Sognebåndsløsning skåret ud i pap
Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-03 19:03

Sognebåndsløsning skåret ud i pap

Jeg vil være taknemlig hvis nogen kan oplyse

1. hvordan kunne kirkens liv skades, HVIS sognepræster tolkede "lader de små
børn komme til mig" og andet NT, som at de bør være alle medborgere
behjælpelige, og kun sige nej til sognebåndsløsning hvis reelt
arbejdspres-problem eller lignende.

2. I tilfælde som undertegnede, hvor man med et halvt øje kan fastslå at her
er ikke tale om en menighedsråds-valg-kupmager forekommer det særlig
uproblematisk at være menneskekærlig og langmodig dvs liberal.

3. Tillader præsten sognebåndsløsning til landets mest irriterende,
hyperaktive Sct Hans-patient(hypotetisk extrem), så er præsten vel ikke
forpligtiget til andet end at begrave, gifte, konfirmere og døbe eventuelle
børn.
At visse præster har den ide, at de skal tage telefonen vedr sjælesorg, hvis
de har gjort det een gang og fundet det ufrugtbart, er vel ikke noget der
bør kunne bruges imod en ansøger.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-11-03 22:42

Scripsit Bo Warming:

> [...]
> alle medborgere behjælpelige, og kun sige nej til sognebåndsløsning
> hvis reelt arbejdspres-problem eller lignende.

Jeg kan ikke sige hvorfor verden ikke er sådan som du kunne tænke dig,
men lad mig henlede din opmærksomhed på dine ankemuligheder:

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1991/0035230.htm#K4

> § 10. Et medlem af folkekirken kan ved sognebåndsløsning slutte sig
> til sognepræsten for en anden menighed end den, hvortil medlemmet
> hører. En præst er ikke forpligtet til at modtage en ansøger som
> sognebåndsløser, såfremt hensynet til denne findes at burde vige
> for afgørende hensyn til præsten eller dennes menighed.
>
> Stk. 2. En præsts afslag efter stk. 1 kan af medlemmet påklages til
> biskoppen. Biskoppens afgørelse kan ikke indbringes for
> Kirkeministeriet.

I vejledningen til loven står der tillige at et afslag skal være
skriftligt og begrundet, så man har noget at sende til biskoppen når
man påklager afgørelsen.

....og så er der jo også lige det med, at du ifølge samme lovs §2 stk 2
i kraft af din optagelse i den Katolske Kirke har foretaget en de
facto udmelding af folkekirken.

Lars Erik Bryld

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-03 22:51

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message
> [...]
>
> ...og så er der jo også lige det med, at du ifølge samme lovs §2 stk 2
> i kraft af din optagelse i den Katolske Kirke har foretaget en de

Skattevæsenet fastholder at jeg er medlem af FK, og begrundelserne som gives
for at afvise sognebåndsløsning er klart usande. Vedr den første svarede
bispen at jeg burde være tilfreds med den fjerne sognebåndsløsning jeg
havde.
Altså et klart DUMT SVAR.
Der er brug for lovforbedring så man enten indrømmer at præster kan afvise
dem de ikke har sympati for, eller man gør det til borgerret at vælge præst
selv, hvilket der ikke er ulemper ved.

Kan ingen påpege risiko ved at fjerne præstens mulighed for at afvise?

Fra : Vidal

Dato : 14-11-03 12:07

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> 1. hvordan kunne kirkens liv skades, HVIS sognepræster tolkede "lader de små
> børn komme til mig"

Måske fordi sognepræster godt ved, du kun er der på
skrømt, da du jo i virkeligheden kun hader folkekirken
og mener den burde nedlægges.

Dels er du jo også katolik, og har som sådan intet i
folkekirken at gøre, dels tror du ikke på Gud, hvorfor
kun grosbøl-typer kan interessere sig for dig, ja, om de
overhovedet, for de er jo i modsætning til dig ikke ude
på at nedlægge folkekirken, men at malke den.

Derfor er det måske, sognepræster kunne tænkes at mene
at du vil kunne skade kirkens liv, da det jo i virkeligheden er
det, der er dit mål med dine tilnærmelser til folkekirken.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-03 00:38

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
> [...]
> at du vil kunne skade kirkens liv, da det jo i virkeligheden er
> det, der er dit mål med dine tilnærmelser til folkekirken.

Det er uetisk at tankelæse

Jeg hader ikke folkekirken og er intet på skrømt

Jeg vil gavne min elskede folkekirke ved at få den til at træde i karakter,
og værdsætte søgende sjæle der står med et ben i to lejre - de skal ikke
smides ud men oplyses ad frivillighedens vej kun.

