/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
OSX 10.3+Dual 1,25 G4
Fra : V. Bentsen


Dato : 17-11-03 21:11

Hardware Dual 1,25 G4 + 1,25Gb ram + Apple 17" fladskærm.

Jeg ville installere 10.3 på ovennævnte maskine. Havde taget backup af
nødvendige ting og ville slette 10.2.8 og lave en hel ren installering.
Jeg nåede ikke ret langt før der blev "trukket" et "røgfarvet gardin"
ned over skærmen og så kom der en meddelelse på alverdens sprog at jeg
skulle starte igen. Det skete i hvert fald mindst 20 gange ( ja 20).
Mens jeg var ved at installere kørte blæseren i Mac en normalt, men når
jeg genstartede efter en fejlmeddelse kørte blæseren som om det var en
flyver der lettede. Jeg opgav. Næste dag prøvede jeg igen og denne gang
kom fejlen først da jeg skulle installere fra disk2. Som et forsøg
fjernede jeg en 512 ram klods og så kunne jeg installere uden problemer.
Umiddelbart tror jeg at det er et temperaturproblem, men det er et gæt.
Er der nogle der har et foreslag til denne fejl. Jeg kan installere
10.2.8 uden problemer.
Undskyld den lange smøre.
mvh Verner

 
 
Michael Holm (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 17-11-03 22:01

V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

> Hardware Dual 1,25 G4 + 1,25Gb ram + Apple 17" fladskærm.
>
> Jeg ville installere 10.3 på ovennævnte maskine. Havde taget backup af
> nødvendige ting og ville slette 10.2.8 og lave en hel ren installering.
> Jeg nåede ikke ret langt før der blev "trukket" et "røgfarvet gardin"
> ned over skærmen og så kom der en meddelelse på alverdens sprog at jeg
> skulle starte igen. Det skete i hvert fald mindst 20 gange ( ja 20).
> Mens jeg var ved at installere kørte blæseren i Mac en normalt, men når
> jeg genstartede efter en fejlmeddelse kørte blæseren som om det var en
> flyver der lettede. Jeg opgav. Næste dag prøvede jeg igen og denne gang
> kom fejlen først da jeg skulle installere fra disk2. Som et forsøg
> fjernede jeg en 512 ram klods og så kunne jeg installere uden problemer.
> Umiddelbart tror jeg at det er et temperaturproblem, men det er et gæt.
> Er der nogle der har et foreslag til denne fejl. Jeg kan installere
> 10.2.8 uden problemer.
> Undskyld den lange smøre.
> mvh Verner

Jeg har også med held fjernet ram klodser, for derefter at sætte i igen
efter installation...
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk
coach (at) toitsu.dk
anthro-mailen virker ikke mere :)

V. Bentsen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : V. Bentsen


Dato : 25-11-03 22:04

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Hardware Dual 1,25 G4 + 1,25Gb ram + Apple 17" fladskærm.
> >
> > Jeg ville installere 10.3 på ovennævnte maskine. Havde taget backup af
> > nødvendige ting og ville slette 10.2.8 og lave en hel ren installering.
> > Jeg nåede ikke ret langt før der blev "trukket" et "røgfarvet gardin"
> > ned over skærmen og så kom der en meddelelse på alverdens sprog at jeg
> > skulle starte igen. Det skete i hvert fald mindst 20 gange ( ja 20).
> > Mens jeg var ved at installere kørte blæseren i Mac en normalt, men når
> > jeg genstartede efter en fejlmeddelse kørte blæseren som om det var en
> > flyver der lettede. Jeg opgav. Næste dag prøvede jeg igen og denne gang
> > kom fejlen først da jeg skulle installere fra disk2. Som et forsøg
> > fjernede jeg en 512 ram klods og så kunne jeg installere uden problemer.
> > Umiddelbart tror jeg at det er et temperaturproblem, men det er et gæt.
> > Er der nogle der har et foreslag til denne fejl. Jeg kan installere
> > 10.2.8 uden problemer.
> > Undskyld den lange smøre.
> > mvh Verner
>
> Jeg har også med held fjernet ram klodser, for derefter at sætte i igen
> efter installation...

