chown /mount problem
Fra : Carsten

Dato : 25-11-03 20:24

Hej
har et lille problem,
jeg har monteret mount /dev/hdc1 /home/carsten/pic
da dette er gjort i root tilstand er alle filer i /home/carsten/pic
ejet af root
jeg har forgæves forsøgt at ændre dette ejerskab med chown (som root) uden
held
hvad gør jeg forkert ??

/Carsten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-11-03 20:33

Carsten <spam@spam.dk> writes:

> [...]
>ejet af root
>jeg har forgæves forsøgt at ændre dette ejerskab med chown (som root) uden

Filsystemer bør ikke mountes under brugeres kataloger. Det er
ikke en god plan rent management-mæssigt, og selvom det måske
giver meget god mening på en enkeltbruger-maskine, er det ret
not-Unix-like.

Mount den hellere som en fælles resurse på /disks/disk1, på
/bigdisk eller noget andet. Pointen er, at den skal ligge et
sted, hvor du nemt også kunne give brugeren klaus adgang til
den (hvis du altså havde sådan én).

På selve disken laver du et /bigdisk/carsten/pic- eller måske
bare et /bigdisk/pic-katalog. Det chown'er du til carsten og
laver et symlink fra hjemkataloget: "cd /home/carsten ; ln -s
/bigdisk/carsten/pic pic"

Så ser det pænt ud, har ingen ejermæssige problemer, virker på
alle Unices og er forberedt på flerbruger-situationer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Carsten

Dato : 25-11-03 21:05

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Så ser det pænt ud, har ingen ejermæssige problemer, virker på
> alle Unices og er forberedt på flerbruger-situationer.

Hej Klaus
jeg har lige prøvet at montere HD i /mnt/pic,
det ændre bare ikke på at jeg ikke kan ændre ejerskabet af filerne på den
monteret HD
/Carsten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-11-03 21:20

Carsten <spam@spam.dk> writes:

>jeg har lige prøvet at montere HD i /mnt/pic,
>det ændre bare ikke på at jeg ikke kan ændre ejerskabet af filerne på den
>monteret HD

Som Andreas var så venlig at hinte: det skulle vel aldrig være
et DOS-filsystem? I så fald skal du have "uid=(whatever)" med
i dine mount-options. Men så kan denne user altså også hærge
hele filsystemet uden begrænsninger af nogen art.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 27-11-03 20:27

Carsten wrote:
> jeg har lige prøvet at montere HD i /mnt/pic,
> det ændre bare ikke på at jeg ikke kan ændre ejerskabet af filerne på den
> monteret HD
> /Carsten

Jeg havde samme problem, da jeg ville mounte min win-disk (fat).
Det kom til at virke med flg. linie i /etc/fstab

/dev/hda1 /mnt/windows vfat
user,iocharset=utf8,umask=002,umask=0,gid=6,defaults 0 0

--
Martin Thøgersen