Internet-børn-porno
Fra : Jens

Dato : 27-11-03 09:01

Min datter på 6 år bruger SFO'ens pc'er til at spille spil på. Nogle af
spillene er online spil for børn. Pc'erne har derfor internet adgang.

Nu er det et par gange sket, at pornosider er dukket op, mens børnene har
klikket rundt på de sider de kommer ind på og det skal forhindres.

Findes der effektive systemer, der kan sikre at børnene får smidt porno i
hovedet?

Et eksempel på hvordan børnene kan komme til at se porno er siden
gratis-ting.dk. Prøv at klikke på "for børn". På den følgende side dukker et
link op til sex-sider.

Håber I kan hjælpe.
Jens

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-11-03 09:22

Jens wrote:

> Findes der effektive systemer, der kan sikre at børnene får smidt porno i
> hovedet?

Den mest effektive måde er vist at lade være med at opsøge det.
Og desuden lade være med at læse spam mails. Jeg har ikke lagt
mære til, at der skulle være så meget, men kom til uforvarende.

> Et eksempel på hvordan børnene kan komme til at se porno er siden
> gratis-ting.dk. Prøv at klikke på "for børn". På den følgende side dukker et
> link op til sex-sider.

Jeg kan ikke finde det link, du taler om.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-03 10:58

Kasper Dupont skrev:

>Jeg kan ikke finde det link, du taler om.

Jeg kunne heller ikke for det er vel ikke Alfons Åberg?

Jeg prøvede om det skulle være bannerreklamen, men efter en snes
genhentninger kom der ikke noget banner der lignede et pornolink.

--
Bertel

Fra : Alex Holst

Dato : 27-11-03 11:28

Jens <I.want.no.spam@internet.com> wrote:
> [...]
>
> Et eksempel på hvordan børnene kan komme til at se porno er siden
> gratis-ting.dk. Prøv at klikke på "for børn". På den følgende side dukker et

Jeg har lige prøvet i en standard IE, og jeg bliver vist et pop-up vindue
med en trussereklame. (2 stk for kr. 0,- men det er ikke min farve.)

Hvis du virkeligt ser porno-reklamer lyder der ret meget som om, at det
er andres brug af maskinen der nu udsætter børnene for disse pop-up
sider. Det er før set, at et besøg på en pornoside lokker brugeren til
at installere en ActiveX komponent som efterfølgende benytter JavaScript
til at åbne nye vinduer med links til diverse sider.

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-11-03 12:28

Jens wrote:

> Et eksempel på hvordan børnene kan komme til at se porno er siden
> gratis-ting.dk. Prøv at klikke på "for børn". På den følgende side
> dukker et link op til sex-sider.

tror der er kommet noget snavs ind på den pc..

jeg havde en kunde den anden dag der påstod han kunne klikke på et link
til noget sexside fra en side jeg har (http://ns5.gratisdns.dk)..
linket i toppen.

Jeg fik overbevist ham om det ikke var min stil og fik han til at teste
adaware til at fjerne det spyware jeg ville mene der var installeret..

Det virkede for ham, så det råd vil jeg også give til dig..

www.lavasoftusa.com

Det er vistnok gratis til privat brug eller tests.. Du kan jo evt give
dem en licens hvis i kan lide det..

Husk også at nulstille startside for IE, og at opdatere maskinen med
windows update..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Jens

Dato : 27-11-03 13:54

> Et eksempel på hvordan børnene kan komme til at se porno er siden
> gratis-ting.dk. Prøv at klikke på "for børn". På den følgende side dukker
et
> link op til sex-sider.

Beklager. Jeg fik i min harme blandet 2 links sammen. Hvis man på
gratis-ting.dk går ind under børn og spil/film og vælger "de frække" ligger
der et link til "chinese torture" som er en voksen-vits i tegnet form - ikke
velegnet til 6-årige børn.

Den anden side jeg fik blandet ind var:
www.ahot.dk/onlinespil/sports_spil.asp som umiddelbart lyder som en god
spilleside. Går man ind på dette link, ligger der i menulinien et punkt, der
hedder "sex og erotik", hvilket man ikke forventer på en side med
sportsspil.

