Lave produktet før/efter det kommer i sort~
Fra : Morten

Dato : 20-11-03 16:45

Hej

Jeg går med nogle overvejelser omkring at sende et nyt produkt på markedet,
noget der skal drikkes. De umiddelbare udgifter til en sådan produktion vil
jo være noget tappe udstyr, og måske nogle forme til støbning af flaske
(hvis denne er af plastik) osv. alt i alt løber det jo nok iværtfald op over
de 100.000,-

Mit spørgsmål går nu på om det er muligt, og normalt/brugt at man taler med
distributørene - lad sige Kvikly som eksempel - før man går igang med
produktionen?
Det umiddelbare problem er at man ikke kan vise det færdige produkt frem,
kun på tegninger/tekst, men alternativet vil jo være at investere en stor
del penge, og så efterfølgende få afvide at de ikke ønsker at sælge
produktet ...
Kan nogen hjælpe med denne problemstilling?

/Morten Simonsen

Fra : Peter Hohnen

Dato : 20-11-03 17:11

Det er en rigtig god ide at snakke med dem der skal sælge din
fremtidige vare, for du skal have afdækket om der overhovedet er et
marked for produktet.
men hvis du håber på at få et tilskud fra detail branchen til
produktionsstart så får du det svært. Du skal nærmere regne med at de
spørger dig havd DU vil give i markedsføringstilskud til at sælge dine
varer.
Måske skal du også regne lidt på dine omkostninger inden du går
videre. Hvis du selv vil tappe og producere flasken kommer du ikke
langt for 100.000. Jeg tvivler faktisk på at du kan få lavet en
støbeform til en plastflaske for 100.000.
men er det nødvendig at tappe selv og med egen flasketype? Kan du i
stedet samarbejde med en af de små bryghuse eller sodavandstapperier?

/Peter

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 17:18

Det er skam ikke tanken at de skal hjælpe mig med finansiering af nogen art.
Det er udelukkende for at sikre at produktet overhovdet når ud fra lageret,
inden jeg starter en produktion ... og naturligvis skal der regnes på det..
de 100.000 var kun for at beskrive at der var tale om "en del penge"...

Men det er altså ikke unormalt at man går til distributøren inden man
starter produktionen ?

/Morten

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 20-11-03 18:21

Peter Hohnen wrote:
-SNIP-
> [...]
> langt for 100.000. Jeg tvivler faktisk på at du kan få lavet en
> støbeform til en plastflaske for 100.000.

Enig. Og udover prisen for form-støbeværktøjet kommer prisen på
støbemaskinen, råvarer osv. Den slags bliver masseproduceret i dag og jeg
tror ikke du har en chance, overhovedet, for at hamle op med de etablerede
producenter.

Jeg tror derimod at du hellere skulle forsøge at ringe til nogle bryghuse
med henblik på at få leveret flaskerne. Måske kan du så nøjes med en
tappe-maskine (ikke at jeg har forstand på tappe-maskiner)?

Det andet tror jeg umuligt kan løbe rundt og da slet ikke når du ingen ide
har om afsætning på forhånd.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 19:47

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tror ikke du har en chance, overhovedet, for at hamle op med de etablerede

Jeg havde jo ikke tænkt mig at købe alt udstyret til at støbe det selv, men
for at få fremstillet plastik materiel skal man jo selv have støbeformen.

> Jeg tror derimod at du hellere skulle forsøge at ringe til nogle bryghuse
> med henblik på at få leveret flaskerne. Måske kan du så nøjes med en
> tappe-maskine (ikke at jeg har forstand på tappe-maskiner)?

Delen med flasker, tapperiudstyr osv. har jeg helt på det rene ... det er
det med at "komme af" med produktet der skaber tvivl.

> Det andet tror jeg umuligt kan løbe rundt og da slet ikke når du ingen ide
> har om afsætning på forhånd.

Jamen det har jeg da også - nu har jeg jo ikke skrevet alle dataer omkring
projektet i mit korte indlæg, der skal selvfølgelig beregnes i forhold til
segmentering osv. osv. det jeg er i tvivl om at bare hvordan man rent
teknisk laver aftalen med distributørene.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 21-11-03 13:27

Morten wrote:
> [...]
> Jeg havde jo ikke tænkt mig at købe alt udstyret til at støbe det
> selv, men for at få fremstillet plastik materiel skal man jo selv

Ja, ok. Det er rigtigt... Men kan du ikke bare få en aftale i hus om at
benytte nogle eksisterende støbeforme? Det var det jeg tænkte på....

Ok... Det forstår jeg godt

-SNIP resten-

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 21-11-03 10:01

> Mit spørgsmål går nu på om det er muligt, og normalt/brugt at man taler
med
> distributørene - lad sige Kvikly som eksempel - før man går igang med
> produktionen?

Det tror jeg helt sikkert det er - specielt hvis du spiller med helt åbne
kort og forklarer situationen som den er.

Noget andet er at jeg ville - hvis jeg var i dine sko - overveje meget
kraftigt hvordan afsætningen af produktet skulle ske. Meget - i dit opslag -
tyder på at dit udgangspunkt er produktet mere end det er markedet. Overvej
kraftigt at hive en partner ind i projektet som kommer fra den anden side
(dvs. det markedsmæssige/salgsmæssige). Pas på med at undervurdere denne
rolle til blot at være at få skabt kontakt til et par varehuse og så ruller
det nok herfra... (det er heller ikke hvad du skriver, blot et velmenende
råd). Halvdelen (eller måske 75% - eller i princippet 10%) af en stor kage
kan nu engang være mere end en hel lillebitte kage (eller måske slet ingen
kage).

Du vil nok opleve at salgssituationen ganske vel bliver lettere når du har
et færdigt produkt (eller måske en prototype) i hånden, men så er der
samtidig også et automatisk pres om at få gennemført flere salg (for at få
investeringen hjemad). Det jeg mener er at det ganske vist kan være
vanskeligt at få 'solgt' et produkt før det er produceret, men det er ikke
umuligt - omvendt så stiger kravene til omsætning mv. når først produktionen
er sat i sving, så hvis man først der går i gang med at sælge står man i
risiko for at få travlt...

Kontakten/partneren kunne være Business Angels eller måske grosister eller
andre. Men vigtigst tror jeg er at dem du hiver ind som partnere (hvis du
vil det, selvfølgelig) også forpligter sig på en vis - dvs. enten kaster
penge i projektet, garanterer at din vare kommer på hylderne, vil kaste en
fast mængde tid i det eller lignende.

Dvs. jeg mener afgjort at du burde løbe aftagere til dit produkt på dørene
allerede før det er produceret. Husk på at en temmelig stor del af det at
være iværksætter, meget ofte handler om at sælge...

/Kristian