Ibook G4
Fra : Tommy Hjorth

Dato : 18-11-03 18:56

Er der nogle her der har installeret linux på en sådan fætter, jeg har
lige købt mig en sådan, men da jeg er vant til linux ønsker jeg at bruge
dette. Det skal siges jeg har prøvet med GENTOO-LIVE, med den kan kun
starte x op i 8 bit hvilket ikke er brugbart.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Claus Christensen

Dato : 18-11-03 21:51

Tommy Hjorth wrote:
> [...]
> dette. Det skal siges jeg har prøvet med GENTOO-LIVE, med den kan kun
> starte x op i 8 bit hvilket ikke er brugbart.

På en ibook G3 har jeg installeret Yellow Dog - redhat for PowerPC.
Se mere på http://www.yellowdoglinux.com/

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-03 00:11

On 2003-11-18, Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:
> [...]
> dette. Det skal siges jeg har prøvet med GENTOO-LIVE, med den kan kun
> starte x op i 8 bit hvilket ikke er brugbart.

Hvorfor Linux ? Hvorfor ikke bare MacOS X med alle de linux programmer
du er vandt til ? Det hedder fink.

MacOS X er stadig den bedste Window Manager på unix.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-03 10:01

On Tue, 18 Nov 2003 23:11:06 +0000 (UTC), Povl wrote:

> [...]

[...]

> Hvorfor Linux ?

Det har han allerede svaret på ovenfor(!)

> MacOS X er stadig den bedste Window Manager på unix.

Window Managere er et spørgsmål om smag og behag - det er meget
individuelt.

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 19-11-03 10:08

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvorfor Linux ? Hvorfor ikke bare MacOS X med alle de linux programmer
> du er vandt til ? Det hedder fink.
>
> MacOS X er stadig den bedste Window Manager på unix.

Ja det er jo så din mening, jeg mener at både Gnome & Kde er væsenligt
hurtigere, F.eks ved windows rezise eller åbning af programmer, og jo
jeg har prøvet fink.

Desuden kan jeg ligeså godt kører "MOL" maconlinux som kører ligeså
stabil som var det installeret alene.

Men anyway så vil jeg lede videre.

Tak

Tommy Hjorth

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 19-11-03 15:04

Povl H. Pedersen wrote:
> Hvorfor Linux ? Hvorfor ikke bare MacOS X med alle de linux programmer
> du er vandt til ? Det hedder fink.

Jeg er også meget begejstret for macosx, og vil bare nævne at
DarwinPorts også er en glimrende måde at få unix programmer på sin mac på.

Se mere på http://darwinports.opendarwin.org/

> MacOS X er stadig den bedste Window Manager på unix.

MacOSX er ikke en window manager, men et operativsystem.

Ole

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-03 17:45

Den Tue, 18 Nov 2003 23:11:06 +0000 (UTC) skrev Povl H. Pedersen:

>Hvorfor Linux ? Hvorfor ikke bare MacOS X med alle de linux programmer
>du er vandt til ? Det hedder fink.
>
>MacOS X er stadig den bedste Window Manager på unix.

Jeg har ellers set flere klage over at den er alt for fastlåst, og
nærmest ikke kan konfigureres. Den er så at sige sat op til "Steve
Jobs favorit-layout", præcis som windows som default er sat op til
"Bill Gates favorit-farver" (blå).

Efter hvad jeg har læst, skulle OSX være endnu mindre konfigurerbar
end windows (der ikke kan konfigureres ret meget mere end at vælge
andre farver). Det er muligt at du foretrækker OSX, men at den lige
præcis opfører sig og ser ud som du ønsker, er ikke ensbetydende med
at det objektivt er den bedste.

For at være objektivt den bedste, skal den være den bedste for alle[1],
og for at opnå dette, er det nødvendigt at alt hvad man kan blive
uenige om kan konfigureres.

Jeg synes fx ikke om dobbeltclick og ting der optager unødig skærmplads
(taskbar, dock, ikoner for programmer der ikke kører), så disse ting
skal naturligvis nemt kunne slås fra, uden at gøre tingene besværlige.

Mvh
Kent

[1] Selv hvis flertallet synes en ting er bedst, er det stadig
subjektivt, de SYNES det er bedstt. Andre kan stadig være uenige.

Fra : Michal

Dato : 19-11-03 22:03

In news:3fba5d28$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
> [...]

> bruge dette. Det skal siges jeg har prøvet med GENTOO-LIVE, med den
> kan kun starte x op i 8 bit hvilket ikke er brugbart.

Er det ikke godt nok med en framebuffer konsol i 1024x768? Det kører jeg på
min slæbbar, dog er det ikke en mac.

Og dér kan man sagtens alt hvad man ellers kan i X.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-11-03 20:56

On Wed, 19 Nov 2003 22:03:07 +0100, Michal wrote:

> Er det ikke godt nok med en framebuffer konsol i 1024x768? Det kører
> jeg på min slæbbar, dog er det ikke en mac.

> Og dér kan man sagtens alt hvad man ellers kan i X.

Hvordan kører du Gimp og redigerer billeder? Hvordan kører du Sodipodi
og laver vektorgrafik?

Mvh.

Fra : Michal

Dato : 21-11-03 21:45

In news:87brr5o5sa.fsf@virgil.koldfront.dk,
Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Hvordan kører du Gimp og redigerer billeder? Hvordan kører du Sodipodi
> og laver vektorgrafik?

Ok, der er så endnu ingen grafikprogrammer til fb... men ellers :)

Du kan evt. sætte X op til at køre igennem FB devicen, dette skulle vistnok
virke med flere farver, dog lidt langsommere.

Hvis du kan nøjes med alt andet i fb, og bruger X over FB til gimp og
sodipodi er det forhåbentligt ikke det værste :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-03 16:11

Tommy Hjorth wrote:

> Er der nogle her der har installeret linux på en sådan fætter, jeg har
> lige købt mig en sådan, men da jeg er vant til linux ønsker jeg at bruge
> dette.

Prøv også at spørge i dk.edb.mac, hvor der sikkert sidder flere med lige
netop erfaringer om Linux på Mac.

Du er også velkommen til at kigge forbi linket i min signatur, hvor du
kan finde oplysninger om den danske IRC-kanal for Mac-brugere.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh«, Byte.