Hej Michael & andre!

Jeg er prøver at finde ud af hvor fejlen ligger. Har stadig med 1,25GB
ram ikke kunnet installere 10.3.
Hvilken Mac bruger du?
Hvor meget ram har du totalt?
Hvor meget ram fjerner du for at installere 10.3?
Hvilken type ram bruger du?


Er Michael og undertegnede de eneste der har haft samme problemer?

mvh
V.Bentsen

Michael Holm (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 26-11-03 10:03

V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

> Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:
>

> > > Undskyld den lange smøre.
> > > mvh Verner
> >
> > Jeg har også med held fjernet ram klodser, for derefter at sætte i igen
> > efter installation...
>
> Hej Michael & andre!
>
> Jeg er prøver at finde ud af hvor fejlen ligger. Har stadig med 1,25GB
> ram ikke kunnet installere 10.3.
> Hvilken Mac bruger du?

iMac 15" 800 mhz

> Hvor meget ram har du totalt?

128 mb
+512 mb

> Hvor meget ram fjerner du for at installere 10.3?

512 mb
> Hvilken type ram bruger du?
>
>

MDT SDRAM PC 133 fra ONE

> Er Michael og undertegnede de eneste der har haft samme problemer?
>
> mvh
> V.Bentsen


--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk
coach (at) toitsu.dk
anthro-mailen virker ikke mere :)

V. Bentsen (30-11-2003)
Kommentar
Fra : V. Bentsen


Dato : 30-11-03 15:55

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> > > Jeg har også med held fjernet ram klodser, for derefter at sætte i igen
> > > efter installation...


> > Jeg er prøver at finde ud af hvor fejlen ligger. Har stadig med 1,25GB
> > ram ikke kunnet installere 10.3.
> > Hvilken Mac bruger du?
>
> iMac 15" 800 mhz
>
> > Hvor meget ram har du totalt?
>
> 128 mb
> +512 mb
>
> > Hvor meget ram fjerner du for at installere 10.3?
>
> 512 mb
> > Hvilken type ram bruger du?
> >
> >
>
> MDT SDRAM PC 133 fra ONE
>
> > Er Michael og undertegnede de eneste der har haft samme problemer?

Jeg har nu prøvet alle kombinationer af ram installation og fundet den
klods, som uden tvivl er årsag til problemet. Det var IKKE den klods som
jeg først demonterede.
Jeg har ikke kunnet acceptere at ved demontering af en klods, at
installering så var mulig, for derefter at montere den "defekte" klods
og så tilsyneladende køre videre uden problemer.
Macxpres byttede uden sværdslag den defekte ram.
Har ikke haft problemer siden.
mvh
Verner

Michael Holm (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 30-11-03 17:26

V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

>
> Jeg har nu prøvet alle kombinationer af ram installation og fundet den
> klods, som uden tvivl er årsag til problemet. Det var IKKE den klods som
> jeg først demonterede.
> Jeg har ikke kunnet acceptere at ved demontering af en klods, at
> installering så var mulig, for derefter at montere den "defekte" klods
> og så tilsyneladende køre videre uden problemer.
> Macxpres byttede uden sværdslag den defekte ram.
> Har ikke haft problemer siden.
> mvh
> Verner

supert !

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk
coach [at] toitsu.dk
anthro-mailen virker ikke mere :)

Henrik Münster (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 26-11-03 21:44

V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg er prøver at finde ud af hvor fejlen ligger. Har stadig med 1,25GB
> ram ikke kunnet installere 10.3.
> Hvilken Mac bruger du?
> Hvor meget ram har du totalt?
> Hvor meget ram fjerner du for at installere 10.3?
> Hvilken type ram bruger du?
>
>
> Er Michael og undertegnede de eneste der har haft samme problemer?

