Hvordan undgås luftbobler i lak??
Fra : Philip Kofoed

Dato : 26-11-03 23:23

Hej,

Jeg er ved at lakere et par døre, men er ved at få pip af at det næsten
er umuligt at undgå små luftbobler i lakken.
Sprøjtelakering er ikke umiddelbart en mulighed, da jeg ikke har grejet
eller faciliteterne til det.

Lakken er terpentinbaseret, og jeg har fortyndet den så meget som det
kan lade sig gøre, og det hjælper selvfølgelig lidt. Jeg har forsøgt
forskellige pensler, og også en såkaldt lakrulle. Lakken er lunet lidt
(og får lov til at boble af efter omrøring), og der er godt varmt i
rummet, men uanset hvad jeg gør, så synes jeg ikke at resultatet bliver
optimalt.

Nogen gode fif?

mvh & pft
Philip Kofoed

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-03 23:47

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er umuligt at undgå små luftbobler i lakken.
> Sprøjtelakering er ikke umiddelbart en mulighed, da jeg ikke har grejet

Hvis du vidste, hvor glad jeg er for at høre, at jeg ikke er den eneste
Jeg føler med dig og glæder mig til at læse svarene.

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-03 00:00

> [...]
> (og får lov til at boble af efter omrøring), og der er godt varmt i
> rummet, men uanset hvad jeg gør, så synes jeg ikke at resultatet bliver

Ingen pensel, men kun en meget korthåret rulle (lakrulle). Rummet må ikke
være for varmt (så tørrer malingen for hurtigt) og gerne med en vis
fugtighed. malingen skal selvsagt heller ikke vare "lunet", men snarere en
tur i køleskabet (ikke bogstaveligt, men 12-15 grader er glimrende).
Lad være med at fortynde den - så tørrer den bare endnu hurtigere, og
øvelsen er at den skal tørre så langsomt, at luftboblerne forsvinder og den
flyder ordentlig sammen inden det begynder at tørre i overfladen. Der skal
så meget maling på at det ikke løber, men lad være med at spare på den.

Mvh Maria

Fra : //zigge

Dato : 27-11-03 01:17

> [...]
> så meget maling på at det ikke løber, men lad være med at spare på den.

Helt enig - der er stor forskel på at male og "lægge lak på".
Jeg bruger en mårhårspensel med meget lange hår og lægger lakken på i så
tykt et lag som det er muligt uden at det løber. Det er også vigtigt at man
hele tiden stryger tilbage i det felt man lakere og ikke starter med at
sætte penslen i det man lige har lagt lak på.
Det er en god ide at der ikke er for varmt, og lige så vigtigt er det at der
er en lav luftfugtighed, hvilket er en svær kombination. Det kan derfor være
en god ide at sætte et par "affugter-dåser" op eller en desideret affugter.
Hvis jeg skal lakere med terpentinbaseret lak, fortynder jeg altid med ca.
30% i det første lag, 10% i det næste og ufortyndet i de efterfølgende.
Hvis du stadig ikke har held med at undgå boblerne, så prøv celluloselak,
den er sværere at lægge på så det bliver frit for penselstrøg, men til
gengæld kommer der ikke så nemt bobler i det. Dog er denne lak ikke lige så
god udendørs, men er bedst til møbler og andet indendørs.

Mvh
//zigge

Fra : Philip Kofoed

Dato : 27-11-03 02:17

Hej Zigge,

Tak til dig og Maria for svar!

Nu har jeg skrue ned for varmen i rummet, og vil prøve med en køligere og ikke
så fortyndet lak i morgen.
Jeg må dog indrømme at det lyder lidt sælsomt i mine ører :) Jeg gik ud fra at
boblerne hurtigere ville komme op og væk i en tyndere og mere letflydende lak.
Tørretiden har selvfølgelig også meget at sige.

I øvrigt har jeg engang hørt at hvis man blæser cigarrøg ud over den endnu våde
lak, så skulle det gøre noget ved overfladespændingen, så boblerne hurtigere
brister.
Det er sikkert en ammestuehistorie, jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at ryge
en kasse havannesere mens jeg lakerer :)

mvh
Philip Kofoed

Fra : Jørgen

Dato : 27-11-03 10:22

I de gode gamle dage, hvor der fandtes maler der måtte bruge terpentin
baseret malinger/lakker gjorde vi følgende.
Hvis lakken var for tyk, fortyndede vi med terpentin.
Vi lagde en god gang lak på,så det var lige før den løb, lakken blev lagt på
på langs, derefter fik den en tur på tværs, for endelig med meget let hånd
at stryge på langs igen. Det gjorde bl. a. at lakken blev jævn fordelt og
arbejdet på plads.
De få luftbobler der evt. blev kunne magelig nå at løbe sammen inden lakken
tørrede. Jeg har faktisk aldrig rigtig oplevet boblerne før det blev
morderne med ruller, men selv de kunne nå at forsvinde.

