Fedora som router
Fra : Leonard

Dato : 24-11-03 14:01

Hvad skal jeg begynde med for at kunne bruge min Fedora som router?
- NAT
- DHCP
- iptables

Jeg har tygget meget i bøgerne på http://www.linuxbog.dk/ men det har
ikke givet mig svar.
Og jeg er nået dertil hvor jeg vil gøre tingene en af gangen, listen
er ellers lang nok:

router
- deraf følgende sikkerhed, dvs. lukke for alle porte og kun åbne dem
jeg vil bruge efterhånden som jeg vil bruge dem, evt. noget firewall

Samba filserver og printer

Webserver

Mailserver

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 26-11-03 14:46

Leonard wrote:
> [...]
> - deraf følgende sikkerhed, dvs. lukke for alle porte og kun åbne dem
> jeg vil bruge efterhånden som jeg vil bruge dem, evt. noget firewall

Start med at sætte 2 netkort i serveren en til wan og en til lan,
dernæst sætter du passende firewall regler, installere server softwaren.

Åbner for de porte i firewallen du vil åbne for, mail, web, osv.

Du kan evt. bruge firestarter som firewall software den er meget meget
nem at konfigurer, kan findes på sourceforge.net.

Hilsen tommy Hjorth

Fra : Leonard

Dato : 26-11-03 15:06

Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

>Start med at sætte 2 netkort i serveren en til wan og en til lan,
>dernæst sætter du passende firewall regler, installere server softwaren.

Tak, hvad kan være passende firewall regler?
og hvad hedder server softwaren?
- mener du her bare Apache osv.

Hvad skal der til for at den router videre?
- netkortet til wan, altså det der sættes direkte til ADSL, kan jeg
godt sættes op og få adgang igennem, men hvad skal det andet kort have
som ip, subnet og gateway?
Og hvad hedder de ting så på en klient på mit lan?