Brugeren der bare ikke vil dø - FBSD
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-04-01 17:27

Jeg fik oprettet en bruger på min maskine (FBSD 4.2) og indså jeg havde
failet lidt i det da den blev oprettet så jeg ville bare lige slå den ihjel
hurtigt igen for at gøre det rigtigt.
Aha tænker jeg og går ind i /etc/passwd og master.passwd og sletter den
linje omkring brugeren - troede jeg.
Nu kan jeg så ikke tilføje brugeren *rigtigt* igen fordi at boksen påstår
hårdnakket brugeren stadigt eksisterer (?) , hvor ind i det sorteste skal
jeg hen og pille for at overbevise den om at den bruger er død - jeg prøvet
rmuser og den siger bare at den ikke eksisterer men 'pw useradd' siger noget
andet...

/Dennis

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-04-01 17:33

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> writes:

> Aha tænker jeg og går ind i /etc/passwd og master.passwd og sletter den
> linje omkring brugeren - troede jeg.

Er der en /etc/shadow hvor brugeren kunne stå?

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-04-01 17:41

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Er der en /etc/shadow hvor brugeren kunne stå?

Nix :(

/Dennis

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 16-04-01 19:29

On Mon, 16 Apr 2001 18:27:17 +0200, Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> hurtigt igen for at gøre det rigtigt.
> Aha tænker jeg og går ind i /etc/passwd og master.passwd og sletter den

Dum ide. Vil du rette i /etc/passwd bruger du vipw(8)

Vil du blot nuke en bruger er det nemmere: # pw userdel luser -r

Læse pw(8).

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-04-01 19:37

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> wrote in message

> Dum ide. Vil du rette i /etc/passwd bruger du vipw(8)

Ja tak det fandt jeg ud af!

> Vil du blot nuke en bruger er det nemmere: # pw userdel luser -r

Den påstår stadig hårdnakket brugeren eksisterer (?)

/Dennis

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 16-04-01 20:48

On Mon, 16 Apr 2001 20:36:49 +0200, Dennis Pedersen wrote:

> Den påstår stadig hårdnakket brugeren eksisterer (?)

Hvordan ser du det?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-04-01 21:01

> Hvordan ser du det?

mail# pw userdel vpopmail -r
pw: user 'vpopmail' does not exist: No such file or directory
mail# pw useradd vpopmail -g vchkpw -home /usr/mail/vpopmail
pw: login name `vpopmail' already exists

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 16-04-01 21:26

In article <maIC6.45680$o4.3494236@news010.worldonline.dk>,
Dennis Pedersen wrote:

> mail# pw userdel vpopmail -r
> pw: user 'vpopmail' does not exist: No such file or directory
> mail# pw useradd vpopmail -g vchkpw -home /usr/mail/vpopmail
> pw: login name `vpopmail' already exists

Freebsd laver en db ner man adduser etc etc.

kigge manside: pwd_mkdb

--
Disclaimer: Working for World Online but speaking for myself.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 17-04-01 08:18

On Mon, 16 Apr 2001 22:00:46 +0200, Dennis Pedersen wrote:

> mail# pw userdel vpopmail -r
> pw: user 'vpopmail' does not exist: No such file or directory
> mail# pw useradd vpopmail -g vchkpw -home /usr/mail/vpopmail
> pw: login name `vpopmail' already exists

pwd_mkdb(8) vil jeg tro kan løse dit problem.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-04-01 15:35

> pwd_mkdb(8) vil jeg tro kan løse dit problem.

Jeg har printet man siderne til pwd_mkdb men jeg må ærligt indrømme de
forvirrer mig mere end de gør godt ;)
Burde det ikke være noget af la pwd_mkdb /etc/passwd - eller skal jeg have
have gang i version 7 style format (?!)
Fordi hvis man prøver med -C for at tjecke den så melder den fejl ved linje
3 og det er den allerførste linje hvor der står root:*:0:0:Charlie
&:/root:/bin/csh....
Så er der en der kan give et vift med en vognstang?

/Dennis

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-04-01 11:27

rmuser ?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-04-01 15:30

"Peter Larsen" <samsoe@samsoe.nu> wrote in message
> rmuser ?

Den påstår brugeren ikke er i systemet.

/Dennis

Fra : Søren Hansen

Dato : 18-04-01 08:23

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> wrote in message
> Den påstår brugeren ikke er i systemet.

Kan du ikke prøve at strace rmuser? Så kan du se, hvilke filer, den læser og
dermed måske få et hint om, hvor du skal kigge..

Søren Hansen
UNIX Systems Administrator
Mindpass.com, Vardevej 1, DK-9220 Aalborg
Reception: +45 9635 2000, GSM: +45 2077 3385, fax: +45 9635 2099
sha@mindpass.com