Sodede møbler
Fra : Nick

Dato : 22-11-03 00:41

Jeg har netop købt et skab i "india"-stil - eller Gammel Kolonistil som den
også kaldes. Altså møbler lavet i indonesien.
Jeg har fået det ret billigt, fordi det har stået i en bygning hvor der har
været noget ildebrand. Der er et sodlag ovenpå og så lugter det en del af
sod.

Nu er spørgsmålet: Skal jeg bare vaske det rigtig godt nogle gange, med brun
sæbe og vand - og så håbe på at lugten fortager sig, eller er der noget
andet jeg kan gøre?

/Nick

Fra : //zigge

Dato : 22-11-03 10:45

"Nick" <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er spørgsmålet: Skal jeg bare vaske det rigtig godt nogle gange, med
brun
> sæbe og vand - og så håbe på at lugten fortager sig, eller er der noget
> andet jeg kan gøre?

Man kan få et specielt vaskemiddel til at rengøre brandskadede møbler og
ting. Prøv f.eks. at kontakte Polygon skadesservice, de bruger det.
Produktet tager den dårlige lugt der kan være særdeles svær at slippe af
med.

Mvh
//zigge

Fra : Emil

Dato : 22-11-03 13:45

Nick skrev:

> [...]
>sæbe og vand - og så håbe på at lugten fortager sig, eller er der noget

Hej Nick

Jeg har lige været igennem en stor omgang med sodskadede møbler.

Alle trin skal udføres *overalt* ind- og udvendigt.

Først støvsuges møblet meget grundigt. Brug også en halvstiv
malerpensel, så alle kroge suges fri for løst sod.

Herefter afvaskes det fastsiddende sod med et specialrensemiddel
[1] hvor man først prøver med en 5-10% blanding med *lunkent*
vand og stærkere hvis det viser sig nødvendigt. Brug handsker og
en svamp, klud eller børste til dette arbejde. Afskyl
rensemidlet.
Hvis møblet ikke tåler alt for meget vandpjask, piskes
rensemidlet til skum, som påføres med en blød børste. Skummet
skal virke i 5-10 minutter før det skylles af.

Møblet skal nu tørre helt, før næste trin, så midlet kan
absorberes de steder hvor sodlugten stadig er.

Det afvaskes med 'Våd lugtsanering' [2] og aftørres med rene
klude, som jo nu også er rene efter behandlingen.

Slutteligt overnatter møblet i et ozonrum med varme og affugtning
[3]. Ved meget svære tilfælde gives 2 overnatninger.

Bedre kan det næppe gøres.

Hvis du møder op på et skadesservicecenter, medbringende et par
plastflasker og en tragt, kan du måske få en halv dl. af hver for
småpenge. Og det er rigeligt til ét bord.

m.v.h. Emil

[1] I lette tilfælde kan bruges alm. grundrens og skum fra et
alm. opvaskemiddel.

[2] Våd lugtsanering er en emulgering af vand og forskellige
æteriske olier (f.eks. citrusolie).

[3] Hvis du selv bringer og henter møblet, kan det gøres billigt,
især hvis du ikke sætter dato på hvornår det skal være færdigt.

Fra : Nick

Dato : 22-11-03 13:58

Tusind tak for svarene, begge to!

Det er jo nye møbler jeg har købt på en "brand-udsalg", så jeg prøver med
brun sæbe, vand med ediike og eftertørring i fri luft nogle dage. Så må vi
se hvor meget det hjælper. Ellers må jeg jo i gang med specialmidlerne.
Måske man kan købe noget i Matas? Jeg bor langt ude på landet...

/Nick

Fra : Emil

Dato : 22-11-03 15:01

Nick skrev:

> [...]
>se hvor meget det hjælper. Ellers må jeg jo i gang med specialmidlerne.
>Måske man kan købe noget i Matas? Jeg bor langt ude på landet...

Du må *ikke* bruge brun sæbe, det kan skade lakken.
Støvsug. Følg så note [1] i mit første svar.
Det kan være at eddiken virker efter hensigten. Jeg ville nu
pakke bordet ind i afdækningsplastik, og så stille en skål eddike
derind i en ugestid.

Ellers prøv at Google efter "skadesservice". Der findes mange
firmaer over hele landet, måske også en nær dig.

m.v.h. Emil

Fra : Nick

Dato : 22-11-03 15:10

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kan være at eddiken virker efter hensigten. Jeg ville nu
> pakke bordet ind i afdækningsplastik, og så stille en skål eddike

Mystisk, for sælgeren sagde netop at brun sæbe var sagen... Men måske vidste
han bare ikke en brik om det

Tak for de gode råd!

/Nick

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-11-03 16:33

Enig!
Man bruger jo netop brun sæbe til at opløse lak og maling med.

> Mystisk, for sælgeren sagde netop at brun sæbe var sagen... Men måske
vidste
> han bare ikke en brik om det

Det lyder sandsynligt.

Hilsen Inger

Fra : Nick

Dato : 22-11-03 16:39

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Man bruger jo netop brun sæbe til at opløse lak og maling med.

Hvad skal jeg så vaske soden af med til at starte med? Alm. sulfo i varmt
vand?

/Nick

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-11-03 17:01

"Nick" <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg så vaske soden af med til at starte med? Alm. sulfo i varmt
> vand?

Prøv med den fremgangsmåde, Emil foreslår - metoden lyder rimelig, og han
har jo erfaring med det.

Hilsen Inger

Fra : Emil

Dato : 22-11-03 21:02

Nick skrev:

>Mystisk, for sælgeren sagde netop at brun sæbe var sagen... Men måske vidste
>han bare ikke en brik om det

Eller måske vidste han, at det kunne øddelægge bordet, så du
skulle købe et nyt på et senere tidspunkt. Nej, lad os tro på, at
hans råd var velment. Brun sæbe *kan* faktisk fjerne
sodaflejninger (og lak).

Problemerne vil ikke opstå på de plane flader, men gradvist
ødelægge fra (de sugende) endestykker. Problemerne vil således
opstå efter en årrække, hvor en evt. garanti er udløbet.

>Tak for de gode råd!

Velbekomme. Jeg har nu ikke stor tiltro til, at du vil følge mine
afprøvede råd, som bruges proffisionelt i skadesindustrien.
Valget er dit.

m.v.h. Emil

Fra : //zigge

Dato : 25-11-03 21:04

> Velbekomme. Jeg har nu ikke stor tiltro til, at du vil følge mine
> afprøvede råd, som bruges proffisionelt i skadesindustrien.
> Valget er dit.

Jeg håber at han holder sig fra brun sæbe til lakerede møbler. Jeg bruger
brun sæbe til at "afsyre" møbler med for at fjerne gamle limrester og lak,
det æder alm. lak i løbet af et til to døgn og opløser limninger i løbet af
nogle dage!
Til gengæld har jeg desværre prøvet turen med at bruge de proffesionelle
midler på mine egne møbler - og det virker utroligt godt og er ikke dyrere
end f.eks. grundrens. Der var to forskellige ting vi fik. Et middel til at
fjerne sod og synlige sværtninger, og et middel til at fjerne lugt. Begge
virker fortræffeligt og er nemme og hurtige at arbejde med.

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-11-03 12:46

//zigge wrote:
> Et middel til at fjerne sod og synlige sværtninger, og
> et middel til at fjerne lugt. Begge virker fortræffeligt og er nemme
> [...]

Dette er måske helt ude i hampen, med hvad med Rodalon?
Jeg ved at det bruges til noget andet, men jeg har erfaret at det har
ganske gode lugtfjernende egenskaber. Om det kan fjerne sodlugt ved jeg
som sagt ikke.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Nick

Dato : 30-11-03 07:38

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved at det bruges til noget andet, men jeg har erfaret at det har
> ganske gode lugtfjernende egenskaber. Om det kan fjerne sodlugt ved jeg

Jeg har faktisk også tænkt på det selv, mon nogen her ved om det kan bruges?

/Nick

Fra : Nick

Dato : 30-11-03 07:37

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjerne sod og synlige sværtninger, og et middel til at fjerne lugt. Begge
> virker fortræffeligt og er nemme og hurtige at arbejde med.

Hvad hed de og hvor købte du dem? (Hvis jeg må være så fri...)

/Nick