PC til Linux Desktop
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-11-03 17:56

Hej!

Jeg tiltænker at købe en PC som skal kunne køre forskellige distri af
Linux som kunne være Fedora, Lindows, Lycoris mm.
Maskinen skal kunne køre med grafisk brugerflade.

Hvad skal jeg gå efter af board, cpu, grafikkort, lyd mm. ??

Er der noget som jeg direkte skal holde mig fra.....

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-11-03 17:59

I dk.edb.system.unix, skrev Henry Lerche Madsen:
> [...]
> Maskinen skal kunne køre med grafisk brugerflade.
>
> Hvad skal jeg gå efter af board, cpu, grafikkort, lyd mm. ??

Det afhænger af dine krav? Hurtig 3D grafik? 77 kanals lyd ?

> Er der noget som jeg direkte skal holde mig fra.....

Jeg ville aldrig købe andet end Matrox grafikkort.. ( før jeg finder
ligesågod understøttelse for de andre i XFree projektet ).

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-11-03 18:06

On Tue, 18 Nov 2003 17:59:27 +0100, Jesper wrote:

> Jeg ville aldrig købe andet end Matrox grafikkort.. ( før jeg finder
> ligesågod understøttelse for de andre i XFree projektet ).

I forbindelse med DVI kan Matrox tilsyneladende ikke rigtigt følge
med, hvorfor ATI kan være nærmest eneste alternativ(?) (Hvis man da
ikke vil sælge sin sjæl og bruge ufri drivere fra nVidia )

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-11-03 18:09

> Det afhænger af dine krav? Hurtig 3D grafik? 77 kanals lyd ?

Jeg vil kunne bruge grafisk brugerflade så den kører glat.
Jeg vil aldrig have brug for at kunne køre spil.
Jeg kunne nok finde på at lege med lyd på maskinen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-11-03 01:02

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> I forbindelse med DVI kan Matrox tilsyneladende ikke rigtigt følge
> med, hvorfor ATI kan være nærmest eneste alternativ(?) (Hvis man da
> ikke vil sælge sin sjæl og bruge ufri drivere fra nVidia )

Er ATI's ikke lige så ufri som nvidias?

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-03 10:15

On Wed, 19 Nov 2003 01:01:56 +0100, Rasmus wrote:

> Er ATI's ikke lige så ufri som nvidias?

XFree86 har drivere til ATI:
<http://www.xfree86.org/current/Status6.html#6>

(Det er muligt ATI selv laver ufri drivere, det har jeg ikke
undersøgt; jeg har kun skimmet:
<http://www.ati.com/support/faq/linux.html>)

Jeg blev nød til at installere 4.3.0 før driveren understøttede det
ATI Radeon 9000 kort jeg bruger, men jeg har ikke installeret nogen
ufri drivere.

Mvh.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-11-03 14:23

> XFree86 har drivere til ATI:
> <http://www.xfree86.org/current/Status6.html#6>
>
> (Det er muligt ATI selv laver ufri drivere, det har jeg ikke
> [...]

Det er helt samme situation som Nvidia. Der er drivere i XFree86 til
begge dele - men skal man have hardware-3D-acceleration, er der kun de
ufrie drivere fra ATI hhv. Nvidia. I mine øjne er Nvidia og ATI lige
"onde" her.

/Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-03 15:01

On Wed, 19 Nov 2003 14:23:17 +0100, Rasmus wrote:

> Det er helt samme situation som Nvidia. Der er drivere i XFree86 til
> begge dele

Dvs. nVidia påstår også at de aktivt samarbejder med udviklere af frie
drivere?

> - men skal man have hardware-3D-acceleration, er der kun de ufrie
> drivere fra ATI hhv. Nvidia. I mine øjne er Nvidia og ATI lige
> "onde" her.

<http://dri.sourceforge.net/cgi-bin/moin.cgi/ATI> ?

Har nVidia en erklæring tilsvarende denne:

"3D Graphics Acceleration

ATI has made the necessary hardware and programming information
available to Linux developers for the development of hardware 3D
acceleration."

?

Well, det virker ikke særligt godt, når man derefter læser dette:

"ATI has a 'developer program'. Specifications of all ATI chips up to
the Radeon 9200 were made available to DRI developers under NDA on an
individual case basis. Please read carefully the NDA page before you
consider applying."

<http://dri.sourceforge.net/cgi-bin/moin.cgi/ATI>

Det skal så sammenlignes med:

"Hardware specs are not available to the DRI developers."

<http://dri.sourceforge.net/cgi-bin/moin.cgi/nVidia>

Hvilket jo reelt kan komme ud på et.

Du har ret, der er kun en nuanceforskel.

Mvh.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-03 18:02

Den Wed, 19 Nov 2003 15:00:53 +0100 skrev Adam Sjøgren:
> [...]
>
> <http://dri.sourceforge.net/cgi-bin/moin.cgi/nVidia>
>
>Hvilket jo reelt kan komme ud på et.
>
>Du har ret, der er kun en nuanceforskel.

Der er jeg ikke enig. For ATI-kort er specifikationerne tilgængelige, og
man må også antage at meningen med at gøre dem tilgængelige at der skal
komme en open-source driver ud af det.

Hvis NDA'en var så restriktiv at DRI programmørerne ikke var
interesserede, ville de nok ikke skrive så pænt om ATI, og de ville
ikke undskrive NDA'en, og dermed ville der ikke være nogen brugbar
driver.

OSS-driveren er ikke under NDA, så hvis man vil vide noget om ATI-kort
uden at underskrive NDA'en, må man nøjes med at læse koden og dertil
hørende dokumentation. Den komplette dokumentation får man kun ved at
underskrive NDA'en.

Forskellen er så, at til ATI-kort er der fungerende[1] OSS-drivere,
hvorimod til Nvidia-kort er OSS-driveren grænsende til ubrugelig (man
ville få mindre problemer med et gammelt rent 2D-kort).

Mvh
Kent

[1] Med forbehold for at jeg ikke selv har prøvet dem, men de har
absolut det bedste ry, sammen med Matrox, som dog halter lidt på
3D-området.

Fra : FePe

Dato : 18-11-03 20:06

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> Maskinen skal kunne køre med grafisk brugerflade.
>
> Hvad skal jeg gå efter af board, cpu, grafikkort, lyd mm. ??

Hvis du vil have en generel guide (som godt nok er en smule gammel), så
kan du kigge lidt i "The Unix Hardware Buyer HOWTO" af Eric Raymond, som
findes på http://en.tldp.org/HOWTO/Unix-Hardware-Buyer-HOWTO/ . Han giver
blandt andet nogle råd til køb af lydkort og andet, som kunne være
relevant.

Mvh.
--
_ __ _ __