Hvilke fisker og hvilken innredning?
Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 16-04-01 23:11

Jeg er så heldig at jeg har fått et brukt akvarium på ca 400 liter. (har
ikke nøyaktige mål, da jeg ikke har fått det i hus ennå :)
Lurer derfor litt på hva jeg bør ha i akvariet av planter, fisk og underlag.
Jeg har for tiden to små akvarier med grus i bunnen (4-5mm), men har litt
lyst til å prøve sand. Er det noen argumenter mot dette?

Jeg har litt lyst til å få til et akvarium som ser nogenlunde bra ut, og som
inneholder arter fra samme område, og kanskje planter fra det samme området.
Hvis noen har forslag, bilder så kom gjerne med det, jeg setter pris på det
:)

Finnes det andre og bedre metoder å sjekke limingen på utenom å fylle det
med vann og håpe på det beste? Akvariet har etter det jeg har skjønt stått
noen år, så jeg er ikke helt trygg.

På forhånd takk,

--
Svein Tore Sølvik

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-04-01 12:23

Hej Svein Tore

Tillykke med nyerhvervelsen.

"Svein Tore Sølvik" <shazbot@mobilpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har for tiden to små akvarier med grus i bunnen (4-5mm), men har litt
> lyst til å prøve sand. Er det noen argumenter mot dette?

-Ja, der er. Sand (under 1 mm.) er ikke godt, hvis man ønsker planter i sit
akvarium. Planternes rødder kan ikke ånde og rådner derfor. Man kan afhjælpe
dette problem, ved at plante planteren i trådpotter i noget groft grus inden
man kommer dem ned i sandet. Dette kan også have sine fordele, hvis man
ønsker fisk, som ikke kan lade planterne være i bundlaget, men absolut skal
lege entrepernører. Et andet argument kunne i øvrigt være, at sand
"pakker så tæt", at der ikke vil være så meget gennemstrømning. Det vil
komme til at lugte råddent.

> [...]
området.
> Hvis noen har forslag, bilder så kom gjerne med det, jeg setter pris på

-Nå, og så kan jeg jo overøse dig med "reklamer" for min forkærlighed for
Malawi-cichlider. Og det gør jeg så

Det er lidt svært at råde, når ikke du selv har en idé om, hvilken slags
fisk du vil have. Som sagt, så er jeg selv bidt af en gal malawi.
Afrikanske cichlider er spændende fisk, både på grund af deres farver og
deres adfærd. Et malawi-akvarie skal indeholde "klipper" som skjul for
fiskene, men ikke nødvendigvis planter. Jeg har selv en smule planter i mit
(325l.), og har bestemt planer om mange flere. Hvis du får mod på, at bygge
klippekyst-akvarium, vil jeg meget gerne være behjælpelig med tips, ideer,
billeder m.m.
Har du derimod sydamerikanske fisk i tankerne, ved jeg at min mand gerne
deler ud af sine erfaringer.
Mulighederne er talrige. Det er i hvert fald en god idé at læse lidt om de
forskellige biotoper. Bøger findes der masser af. Der er sikkert også en del
at finde på nettet. Går du ind og kigger på www.akvariesiden.dk under links,
finder du en masse danske og udenlandske links, som kan være til nytte.

> Finnes det andre og bedre metoder å sjekke limingen på utenom å fylle det
> med vann og håpe på det beste? Akvariet har etter det jeg har skjønt stått
> noen år, så jeg er ikke helt trygg.

Jeg tror ikke der findes andre metoder til at finde ud af, om akvariet er
tæt. Men hvis det var mig der var i tvivl, ville jeg fylde akvariet udendørs
og lade det stå et døgnstid.
Husk at gøre akvariet grundigt rent inden du går i gang. Og endelig ikke med
rengøringsmidler, men gerne med en mættet saltvandsopløsning.

God fornøjelse!

Mvh. Renate

renate@bgprint.dk