regulaært udtryk
Fra : Kasper

Dato : 16-04-01 20:45

Hej !

Hvordan kan det være at flg script giver lov til at man skriver 12,56?
Det burde jo ikke acceptere kommatal. Jeg tester i explorer 5.5.

<SCRIPT>
function testit() {
if (!(/\d+$/.test(document.Form1.testfield.value))) {
alert("Fejl i indtastning")
document.Form1.testfield.focus()
}
}
</SCRIPT>
<BODY>
<FORM NAME="Form1">
<INPUT TYPE=TEXT NAME="testfield">
<INPUT TYPE=BUTTON VALUE="Test" onClick="javascript:testit()">
</FORM>

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-04-01 06:46

Du mangler en "return false" ellers vil formen blive submittet uanset
fejlmeddelelsen.

Fra : Kasper

Dato : 17-04-01 13:53

Skidt med om formen bliver submittet. javascriptet kan sagtens køre
alligevel. Pointen er hvorfor at udtrykket accepterer kommaer.

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Claus Schmidt

Dato : 22-04-01 21:15

"Kasper" ::
> Hvordan kan det være at flg script giver lov til at man skriver 12,56?

Jeg er ikke sikker på at det er det der er grunden, men
denne linje:

> if (!(/\d+$/.test(document.Form1.testfield.value))) {

tyder måske på at det er negationen det er galt med,
altså udråbstegnet i første parantes.

Normalt ville man bruge det med lighedstegn a la:

if (x != y) doso

Her har man dog også en variabel på begge sider der
skal matches mod hinanden, det har du (heller) ikke
i udtrykket.

Det kan være noget helt andet, det er bare et gæt, så
hvis syntaksen i virkeligheden er korrekt beklager jeg.

--
[claus]

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-04-01 22:54

Claus Schmidt wrote:

> Det kan være noget helt andet, det er bare et gæt, så
> hvis syntaksen i virkeligheden er korrekt beklager jeg.

Det er den. Hvis "test" er en funktion, der returnerer en boolsk værdi
(true eller false), kan man nøjes med: if (test(...)) { // gør noget... }
- og sætter man et ! foran, så der står: if (!test(...)) får man den den
modsatte værdi (altså true, hvis funktionen returnerer false og omvendt).

Men jeg ser lige, at Kasper vist har glemt en ^ i starten af udtrykket.
Kasper: Prøv med /^\d+$/ (dit nuværende udtryk matcher "56" i "12,56" og
derfor godtages "12,56").

M.v.h.

Jonathan

Fra : top

Dato : 23-04-01 07:25

Den giver også lov til at skrive sdfknsdkfsdfn12,56

Du tester kun på at der er cifre i slutningen af strengen (det svarer
til /[0-9]+$/)

Hvis det er meningen strengen kun må bestå af cifre, så prøv /^\d+$/
-Top

PS: if(!x) er også et validt udtryk