Oxygenservicering af regulatorer
Fra : lpp

Dato : 25-11-03 16:32

Kære NG

Hvad koster det at få oxygenserviceret regulatorer i Københavnsområdet?
Kan det betale sig at købe en ny oxygenserviceret regulator fra start eller
købe en ny normal og herefter få den oxygenserviceret?

Bedste hilsner
Lars

Fra : Bjarne Kobbernagel

Dato : 26-11-03 23:08

Et forskal kunne vare en XSTREAM DECO til Oxygen, EAN op til 99,95% oxygen.
http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Poseidon_35.html#a20027_2d4690_2dWE

Vi er også oxygenserviceret at Poseidon.
--
Med venlig dykkerhilsen
aquasyd scubacenter

Fra : Jack

Dato : 28-11-03 20:34

Hej Lars.

Jeg tror det er ligemeget når du køber nyt. Det koster nok nogenlunde
det samme.

Hvis du vælger, at få sat en regulator i O2-service ved en forhandler,
vil jeg anbefale, at du forinden lige får en grundig snak med
forhandleren, for ikke alle gør det lige godt.

Jeg har kendskab til et rimeligt nyt københavnsk dykkercenter, der
ikke anvender viton o-ringe, når de O2-servicerer regulatorer m.v. og
så kan det jo være lige meget…..ikk!

Vh.
Jack

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-11-03 20:47

"Jack" <jack_ped@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har kendskab til et rimeligt nyt københavnsk dykkercenter, der
> ikke anvender viton o-ringe, når de O2-servicerer regulatorer m.v. og
> så kan det jo være lige meget...ikk!

Helt ærligt hvis en regulator m.v. er i regelmæssig O2 service ( 1 gang
årligt ) er det så ikke ligegyldigt om o-ringene er vitron sålænge det
skiftes årligt. Har du nogensinde set/hørt om alm o-ringe der ikke
overlevede 1 år selv i 100 % rent ilt ?

Allan Hansen

Fra : René Kofoed

Dato : 30-11-03 11:10

Affedt en alm. o-ring for den silikone film der sidder på den, og smør den
med O2 kompatible fedt, og servicere den en gang årligt. "Det er jo ikke
raket videnskab"

René Kofoed

Fra : Søren M

Dato : 28-11-03 20:43

> Jeg har kendskab til et rimeligt nyt københavnsk dykkercenter, der
> ikke anvender viton o-ringe, når de O2-servicerer regulatorer m.v. og
> så kan det jo være lige meget...ikk!

Nu behøves det ikke at være Viton ringe man bruger. EPDM-ringe kan også
bruges.
Viton-ringe kan have et lille problemm, da de indeholder flourcarbon.

/søren

Fra : lpp

Dato : 30-11-03 18:16

"Jack" <jack_ped@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har kendskab til et rimeligt nyt københavnsk dykkercenter, der
> ikke anvender viton o-ringe, når de O2-servicerer regulatorer m.v. og

Fint - kan vi så ikke få nogle navne på nogle dykkercentre som gør det godt
indenfor både oxygensrensning og servicering af Apeks regulatorer? Jeg tror
nemlig at jeg holder mig til denne regulator, da jeg har haft gode
erfaringer hidtil.
(Jeg bor stadig i Københavnsområdet).

Mvh
Lars

Fra : Gryndahl

Dato : 30-11-03 22:47

Var det ikke lige noget med Viton o-ringe kunne afgive noget giftigt fra
sig ? Mener jeg bestemt jeg lærte på mit advanced Nitrox og Nitrox
blender kursus...
Almindelig o-ringe er set blive brugt i over 2 år uden synlige fejl -
trods fyldning er sket via dekantering !!

Vh.
Henrik
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jack

Dato : 01-12-03 21:48

En sjov drejning mit indslag har medført. Tænk at vi diskuterer, om
hvorvidt man anvender Viton o-ringe ved O2-servicering. Det kommer bag
på mig.... men ok. Vi kan jo alle være "skolet" forskelligt!

Det er ikke viton o-ringe, der under normale forhold afgiver noget
giftigt. Almindelige o-ringe kan blive opløst i ren O2, og derved
indgå i den gas, man indånder. Det er formentlig ikke særlig sundt,
hvorfor man anvender enten Viton o-ringe eller som rigtigt beskrevet
EPDM o-ringe.

Disse o-ringe har en mindre evne til at gå i opløsning ved en høj FO2.
Forskellen er rigtig nok ikke stor, men jeg tror ikke der findes
uddannelsesorganisationer, der tør anbefale andet, end at man ved en
O2-servicering foruden en grundig rengøring også forestår udskiftning
af de oprindelige isatte o-ringe til enten Viton eller EPDM. HVis jeg
tager fejl heri, vil der være rart, at høre om disse organisationer!!

Der er garanteret en eller anden ingeniør, der lytter med på denne
kanal, der ved mere om disse o-ringes grænseværdier set i relation til
faren for en opløsning i forbindelse med ren O2. Det kunne være rart,
at få en af disse på banen, så vi kunne få nogle fakta på bordet.

Min oprindelige mening med mit indlæg var, at hvis man afleverer sin
regulator i en dykkerforretning med henblik på at få sat regulatoren i
O2-service, og det efterfølgende viser sig, at man kun har fået
regulatoren affedtet, og ikke fået udskiftet de oprindelige o-ringe
til enten Viton eller EPDM o-ringe.... ja så har man ikke fået den
vare, som man har bedt om. Derudover mener jeg også, at forretningen
udsætter en for en teoretisk risiko.

Med andre ord - forretningen agerer uagtsomt, for de burde vide bedre,
når de tilbyder et sådan tillidshverv over for kunder, der undertiden
ikke har forudsætninger for at gennemskue farermomenterne.

Vh.
Jack

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-12-03 23:13

> [...]
> indgå i den gas, man indånder. Det er formentlig ikke særlig sundt,
> hvorfor man anvender enten Viton o-ringe eller som rigtigt beskrevet

Og det har du selvfølgelig et dokumenteret eksemple på! Eller er det bare en
teortisk mulighed.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Adam Rubin

Dato : 02-12-03 14:44

Jamen, jamen, jamen...

Der efterlyses input fra en ingeniør, og så kan jeg vel ikke tillade mig at
holde mund mere. Jeg har følgende kommentarer til den igangværende
diskution:

1) Lad være med at bruge, hvad man har lært på et TDI kursus som reference
på, hvordan o-ringe (elastomerer (fællesbetegnelse for de materialer man
laver o-ringe af)) opfører sig i en oxygenberiget atmosfærer. TDI er sikkert
udemærkede til det dykkermæssige, men materiale-teknisk indsigt ér ikke, og
skal ikke være deres hoved område. Brug istedet henvisninger til
teknisk/videnskabelig litteratur.

2) Følg regulator producentens anvisning på valg af o-ringe. En o-ring er
ikke bare en o-ring. Materialevalg og hårhed har betydning for
funktionaliteten. En forkert hårhed er måske ikke så kritisk ved en statisk
o-ring, men kan være det for o-ringe i dynamisk drift.

3) Nedbrydning af o-ringe i et oxygenberiget miljø kan ske på flere måder:
a) Hvis de bliver for varme (over selvantændelsestemperaturen) vil de brænde
mere eller mindre af. Dette kan føre til en kritisk fejl og antændelse af
metal dele - så har vi en oxygenbrænd, og man er ikke i tvivl om at dele bør
omskiftes... men der er også rapporter om, at materialet køles igen inden
brænden har nået at brede sig. I det sidst nævnte tilfælde vil der vil brug
af viton være frigivet flour holdige (giftige) gasser, hvor der med ikke
flour holdige materialer "kun" vil være frigivet almindelige
forbrændingsproduktor som CO2, CO og vand...
b) Almindelig kemisk nedbrydning som vi kender det fra almindeligt udstyr
med o-ringe der bliver sprøde med årene. Denne proces sker lidt hurtigere jo
mere O2 - men stadig forholdsvis langsomt. Udskiftes o-ringe regelmæssigt (1
gang årligt) burde vi være nogen lunde sikre.

