Opvarmning af lukket altan
Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-11-03 11:10

Hej NG.

Jeg leder p.t. efter en god måde, jeg kan varme min lukkede altan op på.

Altanen er ca. 18 m2.

Varmekilden skal dog være flytbar.

Jeg overvejer selv en gas ovn, men da jeg ikke har så meget forstand på det,
spørger jeg jer.

Hvad er den mest effektive måde at varme den op på?
Hvad er den billigste?

Harald Nyborg har f.eks. denne gasovn http://www.haraldnyborg.dk/?=4952.

mvh.
Klaus.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-03 11:56

"Klaus Petersen" <spectual2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg leder p.t. efter en god måde, jeg kan varme min lukkede altan op på.
> Altanen er ca. 18 m2.
> Varmekilden skal dog være flytbar.

En Zibro kan anbefales. Største minus er, at den koster en del mere.
http://www.zibro.com/Denmark/dkContentpages/dkKamin.htm

Jeg har lige købt en Zibro Kamin Laser SRE 157 til et 40 kvm kolonihavehus
og den er forrygende. Den du har kig på, har mine forældre....

Her er årsagerne til, at jeg synes Zibro er bedre:

* fylder mindre end gasovnen
* pænere - langt mindre klodset at se på.
* varmer bedre - gasovnen er strålevarme. Zibro's har en blæser, der
fordeler varmen.
* Zibro kan indstilles til automatisk tænding og slukning - både reguleret
af tid og temperatur efter eget valg. (24 timers timer)
* slukker automatisk, hvis der er for lidt ilt i luften
* væltesikring. Slukker, hvis der er fare for, at den vælter.
* børnsikring

Så det må jo komme an på en vurdering af, hvilke behov du har og hvad du vil
betale. Vær opmærksom på, at en gasflaske er dyr i pant, hvis du skal købe
den i normal handel. Kig i den blå avis i stedet. Ellers skal du vist slippe
en 6-700 kr for din første gasflaske.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-11-03 12:46

> En Zibro kan anbefales. Største minus er, at den koster en del mere.
> http://www.zibro.com/Denmark/dkContentpages/dkKamin.htm

Hvad er en del mere?

> Jeg har lige købt en Zibro Kamin Laser SRE 157 til et 40 kvm kolonihavehus
> og den er forrygende. Den du har kig på, har mine forældre....

Hvad koster den model f.eks.?

> [...]
> * pænere - langt mindre klodset at se på.

> * varmer bedre - gasovnen er strålevarme. Zibro's har en blæser, der

Hvad er forskellen på strålevarme og konvektionsvarme?

> * Zibro kan indstilles til automatisk tænding og slukning - både reguleret
> af tid og temperatur efter eget valg. (24 timers timer)

Det er smart hvis man reglmæssigt vil have varme på derude.

> * slukker automatisk, hvis der er for lidt ilt i luften

Det er vel en sikkerhedsforanstaltning?

> [...]

> betale. Vær opmærksom på, at en gasflaske er dyr i pant, hvis du skal købe
> den i normal handel. Kig i den blå avis i stedet. Ellers skal du vist

Det er vel penge man får tilbage.

Hvad bruger Zibro'en som brændstof?

Fra : Torbenth

Dato : 15-11-03 14:00

> Hvad bruger Zibro'en som brændstof?

Hej.

Jeg har en Zibro Laser 156 SRE (samme som 157).
Den kører på lampeolie fra Netto til 8,00 kr. pr. liter som kan brænde op
til 11 timer. Denne olie lugter kun ganske svagt ved opstart/sluk, i
modsætning til den originale Zibroolie.
Hvis man skal sammenligne, koster en Kwh fra olien ca. 1,00 kr. og for gas
ca. 3,00 kr.
Her kommer det naturligvis an på hvad gassen koster, men det er hvis jeg
regner med 180,00 kr. for en flaske.
Gasovnen har normalt 3 trin hvor den kan brænde 40-60-80 timer pr. flaske.
Men ved samme ydelse ca. ovenstående pris.
Kig på www.zibro.dk

Mvh.
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-03 17:24

"Klaus Petersen" <spectual2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad koster den model f.eks.?

