udviklingskontrakt (software)
Fra : MrM

Dato : 12-11-03 02:02

Jeg har et lille spørgsmål til de garvede erhvervs-folk herinde :)

Jeg er medejer af et lille it-firma. Tidligere på året har vi indgået en
kontrakt omkring udvikling af noget software for et andet firma.
Betalingen for dette skulle foregå i 3 rater under udviklingen: efter
14 dage; efter 1,5 måned og ved aflevering af det færdige produkt.

SÅ går vi igang med at udvikle - der går 14 dage, ingen penge på vores
konto... Der går 14 dage mere, stadigvæk ingen penge. En fra vores firma
går så igang med at rykke kunden, osv. I mellemtiden er vi nødt til at
sætte udviklingen på standby, fordi pga. stram budget med et pludselig
hul i, er vi nødt til at tage et par konsult-jobs for at dække de
manglende penge ind.

Well, deadlinen nærmede sig - og så siger kunden at når han får det hele
til tiden, betaler han alle 3 rater på 1 gang. Men på det tidspunkt er
vi ikke færdige endnu, nemlig fordi den i starten afsatte tid til
projektet skulle pludselig bruges til at dække de huller som kundens
manglende betalinger har lavet.. Det resulterer i, at kunden siger
"jamen så vil jeg slet ikke have det længere".

Så nu står vi med noget halvt færdigt, en underskrevet kontrakt og en
hel masse brugte timer..... Kan vi gøre noget i denne situation ?

- -Mr M-

Fra : Søren

Dato : 12-11-03 09:45

"MrM" <no@spam.spam.info> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så nu står vi med noget halvt færdigt, en underskrevet kontrakt og en
> hel masse brugte timer..... Kan vi gøre noget i denne situation ?

Øv, den er dum. Jeg har ikke forstand på justeriet, men jeg kan fortælle
lidt om, hvordan jeg undgår at komme i den situation.

Kunderne vil helst ikke betale uden at få noget, så når man benytter
ratebetaling, hvad der er nødvendigt ved større projekter, skal man sørge
for at levere noget ved hver milepæl og få dette testet og godkendt af
kunden - og betalt. Derefter fortsætter man udviklingen.

Hvis vi fx siger, at programmet skal styre chaufførernes vagter i et
busselskab, og selskabet ønsker vagtplanlægning, timeregistrering og
udregning af løn. Så ville jeg levere en del ad gangen og få kunden til at
betale hver del, inden jeg fortsætter.

Eksemplet er lidt forenklet, men princippet kan efter min erfaring bruges i
alle projekter.

Kunden er tryg, når han kan se, at der sker noget, og at det, han betaler
for, fungerer. Man minimerer risikoen for misforståelser, fordi kunden
løbende kan følge udviklingen og sikre sig, at produktet har de ønskede
funktioner. Og kunden betaler med glæde, fordi der er et synligt produkt, og
han forstår, at han skal betale, før udviklingen af næste modul påbegyndes.

Det har altid virket for mig, hvad der selvfølgelig ikke hjælper dig i den
nuværende situation.

Søren

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 12-11-03 10:46

"MrM" <no@spam.spam.info> wrote in message
> Jeg har et lille spørgsmål til de garvede erhvervs-folk herinde :)

Hmm... - jeg forsøger at give mit bidrag ikke desto mindre... :)

> [...]
> Betalingen for dette skulle foregå i 3 rater under udviklingen: efter
> 14 dage; efter 1,5 måned og ved aflevering af det færdige produkt.

Står der noget om betalingen i kontrakten? Står der noget om hvad der sker
hvis betalingerne ikke falder?

> [...]
> sætte udviklingen på standby, fordi pga. stram budget med et pludselig
> hul i, er vi nødt til at tage et par konsult-jobs for at dække de

Det er nok her det afgørende punkt ligger. Hvis jeres kunde misligholder en
aftale, så skal I nok tage fat om roden og gøre opmærksom på det med det
samme og finde en løsning på det med det samme - dette behøver ikke at være
med bål og brand...
Jeg forstår ganske fint jeres beslutning om at skulle få betalt huslejen og
lønninger ad anden vej, men så har I med denne beslutning jo faktisk også
trukket jer ud af det aftalte (eller i hvertfald lavet om på det) - dvs. nu
er der ikke kun kunden som har lavet om på det aftalte (hvis betalingerne er
specificeret i kontrakten), nu ændrer I også på det i kontrakten angivet...