Jeg er lige meget katolik og protestant, eftersom katolikker idag er mindre
gerningsretfærdige end danske lutheranere.

Forklar mig hvem skades af at man dyrker medlemskab af to sekter, den
katolske og FK?

Andreas Falck har en lille dømmesyg hobby med at udnævne medkristne til
ikke-kristne. Vidal bør ikke få i de farisæiske fodspor og påstå at jeg tror
mindre på Gud end Vidal gør. Har du et måleinstrument til at afgøre den
slags?

Grosbøll malker ikke værre end andre FK-præster, eller med mindre ret. Jeg
står nær ham og Nietzche i meget men nær Grundtvig i mest. Pavetilnærmelse
er lidt provokatorisk, men forklar mig hvem den skader? Eller hvad den tager
fra FK?
Ønsker du lydigt ensrettet kvæg og ordnung muss sein. Jesus kom hertil for
at modificere den uflexible moselov, husk det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-03 17:03

I news:4Hdtb.1$Cv3.0@fe03.atl2.webusenet.com skrev
Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com følgende:

[ ... ]
> Jeg hader ikke folkekirken og er intet på skrømt

Du kan ikke på samme tid være en ærlig luthersk protestant og katolik!

Der nu HAR købt hus i Ravsted, Sønderjylland
Huset kan ses her: http://skrift.dk/hus_ravsted
ER det ikke bare et skønt hus? og så på 177 kvm

Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-03 01:55

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
> I news:4Hdtb.1$Cv3.0@fe03.atl2.webusenet.com skrev
> Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com følgende:
>
> [ ... ]
>
> Du kan ikke på samme tid være en ærlig luthersk protestant og katolik!

Det var svært på Luthers tid, hvor lovreligion var i strid med lovreligoin
og Vesten havde endnu ikke vokset fra religionskrige - vi var næsten så
barbariske og dømmesyge som muslimerne er idag.

Men idag har katolicismen lært en masse af Vest-Europa og er MINDRE
gerningsretfærdig end danske lutheranere, Tidehverv undtaget, for at sige
det firkantet.

Aggressive typer der killfiltrer og går efter mand ej bold (hvad jeg aldrig
gør, selv når det ligner) er på den bandende svovlende Luthers niveau.
Krarup er det desværre også nu og da.

Men Glistrup, Gandhi og Grundtvig lever efter BEKÆMP SYND EJ SYNDER, og så
er der intet til hinder for at være aktiv i to sekter - lige så lidt som jeg
skal gifte mig med Netto for at handle der og så ikke kan handle i Fakta.

Bemærk at Vidal flygter fra spørgsmålet om HVEM SKADES AF DOBBELT
SEKT-MEDLEMSKAB?

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-03 01:58

I news:gNztb.198833$aq2.789@fe07.atl2.webusenet.com skrev
Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com følgende:

[ ... ]

> Det var svært på Luthers tid,

[ ... ]

Du svarer ikke på det konkrete men snakker som sædvanligt uden om med
intetsigende og uvedkommende sludder.

Jeg havde igen et lille spinkelt håb om at du ville deltage i en
ontopic, seriøs og saglig debat om emnet, men nej endnu engang må jeg
skuffet sige EOD

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Vidal

Dato : 16-11-03 09:41

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Bemærk at Vidal flygter fra spørgsmålet om HVEM SKADES AF DOBBELT
> SEKT-MEDLEMSKAB?

Næh, jeg er blot ligeglad med, hvor mange trossamfund,
du er medlem af, eller ikke medlem af. Jeg påpeger blot
det inkonsekvente i det. Du er ikke medlem af folkekirken,
efter hvad du selv flere gange har berettet. Alligevel kræver
du at blive behandlet, som om du er medlem af FK. Det har
du sikkert en begrundelse for, men det er jo ligegyldigt.

Men vi kommer det nok ikke nærmere. For at få det fulde
udbytte af en diskussion med dig, bør man være tankelæser,
for at kunne forstå, om du, som du ofte gør, mener det
modsatte af det, du skriver.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-03 11:15

> [...]
> udbytte af en diskussion med dig, bør man være tankelæser,
> for at kunne forstå, om du, som du ofte gør, mener det

Jeg kræver ikke men beskriver hvordan en folkekirke ville opføre sig, hvis
den handlede kristent og ønskede at være værd respekt.

En kort tid troede jeg at jeg ikke var FK-medlem, men Kirkelovens §2 har
vist sig gummiparagraf og jeg har fået sognebåndsløsning til provst Wienberg
trods katolik-medlemskab og skattevæsenet vil ikke tilbagebetale kirkeskat -
de fastholder at jeg er medlem og skatpligtig nu og før og indtil en
regulær udsmidning måtte ske.