Hilsen
Jørgen

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-03 10:40

Jørgen wrote:
> [...]
> lakken tørrede. Jeg har faktisk aldrig rigtig oplevet boblerne før
> det blev morderne med ruller, men selv de kunne nå at forsvinde.

Man kan mageligt slette alkydlakker (dvs. man efterfølgende stryger på
tværs og på langs igen) flere gange da de er længe om at tørre, men med
acryl- og celluloselakker er det sværere, for de tørrer hurtigere.

Min erfaring fra lakering af gulve med acryllak (som kan være slemme til
at danne bobler) er at boblerne kan opstå når man sætter penslen for
hårdt ned i lakken. Bløde bevægelser med et "slapt" håndled hjælper
meget, og penslen skal bevæges på langs når man blidt sætter den ned og
igen løfter den.

Det er vigtigt at vælge en pensel som er velegnet til formålet. Til
alkydlak og glatte flader mener jeg at en bred pensel med lange bløde
svinebørster er god, til acryllakker bruger man gerne kunststofbørster.
Bredere pensler end ca. 75 mm kan være vanskeligere at arbejde med hvis
man er uøvet.

Jeg tror ikke det er nogen fordel at fortynde lakken bortset fra første
strygning på ubehandlet træ. Lakker leveres i dag i strygefærdig stand
og skal blot omrøres grundigt (ikke piskes).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Sode

Dato : 28-11-03 18:50

Hej

[...]

DET PASSER.

Vi bruger det jævnligt når vi lakerer med terpentinbaserede lakker,
røgen virker bedst kold så lægger den sig på overfladen.
Indhaler ikke men pust røgen forsigtigt igennem et stykke rør tæt på den
lakerede
overflade.

VH /sode

Fra : Philip Kofoed

Dato : 28-11-03 19:44

> [...]
> brister."
>
> DET PASSER.
>
> Vi bruger det jævnligt når vi lakerer med terpentinbaserede lakker,

Behøver det lige at være cigarrøg??
Jeg skal til at lekere noget igen her til aften. Cigarer har jeg ingen af, men
dog et stort lager Kings, kan de mon bruges? :)

mvh
Philip Kofoed

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-12-03 09:46

> Behøver det lige at være cigarrøg??
> Jeg skal til at lekere noget igen her til aften. Cigarer har jeg ingen af,
men
> dog et stort lager Kings, kan de mon bruges? :)

Virkede det..?

---

Fra : Philip Kofoed

Dato : 01-12-03 21:09

> men
>
> Virkede det..?

Jeg prøvede faktisk at blæse lidt røg på, men droppede det dog igen. Jeg syntes
nemlig ikke at der var grund til det. Ved at have det lidt køligt i rummet, og
ved at bruge en ufortyndet lak og en god pensel, så fik jeg et ganske pænt
resultat. Hvis der hist og her var en enkelt luftboble i lakken, så prikkede jeg
den straks væk med en nål.
Nu hvor lakken er tør synes jeg at resultatet er ganske rimeligt. Grunden til at
jeg ikke er mere begejstret er at jeg er et forfærdeligt pernittengryn. Det er
sikkert ikke til at undgå at der inden lakken er tør drysser et lille fnug ned
hist og her. Luftbobler er der ingen af, men hvis man i det rigtige lys og i den
rigtige vinkel går helt tæt på, så kan man se et par enkelte fnug pr kvm......
Det går da virkelig ikke!
Jeg synes ikke at der er nogen forskel på de steder hvor jeg blæste røg på, og
de steder hvor jeg ikke gjorde.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Jan Due

Dato : 05-12-03 13:17

Kunne man ikke bare polere lakken?

Fra : Philip Kofoed

Dato : 06-12-03 15:19

> Kunne man ikke bare polere lakken?

Jo, givetvis. Det gør jeg når jeg er helt færdig.

mvh
Philip Kofoed