Jeg ved det faktisk ikke... men tror jeg har set den til priser fra 3000 til
3500
Men jeg købte den via venner, der kender en forhandler... så jeg fik den til
en helt særlig pris *S*

> Hvad er forskellen på strålevarme og konvektionsvarme?

Ved det ikke.

Men jeg ved, at min Zibro blæser varmen UD i rummet og at det er ganske
effektivt. Når vi kommer ud i huset og det er koldt, tænder vi for Zibro'en,
så den blæser i retning mod spisebordet. Og så sidder vi der og har det
ganske lunt med kaffe, selvom resten af huset slet ikke er varmet op endnu.
Du vil nok opleve samme fordel på terrassen.... at du ikke behøver tænde i
god tid, men kan vente til I skal derud og sidde. Lad den så blæse i retning
mod stedet, hvor i sidder - og der er fluks ganske behageligt.

Mine forældres gasovn blæser ikke varmen udad... og den varmer derfor langt
mindre effektivt. Sidder man bare få meter væk fra den, mærkes den ikke
rigtig.

> Det er smart hvis man reglmæssigt vil have varme på derude.

Tidsindstillingen er også smart, hvis man ikke vil vågne op i et koldt hus
*S*

> Det er vel en sikkerhedsforanstaltning?

Ja.... hvor stor risikoen er, ved jeg ikke, men man skal nok være varsom med
at sove med tændte brændere, der bruger luftens ilt.

> Det er vel penge man får tilbage.

Nej.. desværre ikke. Jeg har to gasflasker, som jeg troede, jeg skulle have
panten retur på. Men nej... jeg fik det råd at sælge gennem den blå avis.
Det endte med, at jeg solgte den ene flaske til en kollega til vennepris -
og den anden er pt. lånt ud.

> Hvad bruger Zibro'en som brændstof?

Olie.... jeg bruger den originale Zibro.
Men vil selvfølgelig overveje at bruge Nettos, som flere har snakket om er
lige så god.

Mvh. Lisbeth

Fra : Torbenth

Dato : 15-11-03 22:12

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fb65495$0$7888> Men vil selvfølgelig overveje at bruge
Nettos, som flere har snakket om er
> lige så god.

Bedre. Lugter langt mindre og koster 1/3 mindre.

Mvh.
Torben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-03 23:44

> Nettos, som flere har snakket om er
> >

> Bedre. Lugter langt mindre og koster 1/3 mindre.

Men kan ikke bruges på alle ovne. Har man en ovn med væge, så dur Netto's
olie ikke.

Mvh Maria

Fra : Torbenth

Dato : 16-11-03 16:50

> Men kan ikke bruges på alle ovne. Har man en ovn med væge, så dur Netto's
> olie ikke.

Det var bl.a. derfor jeg skiftede til en Laser.
Men der er stadig nogle som ikke har problemer med vægen. Forstå det hvem
der kan.

Mvh.
Torben

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-11-03 12:14

"Klaus Petersen" <spectual2@get2net.dk> wrote in

> [...]
> på det, spørger jeg jer.
>
> Hvad er den mest effektive måde at varme den op på?

Vær opmærksom på fugt.
En gasovn udleder 11 kg vand ved afbrænding af de 11Kg gas der er i en
gasflaske.

En Zibro udleder vistnok ikke vand.
Eller i hvertfald klart mindre vand.

En gasovn kombineret med en elvarmeblæser ovenpå fordeler også den varme
luft.

Endelig er der gasovne med blæsere til 1000-2000 kr set hos Metro i
kolding.
Metro sælger til firmaer så prisen er vist uden moms.

Havde jeg pengene ville jeg gå efter en god Zibro ovn.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-11-03 17:25

On 17 Nov 2003 11:14:04 GMT, Jens Borchert Pedersen
<jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote:

>Endelig er der gasovne med blæsere til 1000-2000 kr set hos Metro i
>kolding.
>Metro sælger til firmaer så prisen er vist uden moms.

Vi har lige fået sådan en på arbejdet - den er ret god i forhold til en
alm. gasovn. Vi gav i omegnen af 900 + moms, men det var muligvis et
superspecialtilbud i forbindelse med at vi begyndte at sælge gas.

http://www.gartneriet.dk