Det splittede og vildledende siganal fra en mellemleder i ministereit, var
at han afviste at svare fordi han troede jeg var udmeldt ved
dobbeltmedlemskab.

Men man har formodentlig besindet sig og indsat at jeg ingen akder ved det
som Vidal kalder "inkonsistens".

Handler Vidal aldrig i to konkurerende butikskæder fx Fakta og Netto. Er han
så ikke tilsvarende inkonsistent?

Giv så et konkret eksempel på at jeg ikke har ment hvad jeg skrev. Vidal har
misforstået. men jeg har ikke været inkonsistent. LAd os vennesælt gøre
noget ved at undgå misforståelser i fremtiden. I Jesu ånd dvs bold ej mand.
Den kaste første sten som selv er ren. Døm ej at du ikke selv skal dømmes.

Megen dum konflikt skyldes fejl på begge sider - incl WW2 - og det er usmart
at tolke som om der kun var fejl på een side.

Fra : Vidal

Dato : 16-11-03 20:26

> [...]
> trods katolik-medlemskab og skattevæsenet vil ikke tilbagebetale kirkeskat -
> de fastholder at jeg er medlem og skatpligtig nu og før og indtil en

Kan man forkorte det til.

BW: Jeg er katokik og ikke medlem af FK, men kræver at blive behandlet
som medlem.

VD: Det er inkonsekvent.

BW: Nåja, men jeg er forresten medlem alligevel.

LEB: i kraft af din optagelse
i den Katolske Kirke har [du] foretaget en de facto udmelding af folkekirken.

BW: Jamen, det er også ligemeget, for i virkeligheden gør jeg det for
provokationens skyld. Når det kommer til stykket ønsker jeg blot at
ændre folkekirken.

Og i hvilken retning ønsker du så at ændre FK? Så ikke-medlemmer
bliver behandlet som medlemmer? Så folk, der bliver katolikker, stadig
skal betale kirkeskat?

Næste gang kan du gå ind og ændre A-kasserne, så folk, der ikke betaler
bidrag alligevel kan få understøttelse.

> Vidal har
> misforstået. men jeg har ikke været inkonsistent.

Det siger du jo.

> Megen dum konflikt skyldes fejl på begge sider - incl WW2 - og det er usmart
> at tolke som om der kun var fejl på een side.

Ja, hvis de allierede bare havde givet Hitler verdensherredømmet,
havde krigen været unødvendig, og vi havde heller ikke haft
problemer med jøderne nu, vel?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-11-03 11:18

"Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:

>Måske fordi sognepræster godt ved, du kun er der på
>skrømt, da du jo i virkeligheden kun hader folkekirken
>og mener den burde nedlægges.

Det kan du da slet, slet ikke udlede af Bos indlæg. At han har en alternativ
indstilling til Folkekirken, som du ikke kan forstå, betyder ingenlunde, at
han hader den og vil have den nedlægges - det er jo stik modsat af, hvad han
skriver.

> [...]
>overhovedet, for de er jo i modsætning til dig ikke ude
>på at nedlægge folkekirken, men at malke den.

Tror du virkelig selv, at Grosbøll tænker sådan? "I dag vil jeg på snedig vis
narre endda flere penge ud af den godtroende folkekirke"?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Den har jo ingen tilbagetrædning til slukning af hastighed!"

Fra : Vidal

Dato : 15-11-03 14:03

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:

> Det kan du da slet, slet ikke udlede af Bos indlæg.

Nu er dette jo hverken det første eller eneste indlæg fra
hans hånd. Hvis man kan gå ud fra, han har én mening om
FK, det må man vel, så er det er en ganske kompleks
indstilling han giver udtryk for.

> [...]
> han hader den og vil have den nedlægges - det er jo stik modsat af, hvad han

Jeg læser som regel BWs indlæg, (dog nok fraregnet
indlæggene om den transportable aluminiumsindhyllede
toiletanordning,) og han har i flere indlæg umisforståeligt
vist sin foragt og afsky for folkekirken. Læs f.eks.:

> Folkekirken er blevet dyr og dermed gerningsretfærdig.
> Som katolik støtter du kun god kristendom og kirkeskat behøves ikke betalt
> overhovedet.
> Jeg er glad for min konvertering.
>
> Nej til lovreligion - nej til FK

> Tror du virkelig selv, at Grosbøll tænker sådan? "I dag vil jeg på snedig vis
> narre endda flere penge ud af den godtroende folkekirke"?

Næh, jeg ved ikke, hvordan TG tænker. Men der er da sikkert
ingen tvivl om, han selv mener, han er i sin gode ret til at hæve
sin løn. Men prøv at spørge ham, om han mener, FK skal
nedlægges. BW erklærer flere steder sit nære forhold til TGs
tænkemåde, men de to adskiller sig væsentligt i forholdet til FK.
Hvilket altså også er det, jeg skriver.

Når det det er skrevet som det er, skyldes det et af BWs tidligere
indlæg

> [...]
[...]
> Jeg er enig i at lægger man guld på gaden bliver det stjålet. Jeg foreslår
> privatisering af folkekirken som eneste fornuftige modtræk.

Altså mener BW, det er i orden at få sin løn i FK på falske
forudsætninger.

Så når mit indlæg har fået den udformning det har, er det
med baggrund i flere af BWs tidligere indlæg, jeg orker dog
ikke finde mere frem lige nu. Selvom de fleste har fundet ud
af, det ikke nytter at prøve at holde ham fast på sine egne ord,
er det ind imellem nødvendigt at pege på inkonsistensen i det,
du betegner som BWs alternative indstilling til FK.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-03 15:42

> [...]
> hans hånd. Hvis man kan gå ud fra, han har én mening om
> FK, det må man vel, så er det er en ganske kompleks

Der er intet komplext i at søge at forbedre sin stats kirke, ved at udsætte
den for sunde provokationer, som den burde tackle modent, og hvis den ikke
gør det, kan det sætte en debat igang internt i Kirkeministereit - ligesom
min provokation vedr sæddonorer fik lægevæsenet til at oppe sig gevaldigt og
privatisere samt nedbringe hospitalsventetider på insemination fra 3 år til
een uge.

> [...]

> [...]
>
> Altså mener BW, det er i orden at få sin løn i FK på falske

FORKLAR HVORDAN DU LÆSER DET IND I MINE INDLÆG

> [...]
> er det ind imellem nødvendigt at pege på inkonsistensen i det,
> du betegner som BWs alternative indstilling til FK.

Du orker ikke at finde - nej du KAN intet finde , der kan tolkes som , at
jeg har andet end positive ønsker om at forbedre Folkekirken, som kan blive
et bolværk imod Islam, men ikke er det i særlig grad idag.
Ligesom Lindhardt mener jeg at Thorkild Grosbøll debatten var sund for FK

Din uargumenterede anklage for manglende konsistens i mine indlæg bedes du
forklare.
Hvad har jeg skrevet - A - der er imodstrid med B?

Jeg anbefaler privatisering for at undgå korruption som nuværende. Det er da
ikke modvilje mod kirken.

Hvis mit forsvar for TG gør mig til FK-hader så er altså i langt højere grad
bisp Rebel, Helsingør Stift, som holdt håndenover TG en FK-hader?

Alle kan let holde mig fast på mine ord. Eller man kan i det skjulte hygge
sig med tro på at jeg er inkonsistent, men den tro tåler ikke dagens lys.

FORAGT OG AFSKY VED FK beskyldes jeg for. Har du ikke noget forståelig
indicie på denne extreme anklage?

Fra : Vidal

Dato : 15-11-03 18:15

> Hvis mit forsvar for TG gør mig til FK-hader så er altså i langt højere grad
> bisp Rebel, Helsingør Stift, som holdt håndenover TG en FK-hader?

Jeg er ligeglad med dit forsvar for TG, påpeger blot, at
I har vidt forskellige interesser i dette her. Han ønsker at
bevare folkekirken, du vil have den nedlagt/privatiseret.
Jeg er så tilbøjelig til at holde med dig, netop på grund af
typer som ham.

> FORAGT OG AFSKY VED FK beskyldes jeg for. Har du ikke noget forståelig
> indicie på denne extreme anklage?

Ikke hvis du ikke vil acceptere dine egne ord for det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-03 02:13

> [...]
> bevare folkekirken, du vil have den nedlagt/privatiseret.
> Jeg er så tilbøjelig til at holde med dig, netop på grund af

På hver sin måde ønsker TG og jeg af forbedre folkekirken. Der er ingen
modstrid.

At privatisere er ikke at nedlægge men at FORBEDRE FOLKEKIRKEN.

