Kan man blive ved med at udnytte systemmet~
Fra : tryout@oncable.dk

Dato : 21-11-03 20:04

Hejsa

Det er et par ting der undrer mig!!!

Hvordan kan en stor butik/koncern som Kvickly er en del af, have
GRATIS arbejdskraft måned efter måned. Der er da sindsygt konkurrence
forvridende.

Det jeg taler om er 3mdrs. udsationering i en virksomhed, som den
pågældende virksomhed får kvit og frit, det vil sige det kommer ikke
til at koste dem en rød øre!!!!!!

Mit problem med det består i at de gerne fotæller de håbefulde
studerende at de har en chance for at få en praktikplads da de mangler
en "efter sigende"!!! "Så giver den kære praktikant sig jo mere end
100%"
For derefter at kalde til møde hvorpå de fortæller at DU er desværre
ikke god nok. Erfaringen har jeg fra min kærreste som har prøvet
dette, samt en af hendes kollegaer som fik samme tur...

Og så sker det forunderlige jo, de kontakter lige skolen i det her
tilfælde Aalborg handelsskole og svupti så har de lige et par stykker
til.
Derefter får de sikkert dan samme smøre og uha hvor de giver den en
skalle.......

Men alt ialt mener jeg ikke at en stor koncern som deres overhovedet
ikke burde kunne blive ved med at udnytte systemet det er jo for
f..... ikke derfor der er de muligheder.

Jeg mener da heller ikke det er lovligt at blive ved med at benytte
sig at den mulighed.. Er det dét?????

Hvad kan der gøres i sådan en situation????

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 22-11-03 13:05

tryout@oncable.dk wrote:
-SNIP-
> Jeg mener da heller ikke det er lovligt at blive ved med at benytte
> sig at den mulighed.. Er det dét?????
>
> Hvad kan der gøres i sådan en situation????

Du kan vel bare sige nej tak til at arbejde for dem?

Der er vel ingen som bliver tvunget til det... I starten kalder du det for
"udstationering". Dernæst kalder du det for "praktik". På min uddannelse
skal du igennem et praktikforløb for at færdiggøre din uddannelse og jeg kan
ikke rigtigt se problemet i at man kommer ud i det virkelige liv og får
afprøvet de ting man har lært i skolen.

Jeg tror at det er meget normalt at praktikanter ikke får løn men SU (ved
godt at det er forskelligt) og hvad det angår er der jo ingen forskel ift.
at gå i skole bortset fra at man går i skole for at få sig en uddannelse som
/bagefter/ er grundlaget for at man får sig et godt job med en timeløn over
det den er for "ufaglært arbejdskraft".

Ligefrem at kalde det for at "nogen bliver udnyttet" er nok at gå lidt for
vidt, vil jeg mene Derudover er der jo konjunktur-udsving som gør at
virksomhederne i perioder måske er mere påpasselige med at ansætte
arbejdskraft ift. andre perioder.

mvh.
Martin Jørgensen