Kontrolere adgang til nettet
Fra : Bo Ramsing

Dato : 24-11-03 10:31

Hej,
jeg har læst en del indlæg på nettet, men har ikke fundet det rigtige
endnu. Jeg har en stor gruppe af maskiner. Disse er alle sat op med
TCP/IP. Nogle gange har jeg behov for at kunne forbyde enkelte af dem
adgangen til Internettet, men IKKE til det lokale net. Jeg har set
løsninger der var mulige, men meget besværlige. Er der nogen her der
har et genialt forslag? Måske noget software hvor man centralt kan
tildele rettigheder?

Mvh
Bo

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-11-03 10:45

Bo Ramsing wrote:

> [...]
> løsninger der var mulige, men meget besværlige. Er der nogen her der
> har et genialt forslag? Måske noget software hvor man centralt kan

Det bliver svært at lave en sikker løsning, da en maskine kan spoofe
en anden maskines MAC og IP adresse. Hvis du ikke bekymrer dig om
spoofing, og blot ønsker en løsning, der fungerer, så længe ingen
spoofer adresser, så kan du nøjes med filtrering i din gateway. Det
kunne f.eks. gøres ved at bruge en Linux maskine med iptables som
gateway, men der er mange andre muligheder.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Platte Povl

Dato : 24-11-03 13:12

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> kunne f.eks. gøres ved at bruge en Linux maskine med iptables som
> gateway, men der er mange andre muligheder.

det kræver administrator privilegier at ændre mac- og ip-addresse på min
maskine. ved ikke med win2000/xp mht. mac men jeg forestiller mig at
det er det samme der. under alle omstændigheder er det 'sværeste' at
ændre mac- for at omgå dine filtre.. så måske en filtrering på
mac-addresser i gatewayen var en idé.

du må meget gerne fortælle hvad du finder på..

VH

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-11-03 13:59

Platte Povl wrote:

> det kræver administrator privilegier at ændre mac- og ip-addresse på min
> maskine. ved ikke med win2000/xp mht. mac men jeg forestiller mig at
> det er det samme der.

Det burde kræve administrator rettigheder på de
fleste systemer.

> under alle omstændigheder er det 'sværeste' at
> ændre mac- for at omgå dine filtre.. så måske en filtrering på
> mac-addresser i gatewayen var en idé.

Det er jo kun svært indtil man finder ud af,
hvordan det gøres.

Hvis man vil sikre sig mod brugere som ændrer
deres MAC adresse for at slippe udenom filtret,
kræver det nok at man laver filtreringen i sin
switch, så specifikke fysiske porte på switchen
ikke kan kommunikere med internettet. Eventuelt
sætter man en gang for alle filtrering i
switchen, så hver port kun kan sende pakker med
korrekt source MAC og efterfølgende kan man så
filtrere på MAC i sin gateway. Det kræver nok
en highend switch, hvis man vil bruge denne
løsning.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 24-11-03 20:21

On Mon, 24 Nov 2003 13:59:29 +0100, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> korrekt source MAC og efterfølgende kan man så
> filtrere på MAC i sin gateway. Det kræver nok
> en highend switch, hvis man vil bruge denne

Portlocking i switche er en god ting :)

--
Jesper

Fra : Platte Povl

Dato : 24-11-03 22:25

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> korrekt source MAC og efterfølgende kan man så
> filtrere på MAC i sin gateway. Det kræver nok
> en highend switch, hvis man vil bruge denne

manden kan vel vurdere om der er nogen af hans brugere der, selvom de
har administrator privilegier, kan omgå et mac-filter. især hvis han
ikke fortæller vidt og bredt om det..

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-11-03 22:28

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> writes:

> manden kan vel vurdere om der er nogen af hans brugere der, selvom de
> har administrator privilegier, kan omgå et mac-filter. især hvis han
> ikke fortæller vidt og bredt om det..

Det kan være ret svært at overskue, om nogen af ens brugere har den
nødvendige viden, hvis man har mere end en lille håndfuld brugere.

/Rasmus

It ain't possible for a dumb to sing no matter how good his
dice rolls are!
-- SmurfQuest rules

Fra : Platte Povl

Dato : 24-11-03 22:38

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Det kan være ret svært at overskue, om nogen af ens brugere har den
> nødvendige viden, hvis man har mere end en lille håndfuld brugere.
>
> /Rasmus

joo.. men jeg ville nu alligevel mene at det ville være nok ( og billigt
). ihvertfald til at begynde med.. købet af en så dyr switch, der
muligvis er overkill - det ville være et spild.

Fra : Platte Povl

Dato : 24-11-03 13:23

Bo Ramsing wrote:
> [...]

mac-addresser i gatewayen var en idé.

du må meget gerne fortælle hvad du finder på..

ps. kom til at svare på Kasper Dupont's indlæg ved en fejl.

