Validerer næsten...
Fra : René Poulsen

Dato : 23-11-03 16:32

Hejsa endnu engang!

Jeg har nu downloadet Mozilla (1.5), Netscape (7.1) og Opera
(7.21) og har derudover IE6.

Jeg har lavet en side så den ser 100% ens ud i alle 4 browsere,
men har brugt et eneste tag som ikke validerer.
Tag'et jeg snakker om er: '<center>' (og selvfølgelig
'</center>').

Kan jeg så ikke være fløjtende ligeglad med at den ikke validerer
når den ser ens ud i alle 4 nævnte browsere?!

/René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-11-03 17:37

René Poulsen <fcpoulsen@hotmail.com> skrev :

>Kan jeg så ikke være fløjtende ligeglad med at den ikke validerer
>når den ser ens ud i alle 4 nævnte browsere?!

For så vidt jo, men hvorfor dog ikke ændre det til kode, der
validerer?
--
Knud

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-11-03 18:32

Hej Knud

> For så vidt jo, men hvorfor dog ikke ændre det til kode, der
> validerer?

Helt enig...

Derudover kan du jo overveje at hvis det er i strict den fejler, kan du jo
gå i transitional... Men smid koden til os, så skal vi fortælle dig hvordan
du får de få sætninger der er tale om til at validere...

Henrik, Slagelse

Fra : René Poulsen

Dato : 23-11-03 18:38

Henrik Vestergaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
hvordan
> du får de få sætninger der er tale om til at validere...

Mjello!

Det er fordi jeg har et table inde i et andet table. Og så virker
'..text-align: center;' ikke (i 2 af browserne) til at centrere det inderste
table:

Tekst

Istedet sætter bruger jeg "bare" '<center>' og '</center>' omkring det
inderste table, men er der en anden metode?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-11-03 18:53

Hej René

"René Poulsen" <fcpoulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Istedet sætter bruger jeg "bare" '<center>' og '</center>' omkring det
> inderste table, men er der en anden metode?

Eller hvad med <div align="center"> </div> rundt om tabellen indeni den
anden tabel...

Håber det kan bruges...

Henrik, Slagelse

Fra : jopa

Dato : 23-11-03 20:27

René Poulsen <fcpoulsen@hotmail.com> skrev bla:

> Istedet sætter bruger jeg "bare" '<center>' og '</center>' omkring det
> inderste table, men er der en anden metode?

Ja da skrot tabeller og brug CSS til at definere positionering

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : René Poulsen

Dato : 23-11-03 22:16

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja da skrot tabeller og brug CSS til at definere positionering

Den besked vidste jeg ville komme på et eller andet tidspunkt, men det vil
jeg ikke lige i dette tilfælde

Fra : jopa

Dato : 23-11-03 22:22

René Poulsen <fcpoulsen@hotmail.com> skrev bla:

> Den besked vidste jeg ville komme på et eller andet tidspunkt, men
> det vil jeg ikke lige i dette tilfælde

Du spurgte

Fra : René Poulsen

Dato : 23-11-03 23:00

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du spurgte

Det er også helt i orden

Jeg har nu fundet endnu et spørgsmål:

Hvordan kan du centrere et element (f.eks.: '.box {width: 300px;
height: 130px; border: 1px solid #000000; }'), samtidig med at man har
denne doctype: '<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/strict.dtd">'
?

Bruger man 'text-align: center;' i '<body>', så virker det ikke (Eller
det virker, men kun i IE). Bruger man '<div style="text-align:
center;">' virker det heller ikke (dog i IE) og <div align="center">
validerer ikke med den pågældende doctype...

Hvad skal jeg så stille op?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-11-03 23:11

> [...]

>center;">' virker det heller ikke (dog i IE) og <div align="center">
>validerer ikke med den pågældende doctype...

Med margin-left: auto og margin-right: auto

Af hensyn til IE 5.x, bruges samtidig text-align: center.
--
Knud

Fra : René Poulsen

Dato : 23-11-03 23:18

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Med margin-left: auto og margin-right: auto
>
> Af hensyn til IE 5.x, bruges samtidig text-align: center.
> --
1000 Tak! Utroligt at det skal være så besværligt Men sådan er det jo
desværre engang imellem

Fra : René Poulsen

Dato : 24-11-03 00:25

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja da skrot tabeller og brug CSS til at definere positionering

Har lige fundet en rigtigt træls ting ved CSS:
Hvis man laver en box med bredden '100px' og højden '50px' og sætter border
til '1px solid black', så bliver boxen i Netscape og Mozilla 102px bred og
52px høj (incl. border), mens den i Opera og IE bliver de 100px og 50px
(også incl. border. - Det er sgu da møg irriterende! Jeg giver snart op

Nej, just kidding! Jeg fortsætter selvfølgelig indtil jeg finder en eller
anden løsning

I må også godt komme med en hvis i har en

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-11-03 00:48

> [...]

>52px høj (incl. border), mens den i Opera og IE bliver de 100px og 50px
>(også incl. border. - Det er sgu da møg irriterende! Jeg giver snart op

Brug en doctype, som sætter IE i standardmode, så vil IE også
vise det korrekt (gælder dog kun IE 6).
--
Knud

Fra : René Poulsen

Dato : 24-11-03 01:16

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Brug en doctype, som sætter IE i standardmode, så vil IE også
> vise det korrekt (gælder dog kun IE 6).

Det vil selvfølgelig hjælpe lidt, men hjælper ikke på det hele, så jeg tror
bare jeg holder mig til den side jeg har lavet med tables - den kan jo ses i
alle 4 browsere og validerer nu i XHTML 1.0, så det må jo også være optimalt
nok. Så jeg er (næsten) ligeglad med dem der mener det skal være css

I skal alle have tak for hjælpen!

Fra : jopa

Dato : 23-11-03 18:24

René Poulsen <fcpoulsen@hotmail.com> skrev bla:

> Kan jeg så ikke være fløjtende ligeglad med at den ikke validerer
> når den ser ens ud i alle 4 nævnte browsere?!

Jo da´det styrer du selv

Fra : from south

Dato : 23-11-03 20:54

> Kan jeg så ikke være fløjtende ligeglad med at den ikke validerer
> når den ser ens ud i alle 4 nævnte browsere?!
>
> /René
Jo da.
Men når andre ser din side, vil de sige, nå, han kan heller ikke gøre
det rigtigt.

> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne
Hvorfor denne signatur, de siger man skal kode rigtigt. Mvh Knud

Fra : René Poulsen

Dato : 23-11-03 22:20

from south wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Jo da.
> Men når andre ser din side, vil de sige, nå, han kan heller ikke

Ja, måske. Men jeg har så lavet en side der validerer i XHTML strict -
men den ses overhovedet ikke ens i de 4 browsere - så hvad er
bedst?!!!

> Hvorfor denne signatur, de siger man skal kode rigtigt. Mvh Knud

What do I care?!!! Desuden kan jeg heller ikke lave om på min signatur
her på HTML.dk!!!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-11-03 17:39

[Oversættelse til de yngste læsere kan findes her:
<http://www.garion.dk/webdesign/styrelize/> ]

René Poulsen wrote:

> [...]

Du kan lige hvad du vil - det eneste våben vi har er at se ned på dig

> Ja, måske. Men jeg har så lavet en side der validerer i XHTML strict -
> men den ses overhovedet ikke ens i de 4 browsere - så hvad er
> bedst?!!!

Hvad de fire angår har jeg desværre en dårlig nyhed: du kan godt få det
til at se ret ens ud i dem, men hvis du vil have MSIE 5.5 og 5.0 med så
begynder det at blive hårdt...

Jeg vælger til enhver tid valideringen til første prioritet, og sørger
så for at det ser rimeligt ens ud, og i særdeleshed _fungerer_ ens i de
forskellige browsere.

Jeg synes man skal huske at designeren selv under normale omstændigheder
er den eneste som ser det i mere end 1 browser. 1 cm fra eller til et
eller andet sted er altså ikke verdens undergang så længe stilen holder.

> What do I care?!!! Desuden kan jeg heller ikke lave om på min signatur
> her på HTML.dk!!!

Nej - det er en af de mange fordele ved at bruge nyhedsgrupperne trukket
ind i et mail- eller newsprogram i stedet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : René Poulsen

Dato : 24-11-03 19:13

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [Oversættelse til de yngste læsere kan findes her:
> <http://www.garion.dk/webdesign/styrelize/> ]

> Du kan lige hvad du vil - det eneste våben vi har er at se ned på dig
Ja selvfølgelig

> Hvad de fire angår har jeg desværre en dårlig nyhed: du kan godt få det
> til at se ret ens ud i dem, men hvis du vil have MSIE 5.5 og 5.0 med så
> begynder det at blive hårdt...

Hmmmm... så må jeg jo bare oplyse om at den ser bedst ud i IE6 og give dem
et link. Men jeg tror nu at min ser OK ud i IE5.5 i hvert fald.
Men jeg må nok alligevel lige få tjekket op på det.

> [...]
> er den eneste som ser det i mere end 1 browser. 1 cm fra eller til et
> eller andet sted er altså ikke verdens undergang så længe stilen holder.

Selvfølgelig er en px. fra eller til i de fleste tilfælde ligegyldigt. Men
den side jeg havde lavet der validerede i XHTML 1.0 Strict, så OVERHOVEDET
ikke ens ud i de 4 browsere.

Jeg var så vågen det meste af natten og nu validerer den i 1.0 Strict og
ser ens ud i alle de 4 browsere. (så må jeg jo lige kikke på IE5.5)

> Nej - det er en af de mange fordele ved at bruge nyhedsgrupperne trukket
> ind i et mail- eller newsprogram i stedet

Ja, nemlig

Men Han burde have set bort fra min signatur, den har jo i dette tilfælde
ikke noget med mig og min "personlighed" omkring kodning at gøre

Tusind tak for hjælpen Jesper.