Jeg har efterhånden en hel del gange været ude for noget tilsvarende og jeg
har ingen generelt brugbare tommelfingerregler. Det eneste jeg kan anbefale
er, at man ikke lader sig skræmme så meget at det bliver en "30 dage
fuldtid" -opgave at få formuleret en kontrakt (for så får du med sikkerhed
færre kontrakter i fremtiden), såvel som at man ikke helt mister respekten
for kontrakter i almindelighed.
Men hvis ikke både kunde og leverandør er oprigtigt interesseret i at få
gennemført et givent projekt, så er man næsten sikker på at det bliver
tungt... Man kan afgjort motivere kunden (ganske som man kan motivere
medarbejdere iøvrigt) både med gulerod (typisk projektets resultater,
leveringstid, kvalitet osv.) såvel som pisk (kontraktuelle
sanktionsmuligheder og måske i højere grad at tvinge kunden til at overholde
en given plan). Men nogle gange så er det bare mere besværligt end andre...

> [...]
> manglende betalinger har lavet.. Det resulterer i, at kunden siger
> "jamen så vil jeg slet ikke have det længere".

Nu aner jeg jo ikke hvad det er for noget, men jeg kan godt forestille mig
situationer hvor værdien af et eller andet man køber falder drastisk hvis
man ikke får det til tiden. Er der rimelighed i hvad kunden siger, synes du?
Er der bare en smule rimelighed i det? Er der klart og utvetydigt aftalt med
kunden at udviklingen blev sat on-hold, eller var det en straf som du
definerede imod de manglende betalinger?

> Så nu står vi med noget halvt færdigt, en underskrevet kontrakt og en
> hel masse brugte timer..... Kan vi gøre noget i denne situation ?

Du kan naturligvis altid kontakte en advokat, som kan forsøge at presse/true
kunden til at makke ret.
Min erfaring med dette er nu at hvis en advokat får tingene til at lykkes,
så er det sjældent ved brug af jura - men i højere grad blot ved sund
fornuft.
Med andre ord: nap dig selv i nakken, slug en kamel og inviter din kunde til
et møde hvor dagsordenen er at få fundet en vej ud af det hele - så kunden
får det som han/hun har bestilt og så I får betaling for det. Glem hvad der
er aftalt, hvem der er skurk - men tag det som et salgsmøde hvor der kan
findes en løsning.
Om dette så handler om gynger og karuseller med pris og leveringstid, ved
jeg ikke - men i langt de fleste tilfælde så er folk til at tale med og man
kan finde en løsning. Det bedste råd jeg kan give er at flytte dit fokus
lidt fra kontrakten - og brug fornuften. Det vigtige er ikke så meget hvad
der er skrevet i kontrakten, men at I kan blive enige og at det er rimelig
fornuftigt for begge parter.
Det er ikke så sexet, der er ikke noget John Wayne ej eller nogen speciel
principfasthed over det - men det giver som regel en løsning.

Kun i en brøkdel af de tilfælde hvor folk ikke er til at tale med, kan det
betale sig at kaste 1500+ i timen efter en dygtig advokat... (nogle gange
kan det dog have en seriøsitetsfremmende effekt at en advokat fax'er en
hilsen på sit brevpapir - uden at det er så vanvittigt dyrt).

Hmm... langt svar... sorry.

/Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 16:12

Hej

I skal kontakte en advokat med henblik på søgsmål.

Jeg har haft en meget lignede situation og retten afgjorde at sagsøgte
skulle betale *det fulde* beløb, uanset at der ikke var leveret
*nogetsomhelst*.

Men det er en træls vej, det koster penge - men i sidste ende skulle det jo
gerne betyde at folk opfører sig mere ansvarligt og at I får nogen penge
kradset ind. Godt at I har en kontrakt at henholde Jer til!!!

Mvh Tommy

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-11-03 23:27

MrM wrote:

> SÅ går vi igang med at udvikle - der går 14 dage, ingen penge på vores
> konto... Der går 14 dage mere, stadigvæk ingen penge. En fra vores firma
> går så igang med at rykke kunden, osv.

Er der nogen forklaring på hvorfor, de ikke har betalt?

Hvis kunden ikke har en meget god forklaring, tror jeg ikke det er
mere sandsynligt, at kunden overholder den næste aftale, I laver.
Måske er viljen der, men det hjælper ikke meget, hvis pengene ikke er
der, og hvis kunden ikke kunne holde sit eget budget første gang, kan
han så næste gang?

I skal selvfølgelig selv vurdere, om I tør tage chancen, men jeg
ville ikke lægge ret mange yderligere timer i projektet uden sikkerhed
for betalingen.

Hvis kunden er usikker på, om I kan løse opgaven, kan det løses med
en bankgaranti, så I først får pengene, når opgaven er løst - men til
gengæld er sikre på at få dem, hvis I løser opgaven.

Ud fra din beskrivelse, tror jeg en advokat er det mest fornuftige
skridt lige nu.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.