Skærme
Fijala 3554
Nokia skærm ude af focus
Fra : Soren Praestegaard

Dato : 17-11-03 11:34

Jeg har købt en brugt 21" Nokia 445Xpro (CRT skærm), og føler mig snydt, da
skærmen efter at have stået tændt i ca 20 min, bliver fuldstændig uskarp.
Uanset hvilken opløsning eller frekvens jeg vælger, er det det samme.
Hvis jeg skruer ned for kontrasten, bliver det bedre, men hvem gider at
sidde ved en skærm hvor kontrasten er i bund.
Er der en der har en idé om hvad der kan være galt, og og det evt. kan
betale sig at få den repareret?

Hvordan er den generelle holdning til problemet set ud fra et handelsmæssigt
synspunkt...
Jeg har købt skærmen som beset, men da det er en fejl der først viser sig
når skærmen har været tændt i et stykke tid, er det vel en skjult fejl, jeg
burde have været gjort opmærksom på af sælger, eller?

Søren

Fra : Nicolai

Dato : 17-11-03 12:52

In news:xw1ub.34987$jf4.1864505@news000.worldonline.dk,
Soren Praestegaard <soren@priestyard.dk> typed:
> Jeg har købt en brugt 21" Nokia 445Xpro (CRT skærm), og føler mig
> snydt, da skærmen efter at have stået tændt i ca 20 min, bliver
> fuldstændig uskarp.

Har du mod og en smule teknisk snilde, kan du forsøge at justere focus på
højspændingstrafoen (afhængig af alder på skærmen vil der være 2-3
potentiometre, screen og en eller 2 til focus)

Brug gerne en isoleret skruetrækker, og hold den anden hånd/arm væk fra
monitoren mens du justerer (i tilfælde af overslag i trafoen, det KAN godt
mærkes, og er ikke specielt sjovt)

Det kan dog også være den dynamiske focus og er så noget mere problematisk,
men forsøg ovennævnte først.

--
MVH.

Nicolai

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-11-03 15:21

"Soren Praestegaard" <soren@priestyard.dk> skrev

> Hvordan er den generelle holdning til problemet set ud fra et
handelsmæssigt
> synspunkt...

Var det ikke mere interessant at se på hvad *loven* siger?

Hvis I ikke har aftalt andet, er der en toårig reklamationsfrist ved
handelen. At skærmen er "købt" som beset, kan sælger ikke klamre sig til,
idet fejlen først viser sig efter 20 minutter. Han har derfor fortiet en
væsentlig mangel ved varen, og har dermed handlet svigagtigt. Du har ret til
at kræve købet hævet, eller skærmen repareret.

Købeloven:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
medføre omkostning eller ulempe for ham.

mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-11-03 15:26

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> crashed Echelon writing

> Var det ikke mere interessant at se på hvad *loven* siger?

Gælder købeloven også ved brugtsalg?

--
Bjarke Andersen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-11-03 16:38

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev

> Gælder købeloven også ved brugtsalg?

Jep. Købeloven gælder alle handler bortset fra handel med fast ejendom.

Der skelnes imidlertid mellem tre slags køb: handelskøb, civilkøb og
forbrugerkøb. Civilkøb er handel mellem to private, og er det, der gælder i
dette tilfælde. Forbrugerkøb er underlagt særlige regler, men for de to
andre men for de to andre slags gælder § 54:

§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens
overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe
sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende,
medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.

Ved civilkøb sætter loven ikke grænser for, hvad man kan aftale. I
modsætning til forbrugerkøb, kan de to parter altså godt aftale, at køber
stilles dårligere end loven foreskriver. Det vil sige, at når man handler
"brugt" mellem to private, kan køber og sælger godt aftale at varen er "købt
som beset". For at dette kan være en gyldig aftale, skal dette være AFTALT -
dvs. ikke bare noget man går ud fra, fordi der er tale om salg mellem
private. Desuden må sælger ikke have fortiet væsentlige mangler, eller andre
egenskaber ved varen, som ville have fået køber til at undlade at handle.
(Fx, at skærmen rent faktisk er defekt)

Håber forklaringen kan bruges

mvh
Peter

Fra : JK

Dato : 17-11-03 16:02

On Mon, 17 Nov 2003 11:34:28 +0100, "Soren Praestegaard"
<soren@priestyard.dk> wrote:

> [...]
>når skærmen har været tændt i et stykke tid, er det vel en skjult fejl, jeg
>burde have været gjort opmærksom på af sælger, eller?

På alle CRT skærme er der potentiometre til at justere brightness og
focus.

Ofte er der små huller i kabienettet til adgang, - men det er i reglen
for famlende at bruge dem.

Tag derfor kabinettet af skærmen. Find de potentiometre og en egnet
skruetrækker. Lad skærmen varme op.

Med den ene hånd i lommen, en god regel for ikke få stød, så juster
fokus.

Det kan godt være svært at nå og se samtidigt. Men det burde kunne
lade sig gøre.

En gammel skærm kan blive som ny !

Det er mere bekymrende, at uskarpeden kommer efter 20 minutter. Det
tyder jo på, at noget elektronik skal skiftes. En reparatør med stor
erfaring i skærme er påkrævet. Det kan godt bare være en kondensator
eller transistor, der skal skiftes.
I værste fald kan det være en svaghed i strømforsyningen. Sammenhængen
imellem kontrast og skarphed er også interessant.

Jeg kan eventuelt henvise til en erfaren reparatør i Glostrup.

hilsen

John

Fra : Soren Praestegaard

Dato : 18-11-03 18:06

Tak for jeres hjælp!

Jeg har nu på baggrund af jeres oplysninger aftalt med sælger at købet skal
omgøres, så jeg er tilfreds nu!
Har istedet købt en Sony G500, hvilket er lidt noget andet

Jeg vidste faktisk ikke at man står rimelig godt når man handler privat. Det
er jo bare dejligt!

Søren