Hvilken plante ??
Fra : Vagn Pedersen

Dato : 11-11-03 22:21

En nyåbnet vej 50 meter fra mit soveværelsesvindue er grunden til, at min
morgensøvn bliver forstyrret.
Jeg ejer grunden helt ned til vejen og kan gøre som jeg vil i forbindelse
med støjdæmpning. Et plankeværk duer ikke i dette tilfælde. Jeg er nødt til
at finde en plante/busk, som vil være velegnet. Planten skal være tæt i
bunden, hårdfør og må ikke blive meget højere end 1 til 1½ meter. Den må
ikke brede sig voldsomt ud over det areal, hvor den er plantet.
Jeg håber I vil sende nogle forslag.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-11-03 22:56

> [...]
> Jeg ejer grunden helt ned til vejen og kan gøre som jeg vil i forbindelse
> med støjdæmpning. Et plankeværk duer ikke i dette tilfælde.

Jeg ville plante to rækker pil med 200 mm rockwool i mellem. Pilen vil vokse
til og lukke af for rockwoolen, men lyden vil stadig blive dæmpet - og så er
det til at holde ud at se på.

En anden mulighed er en jordvold, men den er relativ dyr at anlægge, og
fylder meget.

> bunden, hårdfør og må ikke blive meget højere end 1 til 1½ meter.

Er det ikke lige lidt nok til støjdæmpning?

Mvh Maria

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-11-03 09:37

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
vokse
> til og lukke af for rockwoolen, men lyden vil stadig blive dæmpet - og så

Er der et sted på nettet man kan se den løsning, eller har mulighed for at
lægge et billede op, har aldrig hørt om den før, men det lyder på mange
måder ok og billigt?

Peter

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-11-03 10:16

> Er der et sted på nettet man kan se den løsning, eller har mulighed for at
> lægge et billede op, har aldrig hørt om den før, men det lyder på mange
> måder ok og billigt?

http://www.pilebyg.dk/gstoj.htm

/Nygaard

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-11-03 11:35

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in message

> http://www.pilebyg.dk/gstoj.htm
>
> /Nygaard

Flot, det må siges at være genialt, Men hvordan sikkre man at pilen ikke
laver rødder i den rockwool ?

/Peter

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-11-03 13:03

> Flot, det må siges at være genialt, Men hvordan sikkre man at pilen ikke
> laver rødder i den rockwool ?
>
> /Peter

Rockwool'en har fået en overfladebehandling der giver den en stærk
overflade. Jeg ville nok have valgt at sætte en fiberdug på siderne og i
bunden for at beskytte mod planter, og lagt et stykke plastic over for at
beskytte mod regnvand...

Det skal måske tages med i betragtning at Pilebyg skal have 1500 kr pr.
m2!!! for at lave sådan et hegn, så det kan nok godt betale sig at ofre et
par weekender på det selv...

/Nygaard

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-11-03 16:19

> Flot, det må siges at være genialt, Men hvordan sikkre man at pilen ikke
> laver rødder i den rockwool ?

Det gør man ikke. Hvis der er rødder, så tager de vandet, så rockwoolen kan
beholde sin lyddæmpende virkning. Det giver i øvrigt ikke mening af dække
med plast, da rockwool har kapilarvirkning (trækker vandet op i sig fra
jorden).

Mvh Maria - der forresten har noget energipil, der kunne være egnet til
formålet.

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-11-03 20:19

> [...]
> beholde sin lyddæmpende virkning. Det giver i øvrigt ikke mening af dække
> med plast, da rockwool har kapilarvirkning (trækker vandet op i sig fra

Hej fysiker Maria
Er du nu helt sikker på at det betyder det helt store på den lyddæmpende
effekt om rockwool en våd eller ej?
Der er vel forskel på diffusion af varme og bevægelse af lyd?
og ligge rockwoolen i lukkede bats så er der vel ingen kapilærvirkning?
og vil rockwoolen ikke nedbrydes (falde sammen) hurtiger hvis det er flydt
med vand og rødder?

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-03 14:16

> og ligge rockwoolen i lukkede bats så er der vel ingen kapilærvirkning?

Næ, men nedsat lyddæmpning.

> og vil rockwoolen ikke nedbrydes (falde sammen) hurtiger hvis det er flydt
> med vand og rødder?

Rockwool nedbrydes ikke sådan bare lige - hvis den overhovedet gør. Vi fandt
i hvert fald noget ret vådt rockwool i bunden af vores gulve, der har ligget
i 20 år. Det kunne ikke ses på rockwoolen - gad vide om jeg snart kan
beslutte mig for om det er med et eller to ll'er

Mvh Maria

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-03 23:31

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Mvh Maria - der forresten har noget energipil, der kunne
> være egnet til formålet.

Jeg er interesseret i pilekviste til en pilehytte til ungerne,
men hvad skal jeg bruge, hvornår skal det i jorden og hvor
får jeg det? Jeg bor i Fåborg.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-03 14:13

> Jeg er interesseret i pilekviste til en pilehytte til ungerne,
> men hvad skal jeg bruge, hvornår skal det i jorden og hvor
> får jeg det? Jeg bor i Fåborg.

Vi burde snart oprette en ny tråd

Pil kan købes flere steder på nettet. Det letteste er at købe 50 stiklinger
(det giver en diameter på ca 3 m), og sætte dem i jorden inden 15. april.
Herefter skal man bare sørge for at holde dem fri for græs og ukrudt i nogle
måneder, og i løbet af sommeren er pilene vokset til ca 2 m højde. De kan så
bindes i toppen som en Tippi, eller man kan løbende flette dem ind og ud
mellem hinanden. Det er noget tyndt at se på det første år, men året efter
bliver det virkelig til noget. Stiklingerne koster i øvrigt omkring 2-3 kr
pr styk, lidt afhængig af sort og hvor man køber dem.
Mine pil er energipil (Tora, Bjørn, Lodden, klon 183, Joran og Gigantea), og
vokser pænt meget hvert år.
Jeg har følgende links, og en af dem har vist i øvrigt noget om pilehytter
og belgiske hegn.

www.pilogflet.dk

www.ny-vraa.dk

www.pileforum.dk

www.lund-hede.dk

www.frejanatur.dk

http://get2net.dk/finnch

Mvh Maria

Fra : P.B.Badstue

Dato : 12-11-03 00:25

Du skriver, at du ikke er meget for plankeværk. Det er jeg heller ikke,
men hvis det bliver dækket af en pæn vedbend, bliver det flot. Men
atter: 1-1½ meter er ikke ret meget. Henimod 2 m er meget bedre.
Preben