Fjernadgang til Win2000
Fra : Ralph List-Jensen

Dato : 15-11-03 11:17

Hej NG

Jeg har brug for lidt hjælp.

Hjemme har jeg en PC med Win XP pro som jeg gerne vil kunne forbinde til
en PC med Win2000 prof. på min arbejdsplads.

Der er ADSL begge steder og i firmaet er der fast IP adresse.

Jeg vil IKKE have "fjernskrivebord", men udelukkende kunne hente og overføre filer
til og fra firma-PC'en.

Hvordan sætter jeg Win2000 op til det ???

mvh

Ralph

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 12:07

"Ralph List-Jensen" <list-jensen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan sætter jeg Win2000 op til det ???

Lav en ftpserver på den.
Og i ftpserveren sæt brugerkontoen til kun at reragere på din egen ip.

Mvh Jens

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-11-03 13:32

Ralph List-Jensen wrote:
> [...]
> til og fra firma-PC'en.
>
> Hvordan sætter jeg Win2000 op til det ???

UltraVNC kunne være en (nem) løsning. Den kan overføre filer, men kun en
ad gangen.

Sikkerheden er så et andet problem, som ikke skal ignoreres.

Morten Christensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-03 13:55

"Ralph List-Jensen" <list-jensen@privat.dk> wrote:

>Jeg har brug for lidt hjælp.

Kommer straks...

>Hjemme har jeg en PC med Win XP pro som jeg gerne vil kunne forbinde til
>en PC med Win2000 prof. på min arbejdsplads.

Udmærket ide...

>Der er ADSL begge steder og i firmaet er der fast IP adresse.

Ups...

Din arbejds PC er næppe direkte på nettet, men går gennem firmaet's
bredbåndsrouter ?!?!

I så fald kan den ikke 'ses' ude fra nettet - Hvis du skal forbindes
med arbejds PC'en hjemme fra din egen computer, skal der rodes lidt
med opsætningen i firmaet router -

Hvis du må / kan pille i routeren er det relativt simpelt - Først
opretter du en ftp-server på arbejds-PC'en, og derefter opsætter du en
virtuel server i routeren der sender indgående trafik på port 21
videre til din arbejds-PC

<mlr>

Fra : Ralph List-Jensen

Dato : 18-11-03 00:38

> [...]
> opretter du en ftp-server på arbejds-PC'en, og derefter opsætter du en
> virtuel server i routeren der sender indgående trafik på port 21

Tak for dit svar.
Jeg tog efterfølgende kontakt til TDC og de bekræftede at kun de
kunne foretage ændringer i routeren. De kunne gøre det direkte på
min router og det ville koste knap 1.000 dask + moms - for et par
minutters arbejde formoder jeg. Det er jeg godt nok for nærig til, så
jeg dropper idéen selvom jeg synes det havde været praktisk.
Nu brænder jeg de filer jeg evt. kunne få brug for på en CD og tager
dem med i tasken i stedet.

Ralph

Fra : Jens

Dato : 18-11-03 07:36

"Ralph List-Jensen" <list-jensen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Nu brænder jeg de filer jeg evt. kunne få brug for på en CD og tager
> dem med i tasken i stedet.

Eller brug pengene på enten en usb harddisk, eller 2 HDskuffer og en løs
disk.
(Eller undersøg om man kan sætte en anden router på linien)

Mvh Jens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-03 21:33

Ralph List-Jensen wrote:

> [...]
> minutters arbejde formoder jeg. Det er jeg godt nok for nærig til, så
> jeg dropper idéen selvom jeg synes det havde været praktisk.

På jobbet har vi en TDC ProAccess (det der nu hedder TDC
Bredbånd). Det er også med en låst router og 1000 dask for at få
åbnet porte, men der er allerede ved leveringen åbnet for portene
25, 110, 21, 80 og jeg mener at der er en til. Portene er fast
mappet op til at ramme ipnumrene fra 192.168.1.2 til 192.168.1.6.
Da jeg satte en mailserver op, skulle jeg give den 192.168.1.2 for
at få hul igennem til port 25. Hvis jeg vil køre webserver på den
også, skal den have 192.168.1.3 også, da det er til det ipnummer
port 80 forwardes. Jeg havde engang en liste over de ipnumre der
bruges til de forskellige porte, men den er pist væk, og TDC's
hjemmeside er vanlig stil meget lidt informativ på området.. Hvis
ikek du finder listen, så prøv dig frem med ipnumrene fra
192.168.1.2 og en 5-6 stykker opad indtil du finder hullet til
port 21, jeg ved port 21 også er mappet op..

