Problemer med digitalt Java ur
Fra : Frederik Buus Sauer

Dato : 24-11-03 22:17

Jeg har fået lavet denne kode men den virker ikke rigtigt...

<script LANGUAGE="JavaScript" type="text/javascript">
<!-- Hide
var timerID = null;
var timerRunning = false;

function stopclock()
{
if (timerRunning)
clearTimeout(timerID)
timerRunning = false;
}

function startclock()
{
stopclock();
showtime();
}

function getTimeValue(tid)
{
var hours = tid.getHours();
var minutes = tid.getMinutes();
var seconds = tid.getSeconds();
var timeValue = " " + hours;

timeValue += ((minutes < 10) ? ":0" : ":") + minutes;
timeValue += ((seconds < 10) ? ":0" : ":") + seconds;

return timeValue;
}

function showtime()
{
var now = new Date();

document.clock.face.value = getTimeValue(now);

timerID = setTimeout("showtime()",1000);
timerRunning = true;
}
// -->
</script>

den kan ses på www.danishhunterforce.dk i venstre side under
menuen, men som I kan se, så virker den ikke rigtigt...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-11-03 22:49

Frederik Buus Sauer <frederik@sauerpower.dk> writes:

Først: Javascript er ikke Java! Overhovedet! De har faktisk
ikke ret meget andet med hinanden at gøre end de fire bogstaver.
(Ok, lidt, da de begge har stjålet deres syntaks fra C, men
det lyder mere bombastisk at sige ingenting)

Så, du har problemer med et digitialt JavaScript-ur.

> Jeg har fået lavet denne kode men den virker ikke rigtigt...
>
> <script LANGUAGE="JavaScript" type="text/javascript">

LANGUAGE-attributten er ikke nødvendig. Den skader dog nok heller
ikke.

> <!-- Hide

Er ikke nødvendig.
> document.clock.face.value = getTimeValue(now);

Her bør du skrive:
document.forms['clock'].elements['face'].value = getTimeValue(now);
Forkortelsen virker i de fleste browsere, men er ikke helt sikker.

> den kan ses på www.danishhunterforce.dk i venstre side under
> menuen, men som I kan se, så virker den ikke rigtigt...

Den virker da fint, hvis klokken altså er 00:00:00 :)

Du har ikke startet uret. Hvis du skriver
javascript:startclock()
i adressebaren, så starter uret. Du skal så have det til at ske på
siden selv.

Tilføj startclock() til body-taggets onload-handler:

Jeg vil også anbefale at lære CSS og ikke bruge HTML til udseendet
(fx bgcolor-attributten).

/L