Problemet med pc'erne er naturligvis, at nogle ældre elever ind imellem
benytter dem og efterlader links hist og her, som de mindre børn så får
klikket på. På en af de pågældende pc'er havde nogle været inde på bl.a.
porno.dk.

Hvordan kan man sikre, at børnene ikke kommer til at klikke ind f.eks. "sex
og erotik" når de ønsker at spille sportsspil?

Man kan selvfølgelig sige, at børn ikke skal have lov til at bevæge sig
rundt på internettet uden opsyn, men det er der ikke mulighed for i dag, med
de ressource Skoler og SFO'er for stillet til rådighed. Sa

mvh
Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-11-03 14:37

Jens wrote:

> [...]
>
> Hvordan kan man sikre, at børnene ikke kommer til at klikke ind f.eks.
> "sex og erotik" når de ønsker at spille sportsspil?

noget netnanny, har dog ingen erfaringer.

Du vil tabe den kamp hvis du udkæmper den med software.. imho

--
regards, Peter Larsen

Fra : Jens

Dato : 27-11-03 16:16

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

> noget netnanny, har dog ingen erfaringer.
>
> Du vil tabe den kamp hvis du udkæmper den med software.. imho

Jeg ved godt, at det er stort set umuligt at spærre af for den slags, men
jeg vil forsøge at begrænse det mest muligt.

mvh
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-11-03 16:48

"Jens" <I.want.no.spam@internet.com> wrote:

>Jeg ved godt, at det er stort set umuligt at spærre af for den slags, men
>jeg vil forsøge at begrænse det mest muligt.

Der er kun een effektiv løsning - lukke for adgangen til internet...

<mlr>

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-11-03 18:40

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Der er kun een effektiv løsning - lukke for adgangen til internet...

Eller whitelists.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 27-11-03 21:15

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Eller whitelists.

Jeg begynder også at tro, at vi må lukke for internetadgangen så der længe
der ikke er mulighed for, at voksne kan være i nærheden og vejlede.

mvh
Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-11-03 23:40

Jens wrote:

> Jeg begynder også at tro, at vi må lukke for internetadgangen så der
> længe der ikke er mulighed for, at voksne kan være i nærheden og
> vejlede.

giv de større børn ansvar..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Jens

Dato : 28-11-03 09:35

> giv de større børn ansvar..

Ja og de små børn skal også begynde at have et ansvar, men det kræver igen,
at der personale til at vejlede og det er der ikke af 2 grunde:

1. Ingen voksne i SFO'en har forstand på internet og pc'er.
2. Der er ikke ressourcer nok.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-11-03 10:18

Jens wrote:

> Jeg begynder også at tro, at vi må lukke for internetadgangen så der længe
> der ikke er mulighed for, at voksne kan være i nærheden og vejlede.

Du kan evt. prøve at se nærmere på filtret fra danske Access Innovation.
Det har vundet suverænt i flere test. http://www.accessproxy.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 28-11-03 13:28

> Du kan evt. prøve at se nærmere på filtret fra danske Access Innovation.
> Det har vundet suverænt i flere test. http://www.accessproxy.dk.

Tak Kim, det vil jeg kigger nærmere på.

mvh
Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-03 18:28

Den Thu, 27 Nov 2003 13:53:55 +0100 skrev Jens:

>Hvordan kan man sikre, at børnene ikke kommer til at klikke ind f.eks. "sex
>og erotik" når de ønsker at spille sportsspil?

Lærer dem at læse...

Der er hverken X eller K i "sportsspil"

Mvh
Kent

Fra : Jens

Dato : 27-11-03 21:14

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

"sex

> Lærer dem at læse...
>
> Der er hverken X eller K i "sportsspil"

Du har fuldstændig ret Kent. Problemet er bare, at der er tale om børn på 6
år, som lige er startet i børnehave og lige er begyndt at lære alfabetet!

/Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-03 22:12

Den Thu, 27 Nov 2003 21:14:17 +0100 skrev Jens:

> [...]
>år, som lige er startet i børnehave og lige er begyndt at lære alfabetet!

