Switch opsætning? (Newbie spørgsmål)
Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 20:49

Hej NG

Jeg har netop erhvervet mig en ny computer som jeg kan få i fred for
kæresten som nu har den gamle
Men jeg vil gerne dele vores TDC WebSpeed internet forbindelse mellem de to
computere. Begge computere har netværkskort, så jeg har blot købt en Switch
og to kabler.
Jeg troede i første omgang at begge computere blot skulle forbindes til
Switchen, og Switchen til routeren som jeg har i forvejen? Det kunne jeg
ikke få til at køre
Det ser ud til at jeg skal have TO (2!) netværkskort i den ene computer, og
forbinde den ene netværkskort til routeren og den anden netværkkort til
Switchen. Den anden computer forbindes via sit netværkskort blot til
Switchen. Dvs at der skal bruges ialt 3 stks netværkskort til 2 computere?

Håber at I forstår mit spørgsmål og kan bekræftige mig i mine antagelser?

Mvh

Emil

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 19-11-03 21:03

Nu kender jeg ikke lige den router der er med på en webspeed, men jeg gjorde
det (på min adsl fra tdc) at jeg sagde nej tak til at leje en router
(hvorefter de sagde.. så kan du kun have en pc på... ) og så købte jeg en
router for 400 kr som havde indbygget switch, og nu har jeg så 4 computere
på..

så mon ikke det samme skulle kunne lade sig gøre hos jer ?

--

Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 21:30

> [...]
> på..
>
> så mon ikke det samme skulle kunne lade sig gøre hos jer ?

Jo, men nu har jeg allerede købt en switch. Nu skal jeg nok bare have en
ekstra ip-adresse, så skulle jeg være kørende.

Tak for din indlæg.

Mvh

Emil

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 21:00

Emil Jensen skrev i et indlæg på usenet:
> Men jeg vil gerne dele vores TDC WebSpeed internet forbindelse mellem
> de to computere. Begge computere har netværkskort, så jeg har blot
> købt en Switch og to kabler.

Hvis du vil dele med switch alene - så kræver det, at din Webspeed giver
dig to IP-adresser.

> Jeg troede i første omgang at begge computere blot skulle forbindes
> til Switchen, og Switchen til routeren som jeg har i forvejen? Det
> kunne jeg ikke få til at køre

Hvis du har en router, så skulle de være muligt - har din router ikke
indbygget switch, så du kunne spare at købe en ?

> Det ser ud til at jeg skal have TO (2!) netværkskort i den ene
computer

Det er så løsning 3 - du kan dele forbindelsen uden switch og router -
men med et ekstra netkort, men så skal den PC med 2 netkort være tændt
for at den anden kan komme på nettet.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 21:24

> Hvis du vil dele med switch alene - så kræver det, at din Webspeed giver
> dig to IP-adresser.

Det tror jeg at jeg bliver nødt til at gøre. Det koster heldigvis kun 10 kr
ekstra pr måned.

> Hvis du har en router, så skulle de være muligt - har din router ikke
> indbygget switch, så du kunne spare at købe en ?

Desværre nej, det er en router som fulgte med i gør-det-selv pakken fra
TDC's WebSpeed abonnement.

> computer
>
> Det er så løsning 3 - du kan dele forbindelsen uden switch og router -
> men med et ekstra netkort, men så skal den PC med 2 netkort være tændt
> for at den anden kan komme på nettet.

Det ville være rart hvis PCerne kunne køre uafhængigt af hinanden. Så
løsning 3 bliver det ikke, især ikke da jeg nu har købt switchen...

Tak for rådene!

Mvh

Emil

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-11-03 21:02

Hej Emil

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber at I forstår mit spørgsmål og kan bekræftige mig i mine antagelser?

Forstod godt dit spørgsmål, men kan ikke bekræfte din antagelser...

Først og fremmest skal du forbinde din routers WAN-port til ADSL linien, men
det formoder jeg du allerede har gjort. Routerens LAN-port forbinder du til
en af portene på switchen og hver af PC'erne til to andre porte på switchen.
Du skal dog lige være opmærksom på at din switch nok har en port der hedder
uplink, denne port må du IKKE bruge.
En anden ting du skal være opmærksom på er at du skal bruge kabler der ikke
er krydsede, såkaldte straigth kabler, ellers vil det ikke virke.
Har du brugt routeren sammen med din WEB-speed før? Ellers skal den nok også
indstilles på en eller anden måde, afhængig af hvad det er for en.

Når du har gjort dette skulle du være klar til at komme på nettet med begge
PC'er....

Venlig hilsen Lars....

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 21:28

> Først og fremmest skal du forbinde din routers WAN-port til ADSL linien,
men
> det formoder jeg du allerede har gjort.

Jeps, til min kabelmodem router...

> [...]
switchen.
> Du skal dog lige være opmærksom på at din switch nok har en port der

I switchen er der ikke nogen uplink port.

> [...]
også
> indstilles på en eller anden måde, afhængig af hvad det er for en.

Hvordan ser jeg om det er de rigtige kabler jeg har købt. Jeg forklarede
situationen for forhandleren, og fik så de to kabler sammen med switchen, så
de må da være gode nok?

> Når du har gjort dette skulle du være klar til at komme på nettet med
begge
> PC'er....

Tror nok jeg mangler en ekstra IP-adresse. Den fås heldigvis for kun 10 kr
ekstra om måneden...

Tak for rådene.

Mvh

Emil

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-11-03 21:43

> [...]
> situationen for forhandleren, og fik så de to kabler sammen med switchen,

Ja, det skulle man mene. Men hvad med det tredie?

> begge
>
> Tror nok jeg mangler en ekstra IP-adresse. Den fås heldigvis for kun 10 kr
> ekstra om måneden...

En ekstra IP-adresse vil ikke løse dit problem.

Lyser lamperne for hvert af de tre porte hvor der er tilsluttet noget?
Hvis de gør skal du se om du ikke kan komme i kontakt med din router. Hvad
er det for en?
Det gøres typisk via en browser og routerens IP-adresse. F. eks. er min
192.168.0.1 Denne IP-adresse må stå i manualen der fulgte med routeren. Du
taster så tallet ind i adresselinien på din browser. Husk punktum mellem
hver af de 4 grupper tal.
Kan du ikke komme ind i routeren må der være noget galt med enten kablerne
eller opsætningen af PC'en....

Hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:00

> så
>
> Ja, det skulle man mene. Men hvad med det tredie?

Tredje kabel mener du? Hvad skulle den bruges til?

> [...]
> hver af de 4 grupper tal.
> Kan du ikke komme ind i routeren må der være noget galt med enten kablerne

Jeg ved hvad der er galt (rødmer)... Det er IKKE en router jeg har, men en
kabelmodem...

Det var et rigtigt newbie spørgsmål med fejl i navne/begreber. Jeg må få
styr på navnene på tingene indenfor netværksområdet...

Anyway, tak for hjælpen og tålmodigheden.

Et sidste spørgsmål, en ekstra IP-adresse vil forhåbentligt løse problemet
med switchen og KABELMODEMMET?

Mvh

Emil

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-11-03 22:34

> nok

> switchen,

> Tredje kabel mener du? Hvad skulle den bruges til?

Nej, jeg mener tredie... Min stavemåde er vel ikke så væsentlig??? Der er et
mellem hver PC og switch og det tredie sidder vel så mellem switch og det du
troede var en router.

> [...]
>
> Det var et rigtigt newbie spørgsmål med fejl i navne/begreber. Jeg må få
> styr på navnene på tingene indenfor netværksområdet...

Ja ja... Sådan kan det gå...

> Anyway, tak for hjælpen og tålmodigheden.
>
> Et sidste spørgsmål, en ekstra IP-adresse vil forhåbentligt løse problemet
> med switchen og KABELMODEMMET?

Kabelmodemet mener du vel?

Ja, det vil det nok, men overvej om ikke en router (måske en D-Link 604
kombineret router og switch) var en bedre løsning med den ekstra sikkerhed
det giver.
Og jeg nævner D-link fordi det var den eneste jeg lige kunne komme på, der
skal nok være en der sidder og siger at det ikke er en god router... Men det
er en mulig router....
Sådan en kan du købe til omkring 400,- og så behøves du ikke en ekstra
IP-adresse og kan dermed spare de 10,-

Venlig hilsen og god nat... Lars...
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:41

> [...]
et
> mellem hver PC og switch og det tredie sidder vel så mellem switch og det

Det var ikke for "lege dansklærer", men jeg blev bare forvirret. De to
kabler som jeg købte skulle bruges til at forbinde hver sin PC med switchen.
Det tredje/tredie har jeg i forvejen (den som går fra modemet til computeren
nu).

> Kabelmodemet mener du vel?

Jaja. Hehe......

> [...]
det
> er en mulig router....
> Sådan en kan du købe til omkring 400,- og så behøves du ikke en ekstra

Ja, som jeg skrev i en af de andre indlæg, skal jeg se at sætte mig ind i
netværkets finesser. Men indtil videre vil jeg køre med den "nemme" løsning.

> Venlig hilsen og god nat... Lars...

Go'nat.....

Emil

Fra : Jesper Olesen

Dato : 30-11-03 17:23

> Det tredje/tredie har jeg i forvejen (den som går fra modemet til
computeren
> nu).

Så er det da også krydset. Prøv med et nyt kabel.

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-11-03 21:28

>Håber at I forstår mit spørgsmål og kan bekræftige mig i mine antagelser?

Ved du med sikkerhed, at du har en router, eller kan det lige så godt
være et kabelmodem?

/Jan

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 21:44

> Ved du med sikkerhed, at du har en router, eller kan det lige så godt
> være et kabelmodem?

Du har ret, det er IKKE en router, men en kabelmodem...

Men kan det kan vel stadig lade sig gøre at dele internetforbindelsen ved
hjælp af en switch og en ekstra IP-adresse?

Mvh

Emil

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-11-03 21:53

>Du har ret, det er IKKE en router, men en kabelmodem...
Det havde jeg lidt på fornemmeren

>Men kan det kan vel stadig lade sig gøre at dele internetforbindelsen ved
>hjælp af en switch og en ekstra IP-adresse?
Joda
http://tdckabeltv.dk/?UniversID=618

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:02

Tak til alle, og tak til Jan Bachman som havde lugtet lunten om at jeg ikke
havde styr på modem/router!

Problemet bliver nok løst når jeg får en ekstra IP-adresse fra TDC WebSpeed
i løbet af de næste 24 timer.

Mvh

Emil

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-11-03 22:04

>Men kan det kan vel stadig lade sig gøre at dele internetforbindelsen ved
>hjælp af en switch og en ekstra IP-adresse?
Du bør lige vide, at der er fordele ved at have en router stående,
specielt sikkerhedsaspektet. Her er det routeren, der får den
offentlige IP-adresse. Dine PC'er får lokale adresser. Hvis der i
routeren er lukket af for al uopfordret indgående trafik, så kan du
f.eks. sidde og dele filer mellem dine PC'er lige så tosset du vil,
uden at skulle tænke på personlige firewalls (f.eks. ZoneAlarm). Det
kan du, da dine PC'er ikke er synlige på Internettet.

Den situation ændrer sig radikalt med den "nemme" løsning, med den
ekstra IP-adresse. Her får begge dine PC'er en offentlig IP-adresse,
og bliver en del af Internettet. Deler du filer nu, uden firewall, så
deler du dem med kloden :-/

/Jan

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:16

> [...]
> ekstra IP-adresse. Her får begge dine PC'er en offentlig IP-adresse,
> og bliver en del af Internettet. Deler du filer nu, uden firewall, så

Vil det sige at hvis jeg vil overføre et privat dokument fra den ene PC til
den anden PC, kommer den en smut på internettet før den lander hjemme igen
på den anden PC? Hvad kan der ske ved det? Kan en hacker snuppe (og
misbruge) dokumentet eller inficere filen med virus?

Nå, men jeg kan se at jeg må sætte mig mere ind i netværkets finesser med
dens plusser og minusser.

Mvh

Emil

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 22:19

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 22:27

> [...]
> hjemme igen på den anden PC? Hvad kan der ske ved det? Kan en hacker
> snuppe (og misbruge) dokumentet eller inficere filen med virus?

Ikke nødvendigvis - du kan godt sætte det op med 2 IP'er på hver PC, så
det ene sæt IP'er bruges til internet og det andet bruges til lokalnet -
på den måde skal dine filer IKKE ud over internettet for at komme fra
den ene PC til den anden.

Det kan også gøres ved at bruge TCP/IP til internettet og en anden
protokol til lokalnettet.

Men ingen tvivl om at en router er den bedste løsning.

> Nå, men jeg kan se at jeg må sætte mig mere ind i netværkets finesser
> med dens plusser og minusser.

Det er jo lige det, du er igeng med ved at spørge her

Der findes flere gode sider på internettet - den jeg lige kan huske er:

http://www.net-faq.dk/

Jan

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:44

> [...]
> det ene sæt IP'er bruges til internet og det andet bruges til lokalnet -
> på den måde skal dine filer IKKE ud over internettet for at komme fra

Men så bliver det kun det ene PCer som man kan gå på internet med?

> [...]
>
> Det er jo lige det, du er igeng med ved at spørge her
>
> Der findes flere gode sider på internettet - den jeg lige kan huske er:

Jeg har gemt linket under foretrukne. Tak for linket!

Mvh

Emil

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 23:09

> Men så bliver det kun det ene PCer som man kan gå på internet med?

Nej - begge kan komme på.

De bruger så de en IP ver til Internettet - det er de to du har/kan få
fra din udbyder.

Men DERUDOVER kan du give hvert netkort en ekstra IP, som kan bruges
internt mellem de to PC'er.

Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-11-03 22:36

> [...]
>på den anden PC? Hvad kan der ske ved det? Kan en hacker snuppe (og
>misbruge) dokumentet eller inficere filen med virus?

Nej: Dokumentet smutter ikke ud af kabelmodemmet og "ud på nettet", og
tilbage ind gennem kabelmodemmet igen. Dokumentet flytter sig stille
og roligt fra PC1 til switchen, og fra switchen til PC2. Der er ikke
nogen der kan opsnappe den undervejs.

Problemet er der, hvis du konstant havde en mappe delt (måske hele dit
C: drev) uden kodeord eller anden beskyttelse. Så ville gud og hver
mand kunne koble sig på uden dit vidende og læse løs. Måske endda
skrive løs (gyys). Det kræver ikke "hackermetoder". Der skal faktisk
ikke mere til i den anden ende, end at tilslutte et netværksdrev i
Stifinderen.

Hvis du kører videre med to IP-adresser, så bør du kun dele filer for
en kort bemærkning, når du har brug for det. Ellers slå det fra. Og
sørg for et par personlige firewalls.

/Jan

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:53

> [...]
> tilbage ind gennem kabelmodemmet igen. Dokumentet flytter sig stille
> og roligt fra PC1 til switchen, og fra switchen til PC2. Der er ikke

Okay...

> [...]
> skrive løs (gyys). Det kræver ikke "hackermetoder". Der skal faktisk
> ikke mere til i den anden ende, end at tilslutte et netværksdrev i

Aha, på den måde.. Man definerer altså selv hvad andre må se... Men
stadigvæk, det er jo altså også hvem som helst, og det er jeg naturligvis
ikke interesseret i.

> Hvis du kører videre med to IP-adresser, så bør du kun dele filer for
> en kort bemærkning, når du har brug for det. Ellers slå det fra. Og
> sørg for et par personlige firewalls.

Det vil jeg så gøre... Desuden skal der ikke deles så meget mellem de to
PC'ere. Det er faktisk kun internetforbindelsen som deles mellem de to
computere...

Mvh

Emil

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-11-03 23:11

>Aha, på den måde.. Man definerer altså selv hvad andre må se... Men
>stadigvæk, det er jo altså også hvem som helst, og det er jeg naturligvis
>ikke interesseret i.
Jeps. Dialogen kan startes ved at vælge en mappe i Stifiinderen.
Herefter højreklikkes med musen og man vælger "Deling". Så er man
igang med fildeling. En delt mappe er synliggjort i Windows med en
"blå hånd" under mappen.

>Desuden skal der ikke deles så meget mellem de to PC'ere.
>Det er faktisk kun internetforbindelsen som deles mellem de to
>computere...
Så kan du være rimelig rolig, også uden personlige firewalls.
99% af problemet er relateret til uhensigtsmæssig fildeling. Den
sidste procent kan vel kaldes "støj fra Internettet", som man
filtrerer fra med en firewall. Men det er lidt hip som hap, for du
mærker ikke støjen, før du bliver gjort opmærksom på dens eksistens af
en firewall

/Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 22:16

Emil Jensen skrev i et indlæg på usenet:
> Du har ret, det er IKKE en router, men en kabelmodem...

Lyder rigtigt.

> Men kan det kan vel stadig lade sig gøre at dele internetforbindelsen
> ved hjælp af en switch og en ekstra IP-adresse?

Jo - hvis du har to IP-adresser, kan du have to PC'er på samtidig alene
med en switch.

Det er dog en lidt usikker løsning, men hvis du installerer Zonealarm
eller en anden software-firewall er løsningen ikke så ringe endda - og
vil virke uden problemer.

Du kan godt sætte det op selvom du kun har en IP - men det er så kun den
ene PC, der vil virke.

Den anden vil så virke, når I får en IP mere.

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:27

> Jo - hvis du har to IP-adresser, kan du have to PC'er på samtidig alene
> med en switch.

Jeps, det har jeg også læst mig frem til på WebSpeeds hjemmeside.

> Det er dog en lidt usikker løsning, men hvis du installerer Zonealarm
> eller en anden software-firewall er løsningen ikke så ringe endda - og
> vil virke uden problemer.

Fint nok, det må jeg lige sætte mig mere ind i..

> Du kan godt sætte det op selvom du kun har en IP - men det er så kun den
> ene PC, der vil virke.

Jeps, den PC som åbnes først får adgang til internettet.
Den anden "lades i stikken"

> Den anden vil så virke, når I får en IP mere.

Der er bestilt en ekstra IP.

Mvh

Emil

Fra : Lars

Dato : 19-11-03 22:30

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> wrote in message > Jeg har netop erhvervet
> [...]
> Men jeg vil gerne dele vores TDC WebSpeed internet forbindelse mellem de
> computere. Begge computere har netværkskort, så jeg har blot købt en
Klip

Jeg ville købe en router idag koster de ikke alverden faktisk kan du få en
til 290 kr
FX:
PheeNet BIG-01/4B Router
Type: Cable/DSL Router with 4 ports Switch
Speed: 10/100Mbit/s
Interface: 4 x RJ45
Standard: 10BaseT / 100BaseTX
For Cable/xDSL modem broadband access w. Firewall Options
Warranty: 2 Years
Producent varekode: BIG-01/4B

Så behøver du kun en ip adresse, der sparer du jo allerede 120 kr/år og din
sikkerhed ved fildeling mellem lokal computerne er højere.

Lars

Fra : Emil Jensen

Dato : 19-11-03 22:46

> Så behøver du kun en ip adresse, der sparer du jo allerede 120 kr/år og
din
> sikkerhed ved fildeling mellem lokal computerne er højere.

Jeps, men nu har jeg allerede købt switchen og bestilt ekstra IP adresse.
Senere måske, skal/vil jeg måske skifte til router...

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen

Dato : 23-11-03 20:51

Bare lige en orientering til alle. Jeg har nu fået min ekstra IP-adresse, og
vupti - begge maskiner er nu på nettet!

Så er det problem klaret.
MEN, hvordan ser jeg den andens computers "Delte dokumenter" mappe? Jeg har
delt dokumentmapperne på begge computere, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan
finde den anden computer nogen steder, hverken med Window XPs stifinder
eller med TotalCommander (tidligere Windows Commander)?

Mvh

Emil

Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-11-03 15:10

Hej Emil

I det nyeste nummer af Komputer for alle er der en artikel om hvordan man
laver netværk. Jeg har ikke selv læst den, men lige umiddelbart lyder det
som noget du måske kunne få noget ud af.

> [...]
> finde den anden computer nogen steder, hverken med Window XPs stifinder
> eller med TotalCommander (tidligere Windows Commander)?

Venlig Hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Emil Jensen

Dato : 25-11-03 17:16

> I det nyeste nummer af Komputer for alle er der en artikel om hvordan man
> laver netværk. Jeg har ikke selv læst den, men lige umiddelbart lyder det
> som noget du måske kunne få noget ud af.

Cool, tak for tippet. Jeg fiser ned og køber "Komputer for alle" imorgen.

Mvh

Emil