"typecaste" en variabel i javascript - hvo~
Fra : Lars Hjortø

Dato : 21-11-03 15:45

Hejsa...

Jeg har et lille problem (stor) med et parameter jeg overfører fra en
funktion til en anden i javascript. Det skulle gerne være en numerisk værdi,
men funktionen opfatter den som en streng (tildelingen er IKKE skrevet i
"").
Når jeg skriver følgende startbillede har værdien 3 og overføres til en
anden funktion hvor jeg skriver følgende: startbillede+=2; hvorefter den får
værdien 32... Det er lidt noget skidt. Kan man typecaste i javascript
ligesom man kan i C så jeg er sikker på at den opfattes som et tal?

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Rasmus Rummel

Dato : 21-11-03 17:26

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.tele.dk> wrote in message
> [...]
værdi,
> men funktionen opfatter den som en streng

Hej Lars

Hvis du har en string, 2, så kan du få en int, 2, vha. parseInt(2)
Hvis du har en variabel myInt, 2, så kan du få en string, 2, vha.
myInt.toString()
(jeg kan ikke huske om det er .tostring() eller toString())

Med venlig hilsen
Rasmus.
www.menulab.com

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-11-03 18:38

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.tele.dk> writes:

> [...]
> men funktionen opfatter den som en streng (tildelingen er IKKE skrevet i

Så er det nok fordi det er en streng, af en eller anden grund. Vis os
koden, så skal jeg sige hvorfor. :)

> Når jeg skriver følgende startbillede har værdien 3 og overføres til en
> anden funktion hvor jeg skriver følgende: startbillede+=2; hvorefter den får
> værdien 32... Det er lidt noget skidt.

Så er startbillede en streng. Spørg mig ikke hvorfor (uden at vise
koden).

> Kan man typecaste i javascript ligesom man kan i C så jeg er sikker
> på at den opfattes som et tal?

Man kan ikke typecaste. I C kan man kun typecaste mellem numeriske
typer, og i Javascript er der kun en numerisk type, så det er så nemt.

Hvis du vil oversætte en streng til et tal (og du ved at strengen
indeholder noget der kan fortolkes som et tal, ellers skal det også
tjekkes), så er der mange måder at gøre det på:

+string
Number(string)
parseFloat(string)
parseInt(string,10)
string*1
string-0
eval(string)

Den korteste, og målt til også at være den hurtigst, er den første:
et fortegns-plus.

Den langsommeste, og den der fejler på den værste måde) er eval. Brug
*aldrig* eval, med mindre du er sikker på at du faktisk er i den
promille af mulige tilfælde hvor eval er det nemmeste. Det sker næppe
med mindre brugere indtaster javascript-kode.

Husk altid at slutte parseInt med ",10", så indholdet bliver fortolket
i base 10. Ellers er, fx, parseInt("00177)==127 .

For at lave et tal om til en streng igen kan man bruge .toString-funktionen
på Number-objektet.
var number = 42;
var numberStr = number.toString();

/L

Fra : Lars Hjortø

Dato : 22-11-03 17:26

Hejsa...

Det må jeg lige kigge på at gøre det på en af måderne. Tak til jer begge.

Hilsen Lars

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 22-11-03 22:57

Sikke noget lort....

Nu viser der sig et andet problem...

Jeg har følgende funktion:

function nytvindue(billednr)
{
window.alert(billednr); /*bruges kun til at kontrollere værdien af mine
variabler*/
vindue=window.open("visbillede.htm?billednr", "displaywindow",
"toolbar=no, scrollbars=no, status=yes, resizable=yes");
}

Der bliver kaldt på følgende måde:

I visbillede.htm har jeg følgende:

<head>
urlquery=location.href.split("?"); /*Definerer et "?" som seperator for
argumenter*/
vistbillede=urlquery[1]; /*Argument [1] indeholder nummeret på første
billede der skal vises.*/
</head>

Her burde vistbillede få værdien (numerisk) 1, men det gør den ikke, det får
værdien billednr... Hvordan f..... får jeg den til at få den værdi jeg
tilskriver billednr og ikke strengværdien???

Håber der er en der kan hjælpe...

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-11-03 00:40

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> writes:

> Sikke noget lort....

Sikke et sprog :)

> [...]
> variabler*/

> vindue=window.open("visbillede.htm?billednr", "displaywindow",

Hvis billednr fx er værdien 1, så bliver den URL du henter i det nye
vindue ... "visbillede.htm?billednr", ikke "visbillede.htm?1".
hvis du vil have tallet ind, så skrive:
vindue = window.open("visbillede.htm?"+billednr, "displaywindow",

Her laver du også en global variabel der hedder "vindue". Hvis du
bruger den, så anbefaler jeg at erklære den først (bare "var vindue;"
et sted uden for funktionen). Hvis du ikke bruger den, så fjern
"vindue=". (Jeg gætter, da jeg ikke har set en evt. resten af koden).

> "toolbar=no, scrollbars=no, status=yes, resizable=yes");

Undgå mellemrum i konfigurationsstrengen. Fx Netscape 4 opgiver helt hvis
der er mellemrum.

> }
>
> Der bliver kaldt på følgende måde:

Lad være med at bruge "javascript:"-URL'er. De er beregnet til
at returnere en streng der er indholdet af den nye side, og
det er ikke det du bruger den til. Prøv i stedet den her:

onclick="nytvindue(1);return false;">se billede</a></p>

Hvis der ikke er javascript tilgængeligt, så skifter den til siden
"manglerJavascript.html" hvor du forklarer hvorfor din side ikke
virker uden Javascript. Med Javascript virker den som den skal.

> I visbillede.htm har jeg følgende:
>
> <head>

Ikke noget script tag omkring?

<script type="text/javascript">

> urlquery=location.href.split("?"); /*Definerer et "?" som seperator for
> argumenter*/
> vistbillede=urlquery[1]; /*Argument [1] indeholder nummeret på første
> billede der skal vises.*/

Det kan gøres kortere med location.search. Den indeholder "?"'et og alt
efter det.
var vistbillede = location.search.substring(1);
Det erstadig en streng, ikke et tal. Skal det være et tal, så brug
var vistbillede = +location.search.substring(1);

</script>
> Her burde vistbillede få værdien (numerisk) 1

Nej, streng "1". Når du "split"'ter en streng, så bliver resultatet
et array af strenge.

> , men det gør den ikke, det får værdien billednr...

Netop, strengen "billednr", præcist som du bad den om :)

> Hvordan f..... får jeg den til at få den værdi jeg tilskriver
> billednr og ikke strengværdien???

Se ovenfor.

/L

Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-11-03 01:38

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Sikke et sprog :)

Ja ja - skal nok prøve at snakke pænt...

> [...]
> et sted uden for funktionen). Hvis du ikke bruger den, så fjern
> "vindue=". (Jeg gætter, da jeg ikke har set en evt. resten af koden).

Du har ret, jeg bruger ikke variablen vindue, så den er hermed fjernet....

> Undgå mellemrum i konfigurationsstrengen. Fx Netscape 4 opgiver helt hvis
> der er mellemrum.

Mellemrummene er også fjernet....

> [...]
> "manglerJavascript.html" hvor du forklarer hvorfor din side ikke
> virker uden Javascript. Med Javascript virker den som den skal.

Det må jeg lige kigge på at få lavet om....

> Ikke noget script tag omkring?
>
> <script type="text/javascript">

Jo jo... Der er <script language="javascript" ... osv....

> [...]
> Det erstadig en streng, ikke et tal. Skal det være et tal, så brug
> var vistbillede = +location.search.substring(1);

Også det har jeg ændret...

> </script>
>
> Nej, streng "1". Når du "split"'ter en streng, så bliver resultatet
> et array af strenge.

> Netop, strengen "billednr", præcist som du bad den om :)

Ja, det kan jeg godt se...

> Se ovenfor.

Og nu virker det...

Venlig hilsen og mange tak for hjælpen.... Det er sg.. sørme lidt svært at
komme i gang med sådan noget javascript når jeg eller har programmeret i asm
og C/C++ for efterhånden en del år siden....
Synes det kniber lidt med at finde noget brugbart info på nettet. Den client
side javascript guide der ligger på Netscapes hjemmeside er ikke sådan lige
at gå til, specielt når man ikk er 100% sikker på hvad man leder efter....

Venlig hilsen og igen mange tak for hjælpen....
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-11-03 02:45

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> writes:

> Venlig hilsen og mange tak for hjælpen....

Så lidt.

> Det er sg.. sørme lidt svært at komme i gang med sådan noget
> javascript når jeg eller har programmeret i asm og C/C++ for
> efterhånden en del år siden....

Sproget Javascript er ikke *i sig selv* så svært. Det er lidt
anderledes end C/C++ fordi variable ikke har typer, og objekterne
ligner ikke dem i klasse-baserede sprog, men med lidt arbejde, så
kommer det relativt hurtigt.

En god introduktion er:
<URL:http://www.crockford.com/javascript/survey.html>

Det der er svært, er hvordan man samarbejder med browseren. Det kaldes
typisk DOM (Document Object Model), altså den objektorienterede model
af dokumentet som man arbejder med (+ lidt ekstra der har med
browseren at gøre).

> Synes det kniber lidt med at finde noget brugbart info på nettet.

Jeg har samlet nogle links om Javascript og DOM her:
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/references.html#ref_1_4>
Det første link, FAQ for comp.lang.javascript, har en masse links.
(De anbefaler for øvrigt kun *en* bog - der er *rigtigt* mange
dårlige Javascript-bøger derude.)

> Den client side javascript guide der ligger på Netscapes hjemmeside
> er ikke sådan lige at gå til, specielt når man ikk er 100% sikker på
> hvad man leder efter....

Det er en af de bedre, men det er en reference, ikke en tutorial. Der
er rigtigt mange dårlige tutorials derude :) Jeg bruger normalt DOM
2-specifikationerne direkte, men det kan ikke anbefales for en
begynder. Det er referencer, og selvom W3C er gode til at skrive ting
præcist, så er det ikke eksempler de har flest af.

Jeg har lært meget af at følge med i comp.lang.javascript.

/L

Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-11-03 14:03

> Så lidt.

Måske, men meget for mig....

> [...]
> begynder. Det er referencer, og selvom W3C er gode til at skrive ting
> præcist, så er det ikke eksempler de har flest af.

Nu har jeg lagt de anbefalede sider ind under mine foretrukne, så må jeg
starte fra en ende af og kigge på dem og se hvor jeg nemmest kan finde
hjælp. Jeg foretrækker (som de fleste begyndere) tutorials, da jeg synes det
er lidt svært "bare" at læse sig til hvordan man gør. Så er det tit nemmere
at sakse noget fra et eksempel og lave lidt om på det og se om der sker det
man forventede.
Endnu engang tak for hjælpen... Jeg kommer da et lille stykke længere hver
gang...

> Jeg har lært meget af at følge med i comp.lang.javascript.

Så må jeg lige koble mig på den også....

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 23-11-03 14:58

Hejsa....

Nu har jeg lavet følgende linie, og det virker som det skal...

window.open("visblomster.htm?"+billednr,"displaywindow","toolbar=no,scrollba
rs=no,status=yes,resizable=yes");

Jeg har så bare det problem at jeg har et array med nogle filnavne jeg OGSÅ
godt vil have sendt med over, kan man det?

Arrayet er oprettet på følgende måde:

billedarray = new array;
billedarray(0)=sti\billed0.jpg;
billedarray(1)=sti\billed1.jpg;
billedarray(2)=sti\billed2.jpg;
billedarray(3)=sti\billed3.jpg;
billedarray(4)=sti\billed4.jpg;

osv....

Hvordan får jeg sendt HELE arrayet med over, og hvordna modtager jeg det og
får det splittet op til enkelte elementer igen. Det har ikke samme længde
hver gang, så jeg kan ikke bare sende de enkelte elementer over hver for
sig....???
Skal det sendes som en lang teksstreng og måske lave det som en for for
semikolonsepareret streng og derefter splitte det op med strengfunktioner?
Eller er der en nemmere metode?

Håber der igen er hjælp at hente.

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-11-03 15:56

> [...]

> Nu har jeg lavet følgende linie, og det virker som det skal...
>

> window.open("visblomster.htm?"+billednr,"displaywindow","toolbar=no,scrollba

(din nyhedsklient har ombrudt linjen. Prøv at holde linjer der skal gennem
nyhedsklienter under ca. 72 tegn for at undgå den slags).

> Jeg har så bare det problem at jeg har et array med nogle filnavne jeg OGSÅ
> godt vil have sendt med over, kan man det?

> [...]

Forhåbentlig:
var billedarray = new Array();
billedarray[0] = "sti/billed0.jpg";
etc. (Array med stort, array-index med firkantede parenteser, sti med
slash, ikke backslash).

Det kan skrives kortere som:
var billedarray = ["stri/billed0.jpg","stri/billed1.jpg","stri/billed3.jpg",
"stri/billed2.jpg","stri/billed4.jpg"];

> osv....
>
> Hvordan får jeg sendt HELE arrayet med over, og hvordna modtager jeg det og
> får det splittet op til enkelte elementer igen.

Forslag:
Find et tegn der ikke optræder i stierne, fx "|", og "join" arrayet med den.

var billedarrayString = billedarray.join("|");
var searchString = billednr + "&" + escape(billedarrayString);
window.open("visblomster.htm?"+seachString,"displaywindow",
"toolbar=no,scrollbars=no,status=yes,resizable=yes");

Man skal generelt bruge escape når man sender strenge med i en
URL. Den laver fx mellemrum om til "%20", hvilket er godt da der ikke
må være mellerum i en URL. Vi gjorde det ikke for billedid, fordi det
er et simpelt tal, og derfor ikke indeholder nogen ulovlige karaterer.

I den anden ende pakker du så det overførte ud med:

var searchString = location.search.substring(1); // alt efter "?"
var searchParts = searchString.split("&");
var billednr = +searchParts[0];
var billedarray = unescape(searchParts[1]).split("|")

> Skal det sendes som en lang teksstreng og måske lave det som en for for
> semikolonsepareret streng og derefter splitte det op med strengfunktioner?

Nemlig!

> Eller er der en nemmere metode?

Næh. Alt hvad man sender med i en URL *er* en lang tekststreng. Den
nemmeste måde at pille sådan nogen fra hindanden er split-funktionen.

/L

Fra : Lars Hjortø

Dato : 26-11-03 19:23

Hejsa...

Nu har jeg haft tid til at rode men min hjemmeside igen... UDEN der
umiddelbart har vist sig nye problemer, men bare rolig... Det skal nok
komme.....

window.open("visblomster.htm?"+billednr,"displaywindow","toolbar=no,scrollba

> (din nyhedsklient har ombrudt linjen. Prøv at holde linjer der skal gennem
> nyhedsklienter under ca. 72 tegn for at undgå den slags).

Ja, skal nok prøve at huske det...

OGSÅ

> Forhåbentlig:
> var billedarray = new Array();

Øhhh nej, måske det er grunden til sære fejl ind imellem... Men det er
rettet nu...

> billedarray[0] = "sti/billed0.jpg";
> etc. (Array med stort, array-index med firkantede parenteser, sti med
> slash, ikke backslash).

Ja, det havde jeg skrevet i koden, det gik bare lidt stærkt...

> Det kan skrives kortere som:
> var billedarray =
["stri/billed0.jpg","stri/billed1.jpg","stri/billed3.jpg",
> "stri/billed2.jpg","stri/billed4.jpg"];

Ok, men kan nu bedre lide den anden måde... Bedre overblik... Men tak, skal
huske det når jeg bliver doven...

> [...]
> var searchParts = searchString.split("&");
> var billednr = +searchParts[0];
> var billedarray = unescape(searchParts[1]).split("|")

Og det virker bare.....

> Nemlig!

> Næh. Alt hvad man sender med i en URL *er* en lang tekststreng. Den
> nemmeste måde at pille sådan nogen fra hindanden er split-funktionen.

Nåhhh... Så har jeg da fattet LIDT af det...

Igen, tusind tak for hjælpen, tror jeg havde brugt MANGE timer på det hvis
jeg selv skulle finde ud af det....

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.