Genveje direkte til spillene, så de slet ikke har brug for at clicke
rundt på siden for at finde spillet.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-11-03 00:04

"Jens" <I.want.no.spam@internet.com> writes:

> Du har fuldstændig ret Kent. Problemet er bare, at der er tale om
> børn på 6 år, som lige er startet i børnehave og lige er begyndt at
> lære alfabetet!

Hvad skal de så overhovedet på internettet?

- Jacob Atzen

Fra : Jens

Dato : 28-11-03 09:37

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal de så overhovedet på internettet?

De bruger internettet til at spille de gratis spil, der findes rundt
omkring. SFO'en har ikke råd til at indkøbe en stor variation af
computerspil, men løsningen bliver nok, at de ikke skal på internettet, men
må nøjes med de spil der er.

mvh
Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-03 17:17

"Jens" <I.want.no.spam@internet.com> wrote in message
> [...]

> computerspil, men løsningen bliver nok, at de ikke skal på
> internettet, men må nøjes med de spil der er.

Lav en startside, der linker direkte til de spil, I synes passer på
målgruppen. Og lev ellers med, at man måske ikke kan benytte internettet i
den sammenhæng med mindre man afsætter tilstrækkelige ressourcer til det.

vh
Jan

Fra : Jens

Dato : 30-11-03 20:50

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den sammenhæng med mindre man afsætter tilstrækkelige ressourcer til det.

Ja Jan det lyder rigtigt og godt, men det beskytter desværre ikke for
tilfældigt at klikke ind på en side.
Jeg tror, at løsningen bliver, at der ikke er internet adgang i SFO-tiden.

Hilsen
Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 28-11-03 17:29

Den Fri, 28 Nov 2003 09:37:04 +0100 skrev Jens:

> [...]
>omkring. SFO'en har ikke råd til at indkøbe en stor variation af
>computerspil, men løsningen bliver nok, at de ikke skal på internettet, men

Hvad med alle de gratis spil der kan downloades? Eller er det kun hvis
man kører Linux (det er mange år siden jeg er kigget efter spil til
windows)?

Mvh
Kent

Fra : Leo.E

Dato : 28-11-03 06:07

"Jens" <I.want.no.spam@internet.com> wrote in message news:<3fc65c07$0$69973$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> år, som lige er startet i børnehave og lige er begyndt at lære alfabetet!

Prøv om det her hjælper: http://www.spychecker.com/program/blockporn.html
Leo

Fra : Jens

Dato : 28-11-03 09:43

"Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens" <I.want.no.spam@internet.com> wrote in message

> Prøv om det her hjælper: http://www.spychecker.com/program/blockporn.html

Tak Leo. Det lyder godt.

/Jens

Fra : Leo.E

Dato : 29-11-03 07:59

"Jens" <I.want.no.spam@internet.com> wrote in message news:<3fc70b31$0$69927$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> "Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> f.eks.
> "sex

> på 6
> alfabetet!

> Tak Leo. Det lyder godt.
>
> /Jens

Velbekomme

Fra : Peter

Dato : 27-11-03 14:11

"Jens" <I.want.no.spam@internet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et eksempel på hvordan børnene kan komme til at se porno er siden
> gratis-ting.dk. Prøv at klikke på "for børn". På den følgende side dukker

Jeg har været inde på det link du henviser til, men får, efter gentagne
opkoplinger til siden, ingen pornosider op, hverken med pop-up killeren
aktiveret eller deaktiveret.

Noget kunne tyde på, at "farmand" selv, har besøgt de "snavsede" sider, på
et eller andet tidspunkt, og fået downloaded noget lusket til computeren.

Måske skulle du gå på www.lavasoft.de og downloade AD-aware, eller benytte
en af de efterhånden mange spy-ware online scannere, og få fjernet det du
har fået installeret. http://www.pestscan.com/ kan anbefales, men vær
opmærksom på, at den er meget omhyggelig og kan fange filer, som ligger på
bagatelgrænsen, og som ikke bør slettes. Det kan f.eks være auto-update til
windows eller symantec AV.

En anden ide er at installere en pop-up killer af en eller anden slags.
Smut en tur ind på http://spywarefri.dk/ og læs noget mere om spy-ware, så
ved du meget bedre, hvad du er op imod.

Peter