store problemer med hjemmenetværk
Fra : Michael Hvidtfeldt

Dato : 28-11-03 18:01

Hej

Jeg har siddet og bokset med at få sat mine maskiner i netværk, uden held og
kom så i tanke om at lede efter en nyhedsgruppe der måske kunne hjælpe mig.
Der har været adskillige indlæg kan jeg se om omtrent samme problem, men jeg
har ikke umiddelbart kunnet bruge nogen af svarene.
Her er setuppet:

1 stk stationær PC med Ethernetkort. Windows XP Pro
1 stk bærbar PC med Linksys PCMCIA-kort. XP Home
1 stk Linksys Wireless access point router m/4port switch
1 stk Stofanet familieopkobling

Den stationære PC er forbundet til switchen i routeren, men den bærbare er
trådløst opkoblet. Begge maskiner fungerer upåklageligt på internettet, men
kan ikke "se hinanden" og specielt fil- printer- og scannerdeling var den
væsentligste årsag til at jeg købte netværksudstyret.

Jeg har prøvet flere forskellige af XP-guidens forslag til oprettelse af
hjemmenetværk og det er da også lykkedes mig en enkelt gang at få dem til at
optræde som medlem at arbejdsgruppen, men da jeg så vill have adgang til den
anden maskine frøs det hele.
Jeg kører med ZoneAlarm PFW, men den er deaktiveret når jeg gør forsøgene på
at få maskinerne til at snakke sammen.

Det jeg søger er et tip til hvilken af XP-guidens forslag der, med baggrund
i den ovenfor skitserede konfiguration er den rigtigste at bruge, men alle
forslag til løsning er naturligvis velkomne.

Med venlig hilsen

Michael Hvidtfeldt

Begge maskiner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-03 18:46

Michael Hvidtfeldt skrev:

>Det jeg søger er et tip til hvilken af XP-guidens forslag der, med baggrund
>i den ovenfor skitserede konfiguration er den rigtigste at bruge, men alle
>forslag til løsning er naturligvis velkomne.

Jeg bruger aldrig guides, så jeg ved ikke hvad den forslår.

Selv har jeg sat NetBEUI op på mine pc'er til at bære LAN'et. Den
bliver ikke installeret automatisk på XP, men ligger på cd'en i
mappen <cd>:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI. Læs i tekstfilen hvordan
det installeres. Del filer og printere på den protokol, lad
pc'erne være medlem af samme arbejdsgruppe, sørg for at den
brugerid du logger på med, eksisterer på den anden pc også med
samme kodeord, og del de drev du ønsker, så spiller det.

Tjek dog lige undervejs at du ikke får slået fil- og
printerdeling til på TCP (internettet).

--
Bertel

Fra : Michael Hvidtfeldt

Dato : 28-11-03 21:27

Det kan jeg desværre heller ikke få til at fungere.

Fra : Michael Hvidtfeldt

Dato : 29-11-03 11:37

Så lykkedes det mig, ved hjælp af XP-guiden at få de to maskiner til at
kunne se hinanden. Den stationære PC kan hente fra og bringe filer til den
bærbare, men når jeg prøver det omvendte så fryser den bærbare. Jeg kan dog
stadig kommunikere med den fra den stationære? Det betyder jo ret beset ikke
noget om filerne "rekvireres eller sendes" når der skal deles printer, men
det irriterer mig alligevel at jeg ikke kan få det til at virke
ordentligt.Jeg står også overfor at skulle udvide med yderligere to
maskiner, og så bliver problemet formentligt ikke mindre.
Nogen gode idéer til en nybegynder udi netværk?