Savsmuld efter brændesavning
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-11-03 19:58

Hej

Hvad gør i med savsmuldet?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Per H

Dato : 09-11-03 20:15

On Sun, 09 Nov 2003 19:58:27 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> skrev:

>Hej
>
>Hvad gør i med savsmuldet?

smider det i køkkenhaven.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-11-03 20:11

> Hvad gør i med savsmuldet?

Kommer det i mælkekartoner og brænder det - i hvert fald hvis der er meget.
Ellers ryger det på kompostbunken.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-11-03 20:16

<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Hvad gør i med savsmuldet?

Blander det i komposten eller bruger det til at dække jorden under
havens buske. Det sidste især hvis der også er løst bark i.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 10-11-03 02:44

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse news:bom2nj$kve$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvad gør i med savsmuldet?
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen
>
> http://www.feddersen.dk

Hvis det er smuld efter brug af en kædesav og altså rimeligt groft, så er det fortrinligt til at lægge i køkkenhaven til sommer. Et godt tykt lag (ca. 5 cm) holder på fugtigheden, forhindrer ukrudtet i at spire. Kan bruges overalt i køkkenhaven. Du får ikke orm i gulerødder og kål. Der kommer heller ikke jord ind i porrerne.
Til gulerødderne laver du en rende de kan vokse i, hvor der kun er savsmuld på hver side, efter udtynding, fyldes op med savsmuld. Kål forkultiveres.
Husk at vande godt lige efter du har lagt det, så bliver det liggende. Der er ikke meget tilbage af det næste forår. MEN det forudsætter selvfølgelig du har en køkkenhave

Med venlig hilsen

Johnny

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-11-03 03:36

> Hej
>
> Hvad gør i med savsmuldet?
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen
>
> http://www.feddersen.dk

Bruger det i værkstedet til at opsuge olie og andet "spild" med.
Det er meget godt at bruge det i haven/komposten, men det forudsætter at du
bruger "grøn" kædesavsolie. Ellers laver du en olieforurening af din have.
Med "grøn" olie mener jeg biologisk nedbrydeligt.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-11-03 08:22

Hej

Thomas Nørgaard wrote:
> Det er meget godt at bruge det i haven/komposten, men det forudsætter at du
> bruger "grøn" kædesavsolie. Ellers laver du en olieforurening af din have.
> Med "grøn" olie mener jeg biologisk nedbrydeligt.

Jeg bruger ikke grøn olie, men jeg tror lige at jeg vil have en dunk til
foråret. Så kan køkkenhaven få en omgang savsmuld snarest.

Har du (eller andre herinde) erfaring for hvordan det er som erstatning
for hø i jordbærbedene?

Jeg skal måske også lige nævne at jeg skærer en hel del ædeltræ som
indeholder vanvittig meget olie. Kan den olie gøre skade på afgrøderne?
Jeg kender ikke træsorten.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Due

Dato : 10-11-03 12:00

Min bror bruger altid den billige rapsolie fra Netto.

Jeg har selv gode erfaringer med samme, selvom olietilførslen ikke kan
reguleres på min sav.

P.t. bruger jeg dog en billig ikke grøn olie købt i 20 liter dunk.
Det er ca. samme pris. Bedre for saven, men dårligere for miljøet.

Jeg bruger gladeligt savsmulden i haven. Dog ikke i køkkenhaven.

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-11-03 12:18

"Jan Due" <jmd@FJERNDETTEmail.tele.dk> wrote in message

> du
> have.
>
> Min bror bruger altid den billige rapsolie fra Netto.
Dette er rigtig nok og gør det også selv i de periode jeg saver meget, MEN
det kan ikke anbefales til normalt brug. Da saven ellers ruster meget hurtig
på af syre i raps olie. Så til privat brug kan det kun anbefales at man
køber noget rigtig olie.

Peter

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-11-03 12:20

"Jan Due" <jmd@FJERNDETTEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er ca. samme pris. Bedre for saven, men dårligere for miljøet.
>
> Jeg bruger gladeligt savsmulden i haven. Dog ikke i køkkenhaven.

Er du klar over at en liter mineralsk olie kan forurene 80.000.000 Liter
vand!?
Eller hvad der svarer til en række tankvognstog der går fra Roskilde til
København parkeret kofanger mod kofanger på motorvejen....

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-11-03 13:29

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> Eller hvad der svarer til en række tankvognstog der går fra Roskilde til
> København parkeret kofanger mod kofanger på motorvejen....

Hvorfor lige bare 80.000 kubikmeter vand??
Hvorfor ikke 100 eller 1000?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-11-03 00:33

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen/Best regards
>
> Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Det har noget med grænseværdier for drikkevand at gøre.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Henrik

Dato : 10-11-03 21:25

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message news:MvKrb.1692
> [...]
> Eller hvad der svarer til en række tankvognstog der går fra Roskilde til
> København parkeret kofanger mod kofanger på motorvejen....

Og du mener altså dermed at hvis Peter (eller jeg) saver brænde og under
opskæringen bruger 1 liter kædesavs olie af den rigtigt stygge mineralske
slags og bagefter smider savsmuldet i køkkenhaven (eller lader det ligge i
skoven) så bliver motorvejen fra Roskilde til København straks blokeret af
store tankvogne med forurenet vand som skal destrueres på kommunekemi?

Godt jeg ikke bor i Roskilde så, det vil tage en helvedes tid at komme på
arbejde i København.
Jeg vil faktisk tro at de førnævnte tankvogne under hele den langsommelige
tur fra Roskilde til København drypper ligeså meget olie og fedt ned på
vejen som hele den danske bestand af mortorsave kan nå at bruge på en hel
måned.

Henrik

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-11-03 00:46

"Henrik" <hbl@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tur fra Roskilde til København drypper ligeså meget olie og fedt ned på
> vejen som hele den danske bestand af mortorsave kan nå at bruge på en hel

OK, det niveau kan vi godt køre debatten på....
Men det jeg mener er at hvis man bruger 1L olie, så er der 1 L. olie mere
der vil blive til forurening.
Hvis alle i Danmark gjorde det ville det blive til over 5.000.000L olie
hvilket kunne forurene over 400.000.000.000.000L vand!

For at komme med et par eks. der måske kan bruges:

Hvis jeg tog 1L olie og hældte det ud i min have ville (næsten) alle der
hørte om det beskylde mig for miljø svineri. Men blander jeg det op med
savsmuld, er det åbenbart en helt anden ting, selvom mængden af olie er
nøjagtig den samme.

Hvis jeg kommer hjem til dit hus for at påfylde fyringsolie, er det helt ok
hvis jeg lige hælder 1L ud i din have, sådan bare fordi jeg ikke lige gad
passe på miljøet? (Dette er et tankeeksperiment, det er for så vidt uden
betydning om du har hus/have/oliefyr ...)

Tænk lidt på miljøet, med alle de penge du sparer på at bruge brændeovn,
burde der være råd til at købe den miljø rigtige olie.... og sparer du ikke
en krone så køb en pejsevideo istedet, det er nemmere

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-11-03 18:17

> [...]
> hørte om det beskylde mig for miljø svineri. Men blander jeg det op med
> savsmuld, er det åbenbart en helt anden ting, selvom mængden af olie er

Det er nemlig rigtigt - at det bestemt ikke er det samme. Olie nedbrydes
faktisk helt naturligt som andre næringstoffer, og mindre mængder, som
f.eks. en sjat olie i en pæn stor portion savsmuld, lagt i en køkkenhave til
formulning - olien når aldrig ½ m ned i jorden før den af nedbrudt. Tro mig,
jeg har lavet forsøg med den slags både i containere og i rigtig jord.

Du kan jo selv muntre dig med at lave to kasser, og så lige give den ene et
par dråber olie i vandet - det gror meget bedre.

Mvh Maria - der ikke mener at man skal være mere hysterisk end højst
nødvendig.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-11-03 01:07

> [...]
> par dråber olie i vandet - det gror meget bedre.
>
> Mvh Maria - der ikke mener at man skal være mere hysterisk end højst

Nu har jeg arbejdet i oliebranchen i 9 år, og *aldrig* har jeg hørt at olie
skulle opføre sig på den måde. Så undskyld, men jeg vælger altså at tro på
de eksperter jeg kender frem for en person jeg ikke kender
For så lige at komme med et eksempel, jeg var indblandet i en spildsag i
Hvidovre for 5-6 år siden, der fandt man olie i 6m. dybde. Og kilden til
forureningen sad ½m. over jorden. Så det kan sagtens trænge længere ned end
en halv meter. Det var ikke mig der var skyld i forureningen...
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus