HVAD ER DET ?
Fra : Allan Jensen

Dato : 21-11-03 14:21

Det sker af og til at man finder noget på havets bund, som man ikke
umiddelbart kan se hvad er. Normalt finder man hurtigt ud af det, men i
dette tilfælde må jeg indrømme at jeg har givet op, hvem kan hjælpe ?

Se billede på: http://www.vrag.dk/Andet/vragskitser.htm

Jeg har opdateret flere af teksterne til vragene, specielt vragene langs den
Svenske vestkyst nær Göteborg. Der er også kommet flere billeder af skibene
og enkelte er udskiftet: www.vrag.dk

m.v.h. Allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-11-03 14:31

Allan Jensen <alj@vrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fbe1137$0$27443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> umiddelbart kan se hvad er. Normalt finder man hurtigt ud af det, men i
> dette tilfælde må jeg indrømme at jeg har givet op, hvem kan hjælpe ?

Det ligner umiskendeligt en slags trawlskovl og mon ikke det er noget der
tilhører trawlfiskerne fra Gileleje. Et par stykker af dem måtte kappe deres
grej i sidste uge da de blev opdaget trawlende nord for Ven midt om natten.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-11-03 14:58

> umiddelbart kan se hvad er. Normalt finder man hurtigt ud af det, men i
> dette tilfælde må jeg indrømme at jeg har givet op, hvem kan hjælpe ?
>
> Se billede på: http://www.vrag.dk/Andet/vragskitser.htm

Det ligner sådan en dims man har med som gave til Havbassernes julefrokost
rafle konkurrence.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-11-03 17:07

....*GG* - ja, det er lige hvad det gør.

Jeg har fået en mail fra en tidligere Svensk minerydder, det er en :
Spränggripare till meksvep 56
som bruges af minestrygerne til at sprænge wirer over med, når det ikke
lykkes at klippe dem.
Der har været trotyl i røret forneden, som detonerer når den rammer minens
wire - hvor den krydser minestrygningswiren.

m.v.h. Allan

Fra : Morten Saabye

Dato : 24-11-03 17:17

Hej Allan,

Kan du ikke lige lægge billedet på igen, så jeg kan printe det ud. Jeg
vil nemlig checke den svenske minerydder med min sviger-morfar. Han var
kaptajn på en dansk minerydder under krigen og har fortalt drabelige
historier om deres oplevelser. Hvis det er noget som helst fra en
minerydder, vil han vide det. Den der klipper minewiren er i øvrigt en
del af stævn-spryds-skovl-saks-sikringen. Fedt ord ikke..?? Lad mig
kunne printe billedet, så skal jeg få verificeret teorien.

MVH

/Morten Saabye

Fra : J.B. Martin

Dato : 24-11-03 10:27

Det er lidt svært at se ud fra billedet, og jeg tror at du har stillet
det på højkant.

På longliner fiskebåde i Glouchester, Mass. kan de ved hårdt vejr
installerer klapper der lukker spygatterne for indkommende vand, men
som klapper op for at tillade at vandet der er taget indenbords kommer
ud.

Hvis du vender billedet mod uret 90 grader og betragter røret som et
hængsel kunne man forstille sig at dette var en sådan.

Dog må jeg indrømme at det er en lidt søgt forklaring - jeg kan ikke
se noget der kunne lukke klappen i igen (en fjeder eller lign.), det
ser ud som om "hængslen" er sat på siden af pladen, og ikke midt på
pladen, og ikke mindst, jeg har aldrig set en af de klapper der var
hængslet på siden - kun på toppen. Jeg har heller ikke set lignende
på skibe vores farvande, og det taler også imod mit gæt.

- J.B.

ps. der er mindst en af bådene der er gået ned fordi man monterede
klapperne omvendt - således at de tillod vandet at komme på båden, men
ikke af igen!!