De aktive menigheder fx Betlehemskirken som ville kunne stå på egne ben er
de bedste - i stil med amerikanske kirker.
Jeg ønsker ægte fællesskab med fulde kirker gjort til norm. Ligesom Fergo
gør forsigtigt, går jeg HELHJERTET ind for sognesammenlægninger - en vej mod
udlicitering.
Privatisering er en stor og sen proces som humanisten Mogens Glistrup har
været med til at få sat på skinner. Og PL Lindhardt m.fl.
Hans søn, Jan, er deriod en (begavet) levebrødspræst der vil bevare FK som
socialdemokratisk propagandacentral.

> Ikke hvis du ikke vil acceptere dine egne ord for det.

Hvilke ord fra mig kan tolkes som "afsky og foragt"
Problemet med dig og dokumentation er at du aldrig (vedr mig) citerer ordret
noget der undersøtter dine påstande.

Der er formodentlig meget vi er enige om. Tag udgangspunkt i dem. Fx at
præster skal ikke være motiveret af penge. Katolikker lønner deres præster
halvt så ødselt. Selvfølgelig kan kristne lære af kristne.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-03 16:45

> [...]
> toiletanordning,) og han har i flere indlæg umisforståeligt
> vist sin foragt og afsky for folkekirken.

Günther Waldraff klædte sig ud som muslim og afslørede racisme i Tyskland.

Min åbenmundethed om en aparte hjemme-forskning som andre ville skamme sig
ved, er tilsvarende lakmus-test på om folk er tolerante.

Tyskere forvrængede alt ved jødedom da de under den økonomiske depression i
30erne havde brug for nogen at hade, og en analog intolerance mod forkætret
afvigelse synes at kunne læses af de viltre ord

"foragt og afsky for folkekirken".

Men lad os nu se om min bøn om dokumentation bliver imødekommet. Det kan da
tænkes at jeg engang har skrevet noget misforståeligt, der kan undskylde at
Vidal tager så extremt på vej.

Fra : Vidal

Dato : 15-11-03 17:38

> Men lad os nu se om min bøn om dokumentation bliver imødekommet. Det kan da
> tænkes at jeg engang har skrevet noget misforståeligt, der kan undskylde at
> Vidal tager så extremt på vej.

Du vil jo ikke acceptere nogen form for dokumentation,
det har du jo før vist. Jeg har et par gange prøvet på at
fastholde dig i en diskussion på dine egne ord, men du
flaker jo ud, når du bliver stillet overfor dine egne
modsætninger.

At du ikke kan se det inkonsistente i hele dit show med
at løse sognebånd og kræve, jeg ved ikke hvad af den
udvalgte sognepræst, samtidig med du er udmeldt af
folkekirken og tilhører det katolske trossamfund, plus
at du erklærer, du ikke tror på nogen (trancendent) Gud,
viser jo helt tydeligt det umulige i at diskutere med dig
på fornuftige vilkår.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-03 02:04

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Du vil jo ikke acceptere nogen form for dokumentation,

Jeg accepterer altid dokumentation der dur

> det har du jo før vist. Jeg har et par gange prøvet på at
> fastholde dig i en diskussion på dine egne ord, men du
> flaker jo ud, når du bliver stillet overfor dine egne
> modsætninger.

Sådan oplever du det. Men du oplever forkert. Prøv igen.
Hvad betyder dit ord "flaker"

> [...]
> at du erklærer, du ikke tror på nogen (trancendent) Gud,
> viser jo helt tydeligt det umulige i at diskutere med dig

Hvis jeg også når min død nærmer sig, er fuldgyldig medlem af begge sekter,
som nu, så vil jeg til mine pårørende sige hvem der skal begrave mig. Hvor
er problemet?

Jeg har aldrig ævlet om transcendens, som er et våseord som jeg ikke gider.
Vi kan diskutere meget, men visse ting kan vi ikke, fordi vi har forskellig
referenceramme. Ingen er mere korrekt end den anden.
Hold dig til det hvor vi klinger sammen.
Ignorer resten.
Had-angreb om at "BW vil skade folkekirken og foragter og afskyr den" falder
tilbage på dig selv, og er nok for alle at se INDLYSENDE FORKERT. Kun
dømmesyge usympatiske mennesker giver sig af med tankelæsning for at
tilsværte andre.

Folkekirken har betydet meget for mig og jeg holder af den og vil gavne den.
Vær tolerant. Accepter at du ikke kan indleve dig i alt og ikke derfor er et
højerestående menneske. Oplever du usandhed i noget så tænk om det er
usandhed der fører til voldelig forbrydelse eller berigelseskriminalitet.
Hvis ikke kan du være ligeglad

"DEN VIRKELIG VISE ER DEN DER FORSTÅR,
AT FORSTÅ OGSÅ DEN SOM HAN IKKE FORSTÅR" Piet Hein