spredes til hele kirken (=vort legeme). Kirken er jo bygget af

Ja, men "Der er intet, som kommer ind i et menneske udefra, der kan
gøre det urent, men det er det, som kommer ud af et menneske, der gør
et menneske urent." (mark 7,15)

Man kan selvfølgelig indskyde, at mennesket ikke kun inhalerer men
også exhalerer, men det er nok at strække 7,15 for vidt
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-11-03 00:55

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig indskyde, at mennesket ikke kun inhalerer men
> også exhalerer, men det er nok at strække 7,15 for vidt

Kristendommens budskab må være størst mulig lykke for flest mulig.
Gud har jo ikke en sart næse eller en æstetik om kirkerummets rene luft.

Så præsten der kender sin menighed må afgøre om der ved milde påbud skal ske
begrænsning af rygning.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-03 09:33

On 14 Nov 2003 00:18:17 +0100, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

>Man kan selvfølgelig indskyde, at mennesket ikke kun inhalerer men
>også exhalerer, men det er nok at strække 7,15 for vidt

Jo, man skal passe på ikke at tage tingene for bogstaveligt, men på
den anden side, så er folk døde af passiv rygning, så det er et
spørgsmål, egentligt, om det ikke er en synd at ryge.
--
Britt Malka
Vind en nyhedstitel (hemmelig) fra Bog&Idé - www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-11-03 10:16

news@foxladi.com (Britt Malka) writes:

> Jo, man skal passe på ikke at tage tingene for bogstaveligt, men på
> den anden side, så er folk døde af passiv rygning, så det er et
> spørgsmål, egentligt, om det ikke er en synd at ryge.

Jeg vil se bort fra den detalje, at de påståede dødsfald af passiv
rygning er meget tvivlsomme og i stedet spørge supplerende:

Passagerer, cyklister og fodgængere er døde i bilulykker - er det en
synd at køre bil? Er det en synd at køre galt?

Kulminearbejdere er døde af deres arbejde. Er det en synd at fyre med
kul?

Folk dør. Nogle gange er det deres egen skyld, andre gange er det
andres og i en del tilfælde er det slet ingens skyld. Men det er nu
engang en del af livet - at vi dør.

Jeg tror, at det er at strække sig for vidt at sige, at det er en synd
at foretage sig noget, der _kan_ medvirke til at fremskynde en anden
persons død.

(Jeg er ikke selv ryger, men jeg har sympati for rygere. De bliver
beskyldt for meget og straffet for endnu mere.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-03 11:48

On 14 Nov 2003 10:16:05 +0100, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

>Passagerer, cyklister og fodgængere er døde i bilulykker - er det en
>synd at køre bil? Er det en synd at køre galt?

Jeg ville mene, at det var en synd at køre på en sådan måde, at man
faktisk er til fare for andre mennesker.

>Kulminearbejdere er døde af deres arbejde. Er det en synd at fyre med
>kul?

Nej, men igen så ville jeg mene, at det er en synd at have de
arbejdsforhold, som minearbejdere arbejdede under.

Jeg tror, at ligesom man ikke skal forstå alt bogstaveligt, især ikke
det, der står i Bibelen, så skal man heller ikke opfatte alt
sort/hvidt eller i ekstremenerne. Fordi man dør af at leve, betyder
det ikke, at livet er en synd.

Hvis man forvolder en andens død ved et uheld, eller fordi man var
uvidende uden egen skyld, så er det ikke en synd. Altså, fordi man
slår en person ihjel, der løber ud foran ens bil, eller man skrider ud
i snevejr og slår en person ihjel, så er det ikke med vilje, og derfor
ikke en synd.

IMAO må synd være noget, man er bevidst om. En handling, man begår,
som man ved, går imod Gud eller mennesker.

Hvis man forvolder en andens død med vilje, så er der vel tale om en
synd. Uanset om dennes død forvoldes ved, at man uhæmmet pulser løs på
et kontor, hvor der er ikke-rygere til stede, eller om man kører
hasarderet, eller om man har mennesker ansatte under livsfarlige
vilkår.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-03 17:03

I news:m2y8ujeu2u.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk følgende:

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig indskyde, at mennesket ikke kun inhalerer men
> også exhalerer, men det er nok at strække 7,15 for vidt

Det er absolut også at strække den mividt for langt at bruge Mark 7,
15 til at sige at vi gerne må fylde vor krop med alskens giftstoffer.
"En sund fjæl i et sundt legeme" er der et gammelt ord der hedder, og
det rammer absolut ikke ved siden af.

Der nu HAR købt hus i Ravsted, Sønderjylland
Huset kan ses her: http://skrift.dk/hus_ravsted
ER det ikke bare et skønt hus? og så på 177 kvm