Hvordan fåes en "ikke-malet" malet
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-03 12:40

Lidt kryptisk subjekt

Jeg skal male nogle MDF-kasser (højttalere) så de får et helt glat
udseende, der ikke bærer bare det mindre præg af at være malet med enten
pensel eller rulle.
Spraymaling er desværre ikke en mulighed i dette tilfælde.

Jeg regner med at grunde to gange med mellemslibning med Jotun
Heftgrunning (oliebaseret).

Derpå regner jeg med at male (rulle eller pensel?) to gange med en glans
40 oliebaseret maling (Jotun Lady 40).

Hvad skal man gøre for at få malingen til at flyde "perfekt" sammen så
den nærmest danner en støbt overflade?

Skal der sulfo i malingen? Er der noget med temperaturen? etc.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-11-03 12:56

Steen Suder, privat wrote:
> Lidt kryptisk subjekt
>
> Jeg skal male nogle MDF-kasser (højttalere) så de får et helt glat
> udseende, der ikke bærer bare det mindre præg af at være malet med
> enten pensel eller rulle.

Jeg har ikke speciel 'maleforstand', men måske en ide:

Jeg ved at man på biler, hvor man vil have et 'perfekt' maleresultat
afslutter med en matslibning med vandslibepapir efter sidste lag maling.
Slibningen fortsættes indtil man har en fuldstændig ensartet mat
overflade. Derefter poleres overfladen op med voks.

Om det kan lade sig gøre på en træagtig overflade, og hvilken maling der
skal anvendes, ved jeg ikke. Måske kan nogen bidrage med noget fagligt?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 12:57

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> den nærmest danner en støbt overflade?
>
> Skal der sulfo i malingen? Er der noget med temperaturen? etc.

Du skal bare bruge en lak der er længe om at tørre op. Der må ikke
være for varmt (15 grader er sikkert ok) og ikke knastørt.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-03 13:55

Roberto Saldo wrote:
> Steen Suder, privat wrote:

<KLIP>

> Du skal bare bruge en lak der er længe om at tørre op. Der må ikke være
> for varmt (15 grader er sikkert ok) og ikke knastørt.

Den valgte maling er støvtør efter fire timer, berøringstør efter
seks-otte timer og overmalingstør efter 24 timer og det er endda ved
23grd. og luftfugtighed på 50%.

Det lyder som om min isolerede (men dog særligt opvarmede garage) er
perfekt til formålet.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 14:01

Steen Suder, privat wrote:

> <KLIP>

> Den valgte maling er støvtør efter fire timer, berøringstør efter
> seks-otte timer og overmalingstør efter 24 timer og det er endda ved
> 23grd. og luftfugtighed på 50%.

Det er jo ikke specielt langsomt, er det acryl?
Plasticmaling kan godt være lidt tricky't men hvis du undlader at køre
for meget oven i skulle det kunne lade sig gøre. Brug en rulle!
Ellers må du fortynde den lidt og slibe ind imellem påføringerne med
fint papir på en rystepudser.

Alkyd tørrer langsomt op, men kræver god ventilation.

> Det lyder som om min isolerede (men dog særligt opvarmede garage) er
> perfekt til formålet.

Det er fint, bare ikke for varmt eller knastørt.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-03 18:45

Roberto Saldo wrote:

<KLIP>

> Det er jo ikke specielt langsomt, er det acryl?

Nej, det er en alkyd, der står ihvertfald "alkydolier" i det tekniske
datablad

Det er "Jotun Lady 40" (oliebaseret).
Desværre kan jeg ikke linke direkte til databladet, da det genereres
dynamisk.

De kan dog findes på <http://www.jotun.dk/> -> Produktkatalog -> Søg på
"lady" -> Vælg "LADY INTERIØR HALVBLANK 40"

> Plasticmaling kan godt være lidt tricky't men hvis du undlader at køre
> for meget oven i skulle det kunne lade sig gøre. Brug en rulle!

Det er også planen; det bliver sådan en fin, kortluvet lakrulle.

> Ellers må du fortynde den lidt og slibe ind imellem påføringerne med
> fint papir på en rystepudser.

Det var en mulighed.

> Alkyd tørrer langsomt op, men kræver god ventilation.

Jeg åbner garageporten ind i mellem

> Det er fint, bare ikke for varmt eller knastørt.

Der skulle have stået "ikke særligt opvarmede".
Der er vel typisk 5-10grd. lige i øjeblikket.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-03 00:36

Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

> Desværre kan jeg ikke linke direkte til databladet, da det
> genereres dynamisk.

Du kan ikke linke direkte til siden fordi den ligger i frames,
hvilket er et af de største irritationsmomenter ved den løsning.

Søgemaskinerne kan heller ikke lide løsningen - og der er
vist ikke meget dynamisk ved den side

Med lidt snilde kan du dog få datablade ved at afkrydse de
felter du vil have datablade på - så kommer:
http://www.jotun.dk/Temp/pdf/22189/output.pdf

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-11-03 01:43

Allan Vebel wrote:

> Du kan ikke linke direkte til siden fordi den ligger i frames,
> hvilket er et af de største irritationsmomenter ved den løsning.

Jeg er lidt videre end det...
Man kunne jo linke til den output.pdf du selv er inde på længere nede,
hvis det ikke var fordi...

> Søgemaskinerne kan heller ikke lide løsningen - og der er
> vist ikke meget dynamisk ved den side

at den faktisk er dynamisk. Jeg vil våge den påstand at PDFen er
dynamisk genereret da den det ene øjeblik har URLen:
<http://www.jotun.dk/Temp/pdf/1569/output.pdf>

og det andet øjeblik (fire sekunder efter):
<http://www.jotun.dk/Temp/pdf/1611/output.pdf>

Hvis det ikke er tilfældet skulle de jo have tusinder af pdf'er liggende
med alle tænkelige kombinationer af produkter som folk vil se datablade
på, jf. afkrydsningsformularen.

> Med lidt snilde kan du dog få datablade ved at afkrydse de
> felter du vil have datablade på - så kommer:
> http://www.jotun.dk/Temp/pdf/22189/output.pdf

Den holder heller ikke da den sandsynligvis bliver slettet et kortere
tidsrum. Det eneste der adskiller sig er nummeret (f.eks. 22189).

Lyder det ikke rimeligt?

For ikke at køre helt af sporet, har du så nogle tip til hvordan jeg får
mine højttalere helt jævne i overfladen?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder - der bilder sig ind at han ved lidt om IT, da han er

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-03 01:54

Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

> Hvis det ikke er tilfældet skulle de jo have tusinder af pdf'er
> liggende

Det kan da godt være at der er noget dynamisk dynamik i
det - det irriterende er bare at man ikke kan linke direkte
til det - det var jo det der var hovedformålet med det.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-11-03 02:05

Allan Vebel wrote:

> Det kan da godt være at der er noget dynamisk dynamik i
> det - det irriterende er bare at man ikke kan linke direkte
> til det - det var jo det der var hovedformålet med det.

Med det mente jeg at du jo kan vælge flere produkter som du vil have
vist i din pdf. Hvis de nu i stedet blot havde et statisk link til en
pdf per produkt, var det meget nemmere.... som du også siger

Jeg tror de har en gut til at lave det som er ret teknikfikseret, men
ikke aner meget om anvendelighed.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-03 14:02

Steen Suder, privat wrote:
> [...]

<KLIP>

> Det lyder som om min isolerede (men dog særligt opvarmede garage) er
> perfekt til formålet.

Der skulle have stået "(men dog ikke særligt opvarmede garage)"