opgradering...men hvad??
Fra : Kim Høegh-Guldberg

Dato : 25-11-03 01:51

Jeg har pt k7s5a med en 1200 Duron og 512 DDR2100 ram.
Nu er tiden så kommet til at det skal opgraderes, men jeg er en anelse i
vildrede om hvad jeg mon skal købe.....

Budgettet siger 3-4.000.- og der er ingen der siger det lige skal være AMD
der sidder i det nye kort.

Hvilket bundkort??
Hvilken CPU???
Hvilken ram??

Vil meget godt kunne mærke en kraftig forbedring uden at det lige bliver alt
for dyrt......(for så kunne der jo evt blive råd til en HD mere udover de 2
jeg har på 20 og 60 Gb)

Nogen gode brugbare råd før jeg bevæger mig ud i junglen???

mvh
Kim

Fra : MicJen

Dato : 25-11-03 10:48

Hej!

Ville vælge en Barton 2500+ CPU (ca. 7-800 kr) og et bundkort med Nforce2
chipset (fås fra ca. 600)
Rammene skal enten være PC-2700 eller PC-3200 og gerne mærkevare, det siger
min erfaring. (512 MB fra ca 6-700).

Så er der da lidt tilbage til HD

> Nogen gode brugbare råd før jeg bevæger mig ud i junglen???

Håber jeg da...

Mvh
Michael

Fra : Peter Holm

Dato : 25-11-03 10:52

Kim Høegh-Guldberg wrote:
> [...]
> anelse i vildrede om hvad jeg mon skal købe.....
>
> Budgettet siger 3-4.000.- og der er ingen der siger det lige skal

nForce2 chippet bundkort med en XP Barton 2500 ville være et godt bud. Det
er nok det mest kraftfulde i forhold til prisen lige nu.

Jeg har selv lige været igang med samme projekt og er faldet for dette sæt.
RAM: http://www.greendata.dk/shop/productinfo.asp?id=2171
MOBO: http://www.greendata.dk/shop/productinfo.asp?id=1213
CPU: http://www.greendata.dk/shop/productinfo.asp?id=1124

med et Geforce 4 ti4200 eller et fx5600 + en 120GB Seagate skulle du nok
kunne holde det på ca 4K

Det ville i hvert fald sparke benene voldsomt væk under din gamle duron
1200.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 25-11-03 12:35

> [...]
> CPU: http://www.greendata.dk/shop/productinfo.asp?id=1124
>
> med et Geforce 4 ti4200 eller et fx5600 + en 120GB Seagate skulle du

husk lige at overveje om din nuværende strømforsyning kan trække en
opgradering som denne. Jeg ville sige du skal have en 350W som minimum.
Sådan en fås incl et udemærket Q-Tec kabinet til 329,-

Mvh
Peter

Fra : Kim Høegh-Guldberg

Dato : 26-11-03 22:30

et godt bud på en køler der passer til denne CPU og nævnte bundkort???

Kim

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-03 22:41

Kim Høegh-Guldberg wrote:
> et godt bud på en køler der passer til denne CPU og nævnte bundkort???

jeg ville nok vælge en Alphaprofil
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACAL010&Fane=COLD,COHS
med en Papst 19db.

Men mon ikke også en TT Silent Boost kan klare det. Shg varenummer. 320476

Mvh
Peter

Fra : Kim Høegh-Guldberg

Dato : 26-11-03 23:00

og den er fin nok uden blæser??

Fra : Peter Holm

Dato : 27-11-03 10:59

Kim Høegh-Guldberg wrote:
> og den er fin nok uden blæser??

nej, du skal have en blæser på.
Jeg foreslår en Papst 19db blæser, for bedste effekt kontra støj:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP160&Fane=COLD,COFA

De har også blæseren hos shg, men desværre har de ikke Alpha-køleprofilen.

Hov vent - de har jo Alphaprofilen + Papst 19db blæser hos www.m-e.dk.
http://m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=5046
http://m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=1329
Så hvis det er meningen du vil afhente hos Shg, så ligger
Multimedia-experten jo kun et langspyt derfra.

Mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 25-11-03 14:18

In news:bpu915$2la0$1@news.cybercity.dk,
Kim Høegh-Guldberg <delfol@kvalme.dk> typed:

> Vil meget godt kunne mærke en kraftig forbedring uden at det lige
> bliver alt for dyrt......(for så kunne der jo evt blive råd til en HD
> mere udover de 2 jeg har på 20 og 60 Gb)

Du kunne købe en XP processor og smække på dit K7S5A.
Du vil mærke en klar forbedring og det er gjort for få penge.

> Nogen gode brugbare råd før jeg bevæger mig ud i junglen???

Analyser dine behov inden du giver penge ud.
Hvis du kun bruger din computer til surf, mail og hjerterfri på tv2.dk
(når det skal være vildt), så har du nok ikke det store behov for en
opgradering.

Skriv et par ord om hvad du bruger din computer til.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Holm

Dato : 25-11-03 16:20

> Du kunne købe en XP processor og smække på dit K7S5A.
> Du vil mærke en klar forbedring og det er gjort for få penge.

ja, det kunne jeg bestemt også ha' foreslået, hvis en mindre opgradering kan
opfylde dine behov.
Jeg lavede selv for kort tid siden en opgradering netop fra en Duron 1200
til en XP1700 (overclocket til at være en xp1900), og det gav faktik en
meget kraftig hastighedsforøgelse. Samtidig kunne jeg registrere et FALD i
cpu-temperatuen fra fullload 46° med duron1200 til 43°c med den nye
overclockede xp1700 med samme køler (silent viking 1. generation med 12db
Papst), så det ville jo også spare at du skulle investere i ny køler.
En xp1700 og måske en stang RAM mere alt efter dine behov ville bestemt også
være en værdig opgradering.

Mvh
Peter

Fra : Kim Høegh-Guldberg

Dato : 26-11-03 22:12

Mine behov er bl.a. til at spille meget af det nyeste, så den skal kunne
trække en smule

Kim

Fra : Leony

Dato : 27-11-03 13:41

In news:bq34uv$nkb$1@news.cybercity.dk,
Kim Høegh-Guldberg <delfol@kvalme.dk> typed:

> Mine behov er bl.a. til at spille meget af det nyeste, så den skal
> kunne trække en smule

I så fald vil det være en bedre ide at købe et bedre grafikkort end et
nyt bundkort.