Qmail som POP3-server
Fra : Steffen Tiedemann Ch~

Dato : 15-04-01 20:29

Jeg har en Lnux Web Server, som gerne også skal fungere som både SMTP server
og POP3-server. Ideen er at serveren (AOLserver) skal have mulighed for at
sende mails, mens SMTP delen ikke skal være åben for omverden.

Dertil kommer at der skal være mulighed for at sende mails til en række
forskellige domæner (omkring fem). Disse mails skal så alle kunne håndteres
via en ganske almindelig mail-klient.

Er Qmail løsningen til begge problemer eller kan "sendmail" løse første
problem, mens et andet og mere dedikeret program kan agere POP3-server for
alle fem forskellige domæner?

Takker
--
Steffen Tiedemann Christensen
steffen@refresh.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-04-01 22:04

On Sun, 15 Apr 2001, Steffen Tiedemann Christensen wrote:

> Jeg har en Lnux Web Server, som gerne også skal fungere som både SMTP server
> og POP3-server. Ideen er at serveren (AOLserver) skal have mulighed for at
> sende mails, mens SMTP delen ikke skal være åben for omverden.

Mener du, at den skal kunne sende post udadtil men ikke modtage udefra?
I så tilfælde er det nok smartest at gøre med en firewall-regel.

> [...]
> problem, mens et andet og mere dedikeret program kan agere POP3-server for

Qmail er kun en SMTP server. Hvis du derudover skal sætte POP3 op, skal
du nok kigge på uw-imap eller cyrus-imap (begge to inkluderer både pop3
og imap).

Normalt er POP-serveren og SMTP-serveren to separate programmer, som
skal sættes op hver for sig.

Jeg har ikke megen erfaring med virtuelle domæner - men qmail skulle
kunne klare det uden problemer og cyrus-imap kan vist også.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
To alcohol!

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 15-04-01 22:38

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Qmail er kun en SMTP server. Hvis du derudover skal sætte POP3 op, skal
> du nok kigge på uw-imap eller cyrus-imap (begge to inkluderer både pop3
> og imap).

uw-imap har en meget dårlig sikkerhedshistorie, og man bør imho gå udenom
den på servere, der er tilgængelige fra Nettet.

/jan

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 16-04-01 18:32

Jan Chrillesen <chrille@isa.dknet.dk> writes:

> uw-imap har en meget dårlig sikkerhedshistorie, og man bør imho gå udenom
> den på servere, der er tilgængelige fra Nettet.

Performance er heller ikke ligefrem noget hit med uw-imap.a

Hvis man vil køre imap, kan jeg anbefale at bruge noget der støtter
MailDir mailbox formatet (dvs. både en MTA og en POP/IMAP dæmon der
gør). Qmail gør, og sendmail gør hvis man bruger procmail til local
delivery. Som pop/imap dæmon er courier et godt bud.

/Lars
--
I don't give a fuck
God sent me to piss the world off -- Marshal Mathers

Fra : Claus Alboege

Dato : 16-04-01 13:26

> Qmail er kun en SMTP server.

Nej, qmail kommer ogsaa med en pop3 server (qmail-popup og
qmail-pop3d).

Se evt. sidste item i "Feature list" paa http://cr.yp.to/qmail.html

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 16-04-01 18:28

Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> writes:

> Nej, qmail kommer ogsaa med en pop3 server (qmail-popup og
> qmail-pop3d).

Jo, men det er stadig separate programmer. Man kan bruge qmail som
MTA og en anden POP3 dæmon, eller man kan bruge den POP3 dæmon der
følger med qmail sammen med en anden MTA.

Når der snakkes om qmail, så menes der normalt MTAen.

/Lars