MS Windows
briani 27239
Remote Procedure Call
Fra : Line Lund

Dato : 27-11-03 19:24

Min Windows Professional er de sidste par dage begyndt at opføre sig
underligt, og jeg har ingen anelse om hvorfor - samt hvad jeg skal gøre ved
det. Det hele begyndte for to dage siden - der dukker lige pludselig et
vindue frem på skærmen, hvor der står noget a la:

"Windows skal genstarte, fordi Remote Procedure Call (RPC) sluttede uventet"

Den første gang, det skete, brugte jeg Outlook, og da computeren havde
genstartet, gik der kun ca. 5 minutter, så skete det igen. I dag er det sket
3 gange, hvor der dog er gået ca. 45 minutter mellem det. Jeg har ikke
særlig meget forstand på det - og jeg aner ikke noget om, hvad RPC er?
Nogen der kan hjælpe mig; hvad skal jeg gøre, for dette er ret frustrerende.
Og jeg har aldrig nogen sinde oplevet det før.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-11-03 19:29

Line Lund wrote:
> [...]
> pludselig et vindue frem på skærmen, hvor der står noget a la:
>
> "Windows skal genstarte, fordi Remote Procedure Call (RPC) sluttede

Du har virus.
http://www.microsoft.com/security/incident/blast.asp

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Line Lund

Dato : 27-11-03 19:41

> Du har virus.
> http://www.microsoft.com/security/incident/blast.asp

Mange tak for det hurtige svar. Jeg har prøvet at downloade windows
opdateringen, men når jeg jeg prøver at installere den, lukker den ned efter
et par sekunder. Det samme gør Norton Antivirus. Har du nogen ide om, hvad
jeg så kan gøre?

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-11-03 20:22

Line Lund wrote:

> [...]
> opdateringen, men når jeg jeg prøver at installere den, lukker den
> ned efter et par sekunder. Det samme gør Norton Antivirus. Har du

Her er et råd til hvordan du forhindre windows i at lukke ned, fundet på
Symantec.com:

Restoring Internet connectivity and preventing the computer from
shutting down
In many cases, on both Windows 2000 and XP, changing the settings for
the Remote Call Procedure (RPC) service may allow you to connect to the
Internet to obtain downloads, and will stop the computer from shutting
down.

Click Start > Run. (The Run dialog box appears.)
Type:

SERVICES.MSC /S

in the open line, and then click OK. (The Services window opens.)

In the right pane, locate the Remote Procedure Call (RPC) service.

--------
CAUTION: A service named Remote Procedure Call (RPC) Locator exists. Do
not confuse the two.
--------

Right-click the Remote Procedure Call (RPC) service, and then click
Properties.
Click the Recovery tab.
Using the drop-down lists, change First failure, Second failure, and
Subsequent failures to "Restart the Service."
Click Apply, and then click OK.

Du burde nu have tid til at hente opdateringen
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2cc66f4e-217e-4fa7-bdbf-df77a0b9303f&displaylang=en

Når du har lukke hullet kan du fjerne blaster med eks:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.removal.tool.html

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-11-03 20:29

Soeren Nielsen wrote:

> Du burde nu have tid til at hente opdateringen

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2cc66f4e-217e-4fa7-bdbf-df77a0b9303f&displaylang=en

Dooh!

Det er til Windows NT

Vælg din version på denne side:
http://www.microsoft.com/danmark/security/blaster.asp

Der er opså værktøj til at fjerne blaster.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : u3066

Dato : 28-11-03 00:36

"Line Lund" <line@removethiskornkids.com> skrev i en meddelelse

> [...]
efter
> et par sekunder. Det samme gør Norton Antivirus. Har du nogen ide om, hvad

Start op i fejlsikkertilstand med netvæek og download så din virus- skanner
eller opdat windows som normalt.

Regard u3066

Fra : Torben

Dato : 28-11-03 15:59

> [...]
> Nogen der kan hjælpe mig; hvad skal jeg gøre, for dette er ret
frustrerende.
> Og jeg har aldrig nogen sinde oplevet det før.

Prøv at i start og kør, skriv shutdown -a så skulle den ikke lukke xp
med det samme,
--
Mvh Torben