Konklusion
Der findes ikke mirakel materialer til oxygen service. Alle elastomerer kan
antændes i en oxygen atmosfæren (også i luft). Viton kræver en marginalt
højere tempearur end almindelige nitril oringe for at blive antændt.
Ligeledes vil alle elastomerer ældes i en oxygen atmosfære. Udskiftes
o-ringe årligt, er denne ældning ikke noget at være bange for.

Det er næppe særligt risikabelt at bruge viton p.g.a. faren for flourholdige
gasser ved en begyndende forbrænding. Ville dette være et reelt problem,
burde vi nok være mere bange for CO.

O-ringes mekaniske egenskaber er vigtigere end kemisk kompatibilitet -->
Brug hellere o-ringe med den rigtige hårhed, end en blødere viton i samme
dimension. Dette gælder især for dynamiske o-ring.

Referencer
Der skriges i denne tråd efter referencer. I min litteraturdatabase har jeg
registreret ca. 50 artikler om oxygen kompatibilitet. Er der interesse
herfor kan jeg gerne poste en reference liste - de fleste med abstacts?

Adam

> [...]
> indgå i den gas, man indånder. Det er formentlig ikke særlig sundt,
> hvorfor man anvender enten Viton o-ringe eller som rigtigt beskrevet

Dette er vist noget sludder. J.f. ovenfor.

> [...]
> til enten Viton eller EPDM o-ringe.... ja så har man ikke fået den
> vare, som man har bedt om. Derudover mener jeg også, at forretningen

Jo - du ved det bare ikke. Det mest sandsynlige sted en oxygenbrand
initieres er ved urenheder/forurening som i vores tilfælde ofter er
siliconefedt eller andet smøremiddel.

> Med andre ord - forretningen agerer uagtsomt, for de burde vide bedre,
> når de tilbyder et sådan tillidshverv over for kunder, der undertiden
> ikke har forudsætninger for at gennemskue farermomenterne.

Viton er ikke et magisk ord. J.f. ovenfor. Så måske ved forretningen netop
bedre?!?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-12-03 17:44

"Adam Rubin" <adamrubin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> registreret ca. 50 artikler om oxygen kompatibilitet. Er der interesse
> herfor kan jeg gerne poste en reference liste - de fleste med abstacts?

Jeg modtager den under alle omstændigheder gerne .

VenatorFJERNES@get2net.dk

Søren Arnvig

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-12-03 18:43

Adam Rubin <adamrubin@get2net.dk> wrote:

> Der efterlyses input fra en ingeniør, og så kan jeg vel ikke tillade mig at
> holde mund mere. Jeg har følgende kommentarer til den igangværende
> diskution:

Det har jo værkshøjde Flot skriveri.

Tip, det er vist Søren Arnvig der poster til FAQen.

Flemming Rubini, amatørgynækolog

Fra : chris - www.oceandiv~

Dato : 04-12-03 00:47

Hej Adam og JP

jeg har jo naturligvis et par kommentarer til dit (og DIT JP) indlæg.
På vanlig vis vil jeg fatte mig i korthed )

PKT. 1 min reference til TDI er udelukkende ment som en irritation
over mangel på erfaring med henvisning til JP.

LAD MIG SLÅ FAST MED 7-TOMMER SØM AT DETTE ER EN PERSONLIG, EMPIRISK
BASERET HOLDNING DER ER FUNDERET I EFTERHÅNDEN MANGE ÅRS OMGANG MED
OXYGEN OG ORINGE. Faktum er at jeg ved at mange tekniske dykkere gør
dette. Forskelligt "skolet" med et strøg af "humor." Hus forbi, JP,
skolingen var forbi for nogle år siden!!

JEG GIDER DERFOR KORT OG KONTANT IKKE HØRE PÅ NONSENS FRA EN PERSON
DER IKKE KENDER HVERKEN BUTIK ELLER PERSONALE BAGVED. PUNKTUM........

PKT. 2 videnskab eller empiri?!
US Navy (eller hvem der stod for den undersøgelse) har jo heller ikke
sat et større videnskabeligt arbejde i værk, men har med al
sandsynlighed gjort hvad man gør i den slags institutioner. TRIAL BY
ERROR; virker det eller virker det ikke. Lad os derfor ikke gå ind på
en længere diskussion hvorvidt videnskab er empiri, eller om empiri er
videnskab. Gør det det mere rigtigt eller forkert, det afhænger jo af
øjnene der ser.

Desuden er det naturligvis IKKE muligt at få en kontant udmelding fra
hverken producenter eller træningsorganisationer vedr. brug af oringe.
Hvorfor? Fordi ingen tør! Ligegyldigt hvad man oplyser som MULIGT, vil
der altid være en entydig reference til at følge producentens
anbefalinger.

PKT. 3 Jeg har derfor også svært ved at følge ARs argument med hensyn
til viden/forstand på oringe eller elastomerer som det jo rigtigt
hedder versus viden om dykning. Hvorfor én person med viden om dykning
ikke skulle kunne bevæge sig hjemmevant på et teknisk område, lyder da
unægteligt som en tilsnigelse af de større.

Det er korrekt at der er forskel på operationsevne for oringe i
henhold til statisk eller bevægelig funktion, varme eller kulde etc.

Når det er sagt, hvor mange BEVÆGELIGE oringe har du i en regulator.
Rigtigt svaret. Det afhænger af producent og type. Og hvilke af disse
er høj frekvens eller har minimal bevægelse i forbindelse med åbning
af flaske!? For de flestes vedkommende 1 til 2....

Vi er efterhånden alle tre tydeligvis ikke langt fra hinanden i
opfattelse af vigtige regler! Det er glædeligt

PKT. 4
LAD MIG DERFOR UNDERSTREGE MIN HOLDNING SOM DOG MÅ HAVE VÆRET KLAR FRA
TRÅD 1

FØLG ALTID......
A: FORHOLDSREGLER VEDR. VALG AF TYPE MATERIALER. Hvis én producent
kategorisk anviser et særligt materiale X ELLER Y, er det det man
bruger. Men disse er få eller ikke-eksisterende.

B: KRAV TIL RENGØRING. Ligegyldigt hvilket materiale du vælger til din
ventil/regultator er kravet om RENHED fundamentalt som det fremgår af
begges udsagn, og som jeg i øvrigt kategorisk trak frem i tidligere
tråd. DET KAN IKKE UNDERSTREGES NOK!!!!!! Hydrocarboner i sammenhæng
med hvilken som helst o-ring er IKKE i orden!

RENGØR ALT MED ULTRALYD OG MANUEL AFVASKNING I IKKE CARBON HOLDIGE
SÆBER. DET ER DEN ENESTE MÅDE AT KONTROLLERE DIT UDSTYR.

C: STANDARD REGLER FOR FYLDNING AF OXYGEN OG RENGØRING. FYLD
LANGSOMT!!

Og JP, hvis du i øvrigt kalder dette arbejde SIMPEL affedtning, så
fortæller det mere om dit forhold til oxygen og dykkerudstyr end om
nogen andres.

D: Og vedligehold dog for guds skyld dit udstyr, hvis du gerne vil op
igen.

Hvad angår service og oxygenrengøring I MIN BUTIK, ved ALLE UDEN
UNDTAGELSE hvad de betaler for. Jeg VED at der IKKE er én person der
har forladt min butik UDEN en forklaring på hvorfor og hvordan
arbejdet foregår. Hvis man mod forventning IKKE har forstået
budskabet, skal jeg være den første til at ønske at gentage dette,
hvis man henvender sig direkte til butikken!!!!!!!!!

JP, hvis du seriøst mener med dit indlæg at DU eller en anden du
kender skulle være ført bag lyset, forstår jeg simpelthen ikke at man
ikke er vendt tilbage til butikken i stedet for at udbrede sig her.

DERFOR HELT KONKRET: ER DET TILFÆLDET?? Er det sagen, henvend jer/dig.
Er det IKKE tilfældet, mener jeg at et personligt dementi af dine
påstande og hentydninger må være på sin plads!! Hvad synes du selv?

Henvender man sig ikke med et problem, er det jo fuldstændigt umuligt
at håndtere den slags udgydelser over en nyhedsgruppe!

Når du desuden antyder, at der ikke skulle være anvendt OXYGEN
KOMPATIBELT FEDT til denne rensning, har jeg svært ved at genkende mig
selv eller min forretning i dette scenario, hvilket alle der kender
min holdning til dette ved.

For alle andre har jeg et liberalt, ikke diktatorisk forhold til
dykning. Man er kun ansvarlig for sig selv og sine nærmeste.

JP!
Med en personlig henvendelse eller et personligt dementi stiller jeg
mig tilfreds! Hvad du derefter foretager dig i din garage, står for
din egen regning.

Jeg regner med dit dementi hermed dette som overstået for mit
vedkommende.

mvh chris

Fra : Søren M

Dato : 04-12-03 15:43

Tuché, skål og amen.

Fra : christos

Dato : 01-12-03 17:21

Hej JACK og LARS

Tak for den "venlige" hilsen til et nystartet dykkercenter. Hvis du ikke
mener dig i stand til at sætte navn på, skal jeg da gerne gøre det.
OCEAN DIVE EXPLORERS, SDR: FASANVEJ 47, 2000 FRB

Jeg er sgu lidt træt af mængden af webcowboys der ikke ved en bjælde om
hvad de taler, men følger et eller andet de har læst sig til eller bedre
gætter sig til.

Jeg har i tre-fire år kørt alm oringe i alle mine sæt der tæller 10
stage flasker med blandinger op til 100 % til deko og 5 dobbeltsæt der
jævnligt, især i starten, KUN har været brugt med dekantering.

Så Jack, når du har lavet et par tusinde fyldninger med dekantering og
serviceret dine egne 6 regs ca hver 6 måned, som bliver brugt til o2 og
lign, så vil jeg gerne lytte til det du har at sige. Spar andre for dit
sniksnak og få nogle facts på bordet med dit eget arbejde, så du kan
skrive seriøse henvendelser.

Hvis du vedligeholder dit grej, tjekker det tit og følger foreskrifter
for fyldning, så er det i orden. Jeg personligt har ALDRIG haft så meget
som en oring der har været tæret i kanten på grund af O2.

Ikke desto mindre læser jeg her "nystartet" som ingen forstand og ingen
erfaring. Hvis det kan hjælpe lidt på hukommelsen, er vi på mindre end
en måned siden blevet udpeget til at stå for TDI i hele Skandinavien.
Det får man ikke hvis man er en klovn, der sætter andres liv og helbred
på spil.

Lars, hvuis du vil høre om O2 service af dit sæt er adressen
www.oceandive.dk der finder du numre og det hele.

mvh chris

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Kjær

Dato : 01-12-03 18:24

> Tak for den "venlige" hilsen til et nystartet dykkercenter. Hvis du ikke
> mener dig i stand til at sætte navn på, skal jeg da gerne gøre det.
> OCEAN DIVE EXPLORERS, SDR: FASANVEJ 47, 2000 FRB

Hej Chris,

Det er måske en ny trend du starte her.

Syntes personligt at det er rart at se dykkercentre blande sig i diskutioner
om dem uanset om det er positivt eller negativt.

--
Ses,
Peter

Fra : Claus Larsen

Dato : 01-12-03 23:43

"christos" <christos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er sgu lidt træt af mængden af webcowboys der ikke ved en bjælde om
> hvad de taler, men følger et eller andet de har læst sig til eller bedre

Hej Chris

Ikke for at hakke på nogen eller på nogen måde spille bedre vidende.
Det er jo tilsyneladende en holdningssag

Men da jeg i sin tid var på blender kursus under netop TDI var læren at
bruge vitron eller EPDM ringe.
Men hvad siger TDI's lærematerialer om dette.
Eller sagt med andre ord hvad er TDI's officielle holdning til emnet.
Dette kunne jo være en god guideline.
Så det hele ikke bare ender i mundhuggeri om holdninger.