Hvis ikke du allerede ved det, så kan du i windows 2000 godt have
flere ipnumre på samme maskine, det sættes op under control panel,
network, local area connection, properties, tcp/ip, advanced, add
ip address.

> Nu brænder jeg de filer jeg evt. kunne få brug for på en CD og tager
> dem med i tasken i stedet.

Det er nok også en sikrere transportform..

Hvis du ikke allerede har gjort det, så husk lige at checke
missionen med chefen, det er ikke alle chefer der er begejstrede
for at man sætter servere op internt i firmaet, slæber data frem
og tilbage og den slags..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 22:16

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Jeg havde engang en liste over de ipnumre der
>bruges til de forskellige porte, men den er pist væk, og TDC's
>hjemmeside er vanlig stil meget lidt informativ på området..

Åehhh pjat med dig ;)

www.tdc.dk --> erhverv --> bredbånd_proff --> spørgsmål&svar

Og vupti !

>ikek du finder listen, så prøv dig frem med ipnumrene fra
>192.168.1.2 og en 5-6 stykker opad indtil du finder hullet til
>port 21, jeg ved port 21 også er mappet op..

port 21 er nattet til 192.168.1.4 på en std proaccess

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-03 22:44

jan@stevns.net wrote:

> Åehhh pjat med dig ;)
>
> www.tdc.dk --> erhverv --> bredbånd_proff --> spørgsmål&svar

Præcis den side var jeg faktisk inde på da jeg skrev førnævnte..
Gider du lige citere den liste jeg efterlyser?

Jeg kan finde:

"Mail serveren skal normalt have en officiel IP adresse, med den
prækonfigurerede standard router skal mail serveren have adressen
192.168.1.2" hvilket får mig til at konkludere at port 25 må være
NAT'et til 192.168.1.2. Jeg ser ingen steder om fx. port 110 også
er NAT'et til samme ipnummer hvis jeg skulle få brug for at
tilbyde POP3.

Jeg kan også finde:

"WEB serveren skal normalt have en officiel IP adresse, med den
prækonfigurerede standard router skal mail serveren have adressen
192.168.1.3"

Bortset fra at der først står "WEB serveren" og længere henne
"mail serveren" så er det nærliggende at tro der menes web server
i begge tilfælde og at port 80 er NAT'et til 192.168.1.3

Hvis nu jeg ønsker at køre ftp server, så må jeg selv gætte, det
fremgår ikke af siden, så indtil du finder en komplet liste
fastholder jeg at "TDC's hjemmeside er vanlig stil meget lidt
informativ på området.."

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 23:33

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Jeg kan også finde:

Hehe ... Hvis du nu kigger lidt nede på siden, hvor der står

"Hvordan er en prækonfigureret standard router sat op?
Åbn følgende worddokument Beskrivelse af router til TDC Bredbånd
Professionel her eller nederst på denne side."

Kan du klikke på linket - og følgende tekst kommer

Trafik til det bagved liggende lokalnet fordeles på følgende måde (se
mere under LAN interfacet):
Trafik til tcp portene 21 (FTP control), 25 (SMTP), 53 (DNS) og 80
(HTTP), samt udp porten 53 (DNS) oversættes til bestemte adresser på
LAN interfacet med uændret port nr.
·   TCP port 25 oversættes til adresse 192.168.1.2 på LAN
interfacet med uændret port nr.
·   TCP port 80 oversættes til adresse 192.168.1.3 på LAN
interfacet med uændret port nr.
·   TCP portene 21 og 53, samt UDP porten 53 oversættes til
adresse 192.168.1.4 på LAN interfacet med uændret port nr. (se mere
under LAN interfacet).

-Venligst

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-11-03 07:40

jan@stevns.net wrote:

> "Hvordan er en prækonfigureret standard router sat op?
> Åbn følgende worddokument Beskrivelse af router til TDC Bredbånd
> Professionel her eller nederst på denne side."

Nu har jeg ikke Word, så det må jeg nøjes med at tage dit ord
for..

> [...]
> · TCP portene 21 og 53, samt UDP porten 53 oversættes til
> adresse 192.168.1.4 på LAN interfacet med uændret port nr. (se mere

Sørme så.. Jeg mente port 110 var med i puljen, men åbenbart
ikke??

Anyway, det må være guf for Ralph der gerne vil have skabt hul
igennem...

--
Hygge..
Thomas