stofanet og trådløst hjemmenetværk
Fra : ct

Dato : 12-11-03 19:46

jeg har forsøgt at sætte et trådløst hjemmenetværk op på en stofanet
familieopkobling, ved hjælp af en Linksys 2WE AP samt Linksys netkort
802.11g (kortet er 54Mbit da dette bruges på arbejdet, og så 11Mbit
derhjemme)

Jeg kan simpelthen ikke få tildelt en IP af accesspointets DHCP over
wireless, virker fint på HUB' en (altså på kabel).

Stofanet familie er sådan at hver enkelt PC i husstanden tildeles deres egen
eksterne IP, men med dette setup vil jeg jo få alle PC' ere på samme IP -
gør jeg noget forkert i det?

Nu har jeg hørt via bekendte, at det slet ikke kan lade sig gøre at sætte et
trådløst netværk op mod en stofanet familieopkobling - de har forespurgt hos
Stofanet og fået denne besked. Kan det passe?

Jeg har selv forsøgt at ringe til Stofanet, men får kun et flabet afslag om
at hjælpe. ligesom de ikke kan/vil fortælle om det KAN lade sig gøre, eller
henvise til en forhandler der kan sætte det op.

Nogen der´har erfaringer omkring dette de vil dele ??

Claus

Fra : Søren Lauritsen

Dato : 12-11-03 20:19

> [...]
hos
> Stofanet og fået denne besked. Kan det passe?

Hvis alt andet fejler, så burde det virke med en router i stedet. Den koster
kun et par hundrede kroner mere end dit acces point.

+Søren

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 12-11-03 22:14

"ct" <claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> familieopkobling, ved hjælp af en Linksys 2WE AP samt Linksys netkort
> 802.11g (kortet er 54Mbit da dette bruges på arbejdet, og så 11Mbit

Som sagt andetsteds, vil jeg vove og påstå, at der skal anvendes en
Router (med indbygget AP). Routeren søger for at tildele LAN ip adresser
til "dine" computere, mens du udadtil stadig kun har én IPadresse
(routerens).

\Mandal

Fra : Bente Jepsen

Dato : 12-11-03 22:52

"ct" <claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der´har erfaringer omkring dette de vil dele ??
>
> Claus

Ja, det vil jeg da gerne. Jeg havde købt en ZyXEL B2000 v2 router og SMC
PC-card til den bærbare.
Kunne heller ikke få fat på Stofa på den, men fandt ud af, at der var flere
med samme problem (kig evt. i gruppen: telia.internet.stofa) hvor bl.a. en
havde fået forbindelse ved at bruge et kat.4 kabel, og da jeg så koblede et
kabel på jeg vidste var lidt svagere i forbindelsen, kunne jeg med besvær få
forbindelse.
Min forhandler havde så kontakt til ZyXEL, som fortalte (det står også i en
tråd et eller andet sted) at Stofa skal køre på 10 mb. half duplex, og
efter meget besvær med ZyXEL fandt han ud af, at routeren kunne
konfigureres til dette. Efter det er gjort kører det som smurt, især efter
at jeg også fik mit SMC-card skiftet ud til et ZyXEL. Så køb et sted du kan
få hjælp, hvis ikke du er til gør-det-selv indenfor den slags

Venlig hilsen
Bente Jepsen

Fra : Kaare Holst

Dato : 15-11-03 10:57

Med en router ( NorthQ Wireless Broadband Router) købt i Aldi for 999 kr.
har jeg fordelt min stofanetforbindelse trådløst mellem to hjemmecomputere.
Det hele fungerede efter plug and play-princippet. Routeren har en
ip-adresse til stofa og fordeler selv ip-adresser indadtil i huset til min
to pc'ere. Så jo, sådan kan det lade sig gøre.

Kaare