Jeps. Hos alle andre glider det som i olie

Det er jo et kendt problem, som det også stod i det citat, jeg angav i
denne tråd. Men har du ikke installeret efter at have pillet en 512 MB
klods ud? Det skrev du da. Så har du jo installeret og skal ikke pille
mere ved det. Hvorfor skriver du så, at du ikke kan installere?
Det næste er at få ordnet din RAM. Du kan jo sætte klodsen i
igen og se, om computeren så virker. Det har nogle åbenbart haft held
med. Hvis det ikke virker, ændrer det vel ikke på din installation. Men
virker det ikke, må du prøve at tale med din RAM-forhandler. Har du
gjort det?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik Münster (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-11-03 22:10

V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

> Hardware Dual 1,25 G4 + 1,25Gb ram + Apple 17" fladskærm.
>
> Jeg ville installere 10.3 på ovennævnte maskine. Havde taget backup af
> nødvendige ting og ville slette 10.2.8 og lave en hel ren installering.
> Jeg nåede ikke ret langt før der blev "trukket" et "røgfarvet gardin"
> ned over skærmen og så kom der en meddelelse på alverdens sprog at jeg
> skulle starte igen. Det skete i hvert fald mindst 20 gange ( ja 20).
> Mens jeg var ved at installere kørte blæseren i Mac en normalt, men når
> jeg genstartede efter en fejlmeddelse kørte blæseren som om det var en
> flyver der lettede. Jeg opgav. Næste dag prøvede jeg igen og denne gang
> kom fejlen først da jeg skulle installere fra disk2. Som et forsøg
> fjernede jeg en 512 ram klods og så kunne jeg installere uden problemer.
> Umiddelbart tror jeg at det er et temperaturproblem, men det er et gæt.
> Er der nogle der har et foreslag til denne fejl. Jeg kan installere
> 10.2.8 uden problemer.

Det røgfarvede gardin er en Kernel Panic. Så er den helt gal. Problemet
er helt sikkert din RAM-klods. Det hjalp jo at fjerne den. Hvorfor
konkluderer du, at det er et temperaturproblem? Når blæseren kører, er
det sikkert fordi, software til styring af den ikke er installeret. Det
er kendt, at Panther er kritisk med RAM. Se selv nedenstående afsnit fra
Take Control of Upgrading to Panther af Joe Kissell. Published by:
TidBITS Electronic Publishing:

"WARNING
Some inexpensive third-party RAM upgrades - particularly for the
new Aluminum PowerBooks - are not quite up to Apple's specs, and
Panther is pickier about the quality of RAM than Jaguar was. If the
installer freezes partway through installing Panther, you may have
bad RAM. The quick fix is to shut down and remove the extra RAM
module before trying again; this should let you finish installing
Panther. Then either contact the RAM's manufacturer for a
replacement, or purchase a new module from Apple or a name-brand
memory supplier."
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

V. Bentsen (17-11-2003)
Kommentar
Fra : V. Bentsen


Dato : 17-11-03 23:32

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Hardware Dual 1,25 G4 + 1,25Gb ram + Apple 17" fladskærm.
> >
> > Jeg ville installere 10.3 på ovennævnte maskine. Havde taget backup af
> > nødvendige ting og ville slette 10.2.8 og lave en hel ren installering.
> > Jeg nåede ikke ret langt før der blev "trukket" et "røgfarvet gardin"
> > ned over skærmen og så kom der en meddelelse på alverdens sprog at jeg
> > skulle starte igen. Det skete i hvert fald mindst 20 gange ( ja 20).
> > Mens jeg var ved at installere kørte blæseren i Mac en normalt, men når
> > jeg genstartede efter en fejlmeddelse kørte blæseren som om det var en
> > flyver der lettede. Jeg opgav. Næste dag prøvede jeg igen og denne gang
> > kom fejlen først da jeg skulle installere fra disk2. Som et forsøg
> > fjernede jeg en 512 ram klods og så kunne jeg installere uden problemer.
> > Umiddelbart tror jeg at det er et temperaturproblem, men det er et gæt.
> > Er der nogle der har et foreslag til denne fejl. Jeg kan installere
> > 10.2.8 uden problemer.
>
> Det røgfarvede gardin er en Kernel Panic. Så er den helt gal. Problemet
> er helt sikkert din RAM-klods. Det hjalp jo at fjerne den. Hvorfor
> konkluderer du, at det er et temperaturproblem? Når blæseren kører, er
> det sikkert fordi, software til styring af den ikke er installeret. Det
> er kendt, at Panther er kritisk med RAM. Se selv nedenstående afsnit fra
> Take Control of Upgrading to Panther af Joe Kissell. Published by:
> TidBITS Electronic Publishing:
>
> "WARNING
> Some inexpensive third-party RAM upgrades - particularly for the
> new Aluminum PowerBooks - are not quite up to Apple's specs, and
> Panther is pickier about the quality of RAM than Jaguar was. If the
> installer freezes partway through installing Panther, you may have
> bad RAM. The quick fix is to shut down and remove the extra RAM
> module before trying again; this should let you finish installing
> Panther. Then either contact the RAM's manufacturer for a
> replacement, or purchase a new module from Apple or a name-brand
> memory supplier."

