Content type?
Fra : René Poulsen

Dato : 17-11-03 22:51

Hejsa!

Jeg ved ikke rigtigt om det er det rigtigt sted jeg spørger:

Men jeg ved absolut intet om Content Type (CT) og vil gerne vide
noget.
Er der nogle der har et link (eller flere) - (helst på dansk, men
har i ikke så giv mig nogle engelske) om CT.

Jeg vil nemlig gerne finde ud af hvilken CT jeg skal angive på
den side jeg er ved at lave. Hvad skal i evt. have at vide for at
kunne fortælle mig hvilken CT jeg skal bruge?

På forhånd tak!

/René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-03 10:44

René Poulsen skrev:

> Jeg vil nemlig gerne finde ud af hvilken CT jeg skal angive på
> den side jeg er ved at lave.

Normalt skal du ikke bekymre dig om content-type - en korrekt opsat
webserver skal gerne levere den rigtige type hvis du bare benytter
en normal filendelse (.htm eller .html til rene html-filer, .css
til style sheets).

Jeg tror måske du forveksler Content-Type med Doctype. CT angiver
typen af indhold i en fil - fx "et billede", "en html-fil" eller
"en tekstfil". Doctype anvendes til html-sider og angiver præcis
hvilken slags html filen indeholder (HTML 3.2, HTML4.01, XHTML1.0
Transitional, m.fl).

Som nævnt vil en webserver normalt sørge for en korrekt content-
type når den leverer en fil. Man kan, i serversidesprog, ændre på
content-type for en given fil - fx med det formål at fortælle en
browser at den skal downloade filen i stedet for at vise den. Hvis
du vil vide mere om det, kan du spørge i en serversidegruppe (se
oversigten her: <http://usenet.dk/grupper.pl?seek=serverside>.

Doctypevalg bruges til to forskellige ting. I første omgang giver
det mulighed for at validere sin side maskinelt - fx på
<http://validator.w3.org/>. Ved at validere sin side kan man sikre
sig mod mange fejl, og validering er også en god start til at lave
sider der kan ses fornuftigt i mange forskellige browsere.

Her er et par links om hvorfor man bør validere kode:
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

Dernæst har valget af doctype - eller rettere valget af
doctypeerklæring - også betydning for hvordan nyere browsere viser
siden. Nyere udgaver af IE, Opera og Mozilla (incl. Netscape 7.x)
har en såkaldt doctype switch der styres af - tada -
doctypeerklæringen. Man skal huske at det ikke er selve doctypen
der er afgørende i doctype switching - det er doctypeerklæringen.
Følgende to eksempler viser forskellen:

[HTML 4.01 Transitional - trigger quirks mode]
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

[HTML 4.01 Transitional - trigger standardmode]
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Angives der ikke nogen doctype går browserne i quirks mode.
Specielt for IE gælder at doctypen kun læses hvis den står før alt
andet i dokumentet. Hvis man sætter en html-kommentar eller en xml-
erklæring ind først, går IE i quirksmode uanset hvilken doctype der
følger efter.

Man bør altid skrive nye sider til standardmode - dvs. den mode der
benytter W3's standarder for html og css til at bestemme
browservisningen.

Et par links vedr doctype switching:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
<http://html.dk/artikler/00036/>

> Hvad skal i evt. have at vide for at
> kunne fortælle mig hvilken CT jeg skal bruge?

Relevante content-typer for html er:

text/html - standard for html-sider
text/css - standard for css-sider (eksterne style sheets)

Skriver man xhtml 1.1 kan følgende typer også være relevante:

application/xhtml+xml - anbefalet CT for alle XHTML-varianter, men
bemærk at IE _ikke_ understøtter denne CT. I XHTML 1.0 er det også
o.k. at benytte text/html - hvad alle browsere forstår.

application/xml og text/xml - specielt til xml-dokumenter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : René Poulsen

Dato : 18-11-03 13:38

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> "en tekstfil". Doctype anvendes til html-sider og angiver præcis
> hvilken slags html filen indeholder (HTML 3.2, HTML4.01, XHTML1.0

Jep, du har ret Jeg havde blandet dem sammen. Jeg skal nemlig
bruge det til validering som du skriver nedenunder. Tak for den gode
hjælp og de gode links.