Hilsen Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 02-12-03 00:12

Hej Chris

Fandt selv svaret.

''Vitron or pure rubber O rings''

Så begge disse typer er vel ok at anvende

Hilsen Claus

Fra : chris - www.oceandiv~

Dato : 02-12-03 12:30

Hej Claus

I USA har enten det amerikanske luftvåben eller søværnet lavet en
serie tests i forbindelse med brug af deres oxygen helmasker. Disse
tests går på brugen af nitril og viton, og konklusionen er at man kan
bruge begge dele. DVS OGSÅ NITRIL I OXYGENRIGE MILJØER.

Dette er pt andenhåndsinformation via TDI USA, og man er velkommen til
at hente en kopi af denne skrivelse hos mig når jeg har den. Ca inden
for en måned. Så skulle det rent papirmæssige muligvis være i orden.

Forudsætningen er under alle omstændigheder SOM ALTID at disse er nye,
RENE for alt fedt og at man bruger Oxygenkompatibelt fedt af X type.
Jeg vil til enhver stå inde for det arbejde der udføres på kunders
automater eller flasker/ventiler. Er man ikke tilfreds, er der kun ÈT
sted at henvende sig. Og det er i butikken.

Som jeg sagde i den anden post er det STRENGT NØDVENDIGT at man
vedligeholder, rengører, passer på sit grej, og i øvrigt FYLDER
LANGSOMT når der er tale om oxygen. Gør man det, er man nået langt!!!

Lad mig iøvrigt gøre klart at enhver selv er ansvarlig for det arbejde
man laver hjemme i sin garage. Hvis man mener at viton er det rigtige,
er det for mig fint at man personligt ønsker at bruge dette. Jeg gider
bare ikke finde mig i andenrangs hearsay fra en eller selvopfunden
webguru, der går på min forretning.

Faktum er stadigvæk at mr. jack sidder på en pind og læsser flosker af
fra sit tastatur. I min verden giver det IKKE street respect. And you
may qoute me on that!!!!!

mvh chris

Fra : JSC

Dato : 02-12-03 13:46

"chris - www.oceandive.dk" <info@oceandive.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Faktum er stadigvæk at mr. jack sidder på en pind og læsser flosker af
> fra sit tastatur. I min verden giver det IKKE street respect. And you

Rolig nu - De fleste der er har været igennem et mixer/blender kursus de
sidste 3-5 år har fået tudet ørene fulde omkring anvendelse af Viton O-ring
osv. Hvis man så oplever at et kommercielt foretagende begynder at anvende
noget andet, så er det vel rimeligt at stille spørgsmål.

Så kunne han naturligvis have spurgt i din butik, men det generelle indtryk
af den service jeg gennem tiden har oplevet i danske dykkerbutikker, så er
at det er nogle skoleelever (med få undtagelser ) der ikke aner et klap om
hvad de har med at gøre der fungere som ekspedienter... Nu kender jeg ikke
Chris og Oceandive, så hvis det er en ny dykkerbutik der vil satse på
service og kvalitet så skal den være mere end velkommen......

Vi er sikkert nogle stykker der ser frem til at dit referencemateriale
bliver offentligt tilgængeligt og indtil da er det vel ikke meget andet end
løse påstande og floskler for at blive i dit eget sprog.

Mvh.
Jørgen

Som ser frem til slippe for at lede efter Vitron O-ringe når der skal
serviceres udstyr i fremtiden.

Fra : Tommy Larsen

Dato : 02-12-03 16:19

En enkelt bemærkning....

Såfremt man læser teksten på et f.eks et APEKS sevice kit, det være sig til
enten 1. eller 2.trin..står der..

"These kits are produced using oxygen compatible materials and may be used
when servicing or converting regulators for NITROX use."
(Dog SKAL man bruge bronzefiltret, da det flade kunststoffilter ikke er O2
compatibelt)

Og kittet består altså af nitril-gummi o-ringe.
Så deeet.............

Tommy
www.scubagear.dk