Årsag til at jeg troede at det var et temperaturproblem var at jeg dagen
efter første forsøg "næsten" kunne installere hele programmet før jeg
fik stop igen. Og efter et stop, hvorfor starter blæseren så for fuld
kraft? for så at gå ned i omdrejninger efter ca. 30 sek. Det gør den
ikke under normale opstarter.
Hvad vil det sige at software til styring af blæser ikke er installeret?
Engang fandtes der et program hvor man kunne aflæse processor
temperatur. Findes det til denne model?
Ram er betalt i dyre domme hos en decideret Apple forhandler!!!
Kan man forlange dem byttet?
mvh
Verner

Henrik Münster (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 17-11-03 23:59

V. Bentsen <vbentsen@mail.tele.dk> wrote:

> Årsag til at jeg troede at det var et temperaturproblem var at jeg dagen
> efter første forsøg "næsten" kunne installere hele programmet før jeg
> fik stop igen. Og efter et stop, hvorfor starter blæseren så for fuld
> kraft? for så at gå ned i omdrejninger efter ca. 30 sek. Det gør den
> ikke under normale opstarter.

Jeg vil tro, det er softwaren, der styrer blæseren. Da du slet ikke
kunne installare, blev det gamle system vel liggende. Da den gik i stå
midt i, var der ikke noget komplet system på. Det kan da også være, at
processoren var blevet varm.

> Hvad vil det sige at software til styring af blæser ikke er installeret?

Det er en del af styresystemet, går jeg ud fra. Hvis det ikke er
installeret, så kan det tænkes, at blæserne ikke bliver styret
ordentligt. Ja, jeg gætter kun, men det lyder da meget rigtigt.

> Engang fandtes der et program hvor man kunne aflæse processor
> temperatur. Findes det til denne model?

Jeg er ikke sikker. Prøv selv at se:

<http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html>

> Ram er betalt i dyre domme hos en decideret Apple forhandler!!!
> Kan man forlange dem byttet?

Det kommer an på garantien. Noget RAM har livsvarig garanti. Men du står
da stærkt, hvis du har købt autoriseret RAM, og det så ikke virker
under en ny version af Mac OS.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Michael Holm (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 18-11-03 10:51

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> > Ram er betalt i dyre domme hos en decideret Apple forhandler!!!
> > Kan man forlange dem byttet?
>
> Det kommer an på garantien. Noget RAM har livsvarig garanti. Men du står
> da stærkt, hvis du har købt autoriseret RAM, og det så ikke virker
> under en ny version af Mac OS.
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark

Hvem er det der giver livsvarig garanti på RAM ? Apple gør det vist ikke
med deres, vel ??

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk
coach (at) toitsu.dk
anthro-mailen virker ikke mere :)

Morten Lind (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 18-11-03 11:57

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > > Ram er betalt i dyre domme hos en decideret Apple forhandler!!!
> > > Kan man forlange dem byttet?
> >
> > Det kommer an på garantien. Noget RAM har livsvarig garanti. Men du står
> > da stærkt, hvis du har købt autoriseret RAM, og det så ikke virker
> > under en ny version af Mac OS.
> > --
> > Henrik Münster
> > Esbjerg
> > Danmark
>
> Hvem er det der giver livsvarig garanti på RAM ? Apple gør det vist ikke
> med deres, vel ??

Kingston: livsvarig....OneTechnologies: 5 år.....Apple(OfficeLine)
bruger RAM fra DataRAM
M.
--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste