anmeldelse af modermælkserstatning
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-11-03 20:40

Min datter er overgået 100 pct. til modermælkserstatning i denne
uge og det går OK, selvom der er kommet noget hård mave, som jeg
afhjælper med laktolose og kamille-the.

Jeg er er startet ud med det hyper-allergitestede "Profylac" - men
efter som hverken kæresten eller jeg er mælke-alergikere, har
sundhedsplejesken og apotekeren opfordret mig til at genoverveje,
hvilke produkt, som jeg skal bruge fremover. Ikke mindst pga. prisen,
som vi er noget højere end eksempelvis "Alomin" - og som spiller en
rolle, eftersom vi begge er på SU.

Derfor: Er her nogen der kender til anmeldelser af
modermælserstatning? Noget som diskuterer allergi-risiko, kvalitet og
pris.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 16-11-03 22:02

Jeg ved man kan få en erstatning som er bedre hvis baby har problemer med
maven, jeg mener det er rød alomin som er syrnet..Den snakkede min
sundhedsplejerske om som god ved forstoppelse..hvordan den smager ved jeg
ikke:::
venligst Cecilie

Hvordan overgår man egentlig til erstatning til et barn (5 mdr.) som hverken
vil tage sutteflaske eller have skemad.
Jeg har ikke altid nok mælk til ham og han skal derfor nogle nætter have mad
hver 2. time og det er ret udmattende i længden.

Fra : Tine Andersen

Dato : 16-11-03 22:12

"Cecilie Lytchoff Grønbech" <cg@sodan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mad
> hver 2. time og det er ret udmattende i længden.

Hvis du giver ham mad hver 2. time (eller oftere) i nogle dage, så kommer
din produktion op. Det er netop naturens meget geniale måde at skrue op for
hanen på. Hvis du kan, så lejr dig i sofaen uden tøj på med ham i nogle dage
og am-am-am. Det hedder et vækstspring og kommer for næsten alle børn. Det
behandles med amning-amning-amning, da mælkeproduktionen fungerer efter
efterspørgsel-udbud-principperne. Hvis du forfalder til
modermælkserstatning, giver du dermed besked til din krop om, at det ikke er
nødvendigt med så meget mælk, og så får du nedsat produktion.

Jeg forstår ikke, at sundhedsplejerskerner ikke informerer om det her, så
det sidder hamrende fast i hovedet på alle nye mødre. Det er så basalt et
princip ved amning, at jeg har svært ved at forestille mig, at det
overhovedet kan lykkes, hvis man ikke ved det.

Du er velkommen til at skrive til mig på tine.andersen@post3.tele.dk, hvis
du har nogen spørgsmål. Jeg kan naturligvis ikke svare på alt, men jeg har
selv ammet den første i 7 mdr (hvor jeg begik den samme fejl som du, fordi
jeg heller ikke vidste bedre) og den anden i 2 år, fordi jeg vidste noget
mere. Du kan også gå ind på nyhedsgruppen misc.kids.breastfeeding og stille
spørgsmål - det er virkelig maratonammere derovere, og de er enormt
hjælpsomme, men de snakker engelsk.

Tine

Fra : Ivar

Dato : 16-11-03 22:33

Janus Sandsgaard skrev:

> Derfor: Er her nogen der kender til anmeldelser af
> modermælserstatning? Noget som diskuterer allergi-risiko, kvalitet og
> pris.

Jeg kan give lidt af vores erfaring. Vi har to børn der begge er
født for tidligt og startede de første 4 uger på sygehuset.
Den første fik Alomin på sygehuset og Babymælk da han kom
hjem. Både på sygehuset og hjemme fik han til tider laktose.
Da den næste kom sagde de på sygehuset, at de var gået over
til Nan, da det generelt gav mindre problemer med maven.
De havde også Alomin som de prøvede med, hvis der var nogle
som havde problemer med Nan. Da han kom hjem fortsatte
vi med Nan. Han er 2 mdr i dag og har ikke indtil nu ikke
fået laktose. Selvfølgelig er der forskel på børnemaver, så
man kan selvfølgelig ikke lade vores erfaring så alene.

Vi køber færdigblandet Nan til små 4kr pr. 200ml, hvis man
blander selv koster det ca. det halve (svjh). Prisen er den
samme som Alomin.

Ivar

Fra : Morten Thor

Dato : 17-11-03 09:51

Hej
I forhold til allergi er det næstbedste (efter Nutramigen og Profylac) det
der hedder Nan HA (jeg købte det i Føtex det er også lidt dyrere end de alm.
typer MME men ligger dog prismæssigt langt fra apotekets.
Om det er bedre eller værre i forhold til mavens funktion kan jeg ikke sige,
men ingen af mine havde problemer med forstoppelse.
M.v.h.
Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-11-03 20:16

On Sun, 16 Nov 2003 20:39:47 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> hvilke produkt, som jeg skal bruge fremover. Ikke mindst pga. prisen,
> som vi er noget højere end eksempelvis "Alomin" - og som spiller en

En anden ulempe ved Profylac er at den ikke mætter lige så godt som
almindelig erstatning. Den lugter også, efter min mening, fælere både
brugt og ubrugt.

> Derfor: Er her nogen der kender til anmeldelser af modermælserstatning?
> Noget som diskuterer allergi-risiko, kvalitet og pris.

Næh, men jeg kan ikke se nogen som helst grund til at bruge Profylac hvis
din datter ikke har mælkeallergi. Min datter har mælkeallergi, det har
hendes bror ikke, så vi laver to forskellige slags mælk.

--
MVH
Martin Edlich

Som bare mangler Volvoen nu...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-11-03 18:04

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Næh, men jeg kan ikke se nogen som helst grund til at bruge Profylac
> hvis din datter ikke har mælkeallergi. Min datter har mælkeallergi,
> det har hendes bror ikke, så vi laver to forskellige slags mælk.

Hmmmm... jeg er forvirret. Hverken mig eller min kæreste har
mælke-allergi, men min kærester har anden allergi samt astma, og her
får jeg indtryk af, at et ekstra allergi-venligt produkt kan nedbringe
risikoen for at barnet udvikler det.

Fx. skriver Astma og allergiforbundet sådan her:

"Et barn med særlig risiko er et barn, hvor mor og/eller far
og/eller en ældre søskende har eller har haft en
længerevarende, behandlingskrævende, lægediagnosticeret,
overfølsomhedssygdom som astma, høfeber, børneeksem, allergisk
nældefeber eller fødevareallergi."

Mere her:
<http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=71>

-j

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 18-11-03 19:20

> [...]
> mælke-allergi, men min kærester har anden allergi samt astma, og her
> får jeg indtryk af, at et ekstra allergi-venligt produkt kan nedbringe

Man bruger ikke kun Profylac til børn med mælkeallergi. Hvis barnet er
disponeret for (anden) allergi, fordi mor og/eller far har allergi, så
anbefaler man at bruge Profylac. I disse tilfælde giver kommunen tilskud til
den ret dyre erstatning, således at prisen bliver det samme som for
almindelig erstatning.

Min søn har fået Nutramigen (tilsvarende produkt), og det blev anbefalet af
kommunens sundhedsplejerske på allergiområdet, da både jeg selv og faren har
allergi. Og det er ikke mælkeallergi.
Da jeg selv har støvmideallergi har vi desuden fået betalt
allergi-madrasovertræk til ham.

Men det er vist forskelligt hvor meget kommunerne vælger at lægge vægt på
sådan forebyggelse - det koster jo!

Hej fra Lisa

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-11-03 19:57

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> writes:

> Da jeg selv har støvmideallergi har vi desuden fået betalt
> allergi-madrasovertræk til ham.

Kan du fortælle mere om det? Min køreste har støv-allergi (og vi tager
de forbehold man skal ift. hende), men foreløbig sover vores datter
enten i vores seng (som bliver støvsuget og luftet etc), eller i sin
lift, hvor uderlaget kan vaskes. Den arvede baby-seng derimod har en
gammel madras, som jeg ikke har ville tage i brug, netop pga. risiko
for allergi. Hvor kan jeg læse mere om madrasovertræk og hvad koster
sådan et?

-j

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-11-03 13:13

> [...]
> gammel madras, som jeg ikke har ville tage i brug, netop pga. risiko
> for allergi. Hvor kan jeg læse mere om madrasovertræk og hvad koster

Vi havde på forhånd købt en ny madras til den bruge tremmeseng og investeret
i et madrasovertræk (Allerguard). Men den sundhedsplejerske, der var på
besøg herhjemme ang. allergiforebyggelse anbefalede, at vi også havde betræk
på vores seng og hovedpuder, da han jo også lå der og sov. Så det betalte
kommunen, og det er en dyr affære. Til gengæld har det også en positiv
effekt for mig, så det er jo en ekstra fordel.

Vi har lige bestilt et ekstra, da han også bruger et i vuggestuen (der er
madrasserne jo gamle og brugt af jeg ved ikke hvor mange børn). Et overtræk
i mærket Allergy Control (den importør kommunen bruger - der findes kun
Allerguard og Allergy Control) i str. 90 x 200 x 16 koster 1180,- incl.
forsendelse. Det kan købes hos Jepsen Import, Gedevasevej 1, 3520 Farum.

Man kan ikke få dem i børnestørrelser mere (uden at betale ekstra i vhert
fald), men man kan også lige så godt købe et, som barnet kan bruge til
forskellige senge efterhånden som de bliver større. Det kan sagtens foldes
omkring madrassen, hvis det er for stort.

Det er som sagt før ikke alle kommuner, som synes at det er vigtigt med
forebyggelse, fordi der ikke er afsluttet nogle undersøgelser omkring
værdien af forebyggelse endnu. Men vores kommune synes altså, at det er en
god idé. Hurra for det.
Ellers kan man jo selv overveje, om man synes det er så vigtigt, at man vil
betale gildet selv.

www.astma-allergi.dk står der lidt om madrasovertræk, se forhandlerne på
http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=235

Skriv bare igen, hvis der er mere, du gerne vil vide!