Fra : Bo Ramsing

Dato : 25-11-03 10:03

Hej,
og tak for de mange svar. Der er ingen af mine brugere der har så
store evner. Det drejer sig såmænd om 8. og 9. klasses elever til
terminsprøven. Indtil nu har vi måtte slukke for Internettet når der
skal skrives stil til prøver. Eleverne har dog stadig brug for adgang
til det lokale net for at kunne printe.
Det har indtil nu betydet at resten af skolen i det tidsrum ikke kan
benytte nettet. Måske kan det her stillede forslag ændre ved dette.
Mvh
Bo Ramsing

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-11-03 11:28

In article <e2f7c780.0311250103.323647f1@posting.google.com>, Bo Ramsing wrote:
> [...]
> terminsprøven. Indtil nu har vi måtte slukke for Internettet når der
> skal skrives stil til prøver. Eleverne har dog stadig brug for adgang

Er i en af den slags skoler hvor lokalnettet er direkte forbundet med
Internet, dvs. med offentlige IP adresser.

> Det har indtil nu betydet at resten af skolen i det tidsrum ikke kan
> benytte nettet. Måske kan det her stillede forslag ændre ved dette.

Har du mulighed for at bruge VLAN?

Fra : Bo Ramsing

Dato : 26-11-03 07:46

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in message news:<slrnbs6bm7.4ep.chel@weebo.dmz.spindelnet.dk>...

> Er i en af den slags skoler hvor lokalnettet er direkte forbundet med
> Internet, dvs. med offentlige IP adresser.

Ja, vi har fået tildelt en pakke ip-adr. som vores server (der har
fast ip) tildeler efter behov. De enkelte maskiner arbejder altså med
dynamiske adresser.

> Har du mulighed for at bruge VLAN?

Måske - det er ikke noget jeg har nogen erfaring med - men hvis det er
en mulighed, så er det da noget jeg kan lærer.
Efter mit første indlæg er der forøvrigt kommet mere til. Der er nu
ønske om at man kan slukke for enkelte maskiner hurtigt og nemt
(trykke på en knap) når dansklæreren ønsker at kunne sende elever til
EDB-lok for at skrive eventyr -- og kun det, mens geografilæreren
timen efter ønsker, at eleverne skal indhente info om forholdene på
Juleøen om sommeren; ... osv...
Dette kan vel kun efterkommes hvis det er et stykke software der
styrer adgangen?
Jeg er stadig taknemmelig alt indput der bringer mig nærmere målet.

Mvh
Bo Ramsing

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-11-03 08:38

In article <e2f7c780.0311252246.32bff6c4@posting.google.com>, Bo Ramsing wrote:

> Ja, vi har fået tildelt en pakke ip-adr. som vores server (der har
> fast ip) tildeler efter behov. De enkelte maskiner arbejder altså med
> dynamiske adresser.

Er disse adresser offentlige?

Er der en firewall til at segmentere jeres Internet og Internet?

Jeg har set flere skoler, hvor alle maskiner var tilgændelige fra
Internet. Herfra kunne man ændre opsætningen af switchen, printere og
servere..da disse brugte standard password. Endvidere var
det installeret troj'er på klienterne af system administratoren.

Det medførte desværrer at en af deres elever blev anklaget for nogle
forhold de på inden måde kunne bevise.

Jeg ville nok starte med at segmentere Jeres net, hvis
det ikke er tilfældet idag.

> Måske - det er ikke noget jeg har nogen erfaring med - men hvis det er
> en mulighed, så er det da noget jeg kan lærer.

Vi have en gammel hp switch med en 100Mbit port til serveren og
8x10Mbit porte til lokalerne, på et af mine første jobs på en handelsskole.

På denne, kunne vi logge ind og fjerne internet porten for et
klasselokale...det kræver dog at man ved hvilke porte der er
hvilke lokaler...vi have en coax tråd til hvert lokale, med en coax
converter i hver port på switchen, så det var nemt at overskue for os.

> [...]
> EDB-lok for at skrive eventyr -- og kun det, mens geografilæreren
> timen efter ønsker, at eleverne skal indhente info om forholdene på

Vi havde et stor strøm håndtag i hvert lokale, man kunne afbryde strømmen
på, hvis eleverne ikke havde ens opmærksomhed.

Dit ønske er dog mere specifikt.

Vores Novell server software og klienter, tillod os at styrer hvilke
programmer brugerne kunne bruge i hvilket tidsrum. Hvis vi havde
for få licenser til en given software, kunne dette også styres
så ikke mere end fx 20 samtidige brugere kunne kører programmet.

> Dette kan vel kun efterkommes hvis det er et stykke software der
> styrer adgangen?

Denne adgang kunne vi senere styre i en Novell firewall, hvor
adgang kunne styres på lokale-, pc-, brugergruppe- og brugerniveua.

Vi købte en Novell licens for en slik...da der er mange der konvertere
væk. Herefter gik vi i gang med at installere i produktionsmiljøet, hvilket
jeg protosterede imod, da vi jo ikke kunne vide om deres marketingmatriale
levede op til forventningerne eller ej. Det virker altid at virker
i første forsøg.