Hej fra Lisa

Fra : Anita

Dato : 19-11-03 13:24

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev
> [...]
til
> den ret dyre erstatning, således at prisen bliver det samme som for

Vil det sige at man som allergiker ikke bør amme?

/Anita

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-11-03 15:43

> Vil det sige at man som allergiker ikke bør amme?
>
> /Anita

Nej, man anbefaler meget allergikere at amme ligesom alle andre, men det er
desværre ikke os alle, der kan det. Så hvis man som allergiker skal bruge
modermælkserstatning, så er det, at man anbefaler brug af Profylac eller
Nutramigen.

Hej fra Lisa

Fra : Anita

Dato : 19-11-03 16:24

> [...]

> modermælkserstatning, så er det, at man anbefaler brug af Profylac eller

Ah okay. Det er meget rart at vide når jeg formentlig selv ender i samme
båd.

Venligst Anita

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-11-03 16:43

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> writes:

> Vil det sige at man som allergiker ikke bør amme?

Nejda! Men modermælk og ko-mælk er skruet forskelligt sammen, og
pointen med de dyre modermælke-erstatninger er, at de er behandlet på
særlig vis som skulle være mere allergivenlige (ikke menes at udløse
allergi som man mistænker de almindelige og billigere produkter
for). Jeg har ikke forudsætningerne for at redegøre for de tekniske
detaljer.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-03 21:16

On Tue, 18 Nov 2003 18:04:16 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> mælke-allergi, men min kærester har anden allergi samt astma, og her
> får jeg indtryk af, at et ekstra allergi-venligt produkt kan nedbringe

Jamen altså Janus, godt nok er jeg nærmest alvidende, men jeg havde
ingen anelse om at din kæreste havde allergi. Jeg gik såmænd bare og
troede at du var overpylret

--
MVH
Martin Edlich

Som bare mangler Volvoen nu...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-11-03 21:46

> [...]

> Jamen altså Janus, godt nok er jeg nærmest alvidende, men jeg havde
> ingen anelse om at din kæreste havde allergi. Jeg gik såmænd bare og

Hehe... hun har støv-allergi og astma. Som jeg forstår det er det nok
til at der er grund til at bruge de hyper-dyre produkter.

-j

Fra : Tine Andersen

Dato : 19-11-03 22:24

> Hehe... hun har støv-allergi og astma. Som jeg forstår det er det nok
> til at der er grund til at bruge de hyper-dyre produkter.

Er I helt hundrede hamrende bombe sikre på, at det ikke kan gå med amningen?
Specielt med noget som helst allergi er det langt den største beskyttelse I
kan give jeres datter. Og man kan godt få den i gang igen, selv om man er
standset. Det er også godt for SU-økonomien.

Tine
mail hjertens gerne på tine.andersen@post3.tele.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-11-03 23:08

"Tine Andersen" <ditmar123@hotmail.com> writes:

> [...]
> største beskyttelse I kan give jeres datter. Og man kan godt få den
> i gang igen, selv om man er standset. Det er også godt for

100 pct. sikker. Vi har tungtvejende grunde til at det skal foregå på
den her måde.

Det er fint nok, at påpege fordelene ved amning (altid ved hånden,
tempereret, naturlig etc), men der er altså omstændigheder der kan
gøre, at alternativet bliver aktuelt - og her er det altså vigtigt, at
man ikke skaber mere usikkerhed om flaske-mælk end højt nødvendigt.

-j

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-11-03 07:29

> [...]
> gøre, at alternativet bliver aktuelt - og her er det altså vigtigt, at
> man ikke skaber mere usikkerhed om flaske-mælk end højt nødvendigt.

Helt enig - der er også bare derfor jeg skriver om i er bombesikre. Hvis I
er det, er det jo godt.

Tine

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-03 00:16

On Wed, 19 Nov 2003 21:46:29 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> Hehe... hun har støv-allergi og astma. Som jeg forstår det er det nok
> til at der er grund til at bruge de hyper-dyre produkter.

Tjoe, det er i hvert fald ikke sjovt når allergien først er startet. Min
datter var bogstaveligt talt ved at kvæles når hun fik almindelig
erstatning. Det er fandme ikke rart når man skal have bunden i vejret
på ungen for at få hende til at trække vejret igen. Lidt underligt
egentlig, for hverken mine kone eller jeg, eller mine andre børn, har
nogen som helst form for allergi.

--
MVH
Martin Edlich

Som bare mangler Volvoen nu...

Fra : Christian Bech

Dato : 24-11-03 09:38

> [...]
> på ungen for at få hende til at trække vejret igen. Lidt underligt
> egentlig, for hverken mine kone eller jeg, eller mine andre børn, har

Hvad med barnets far ?

FUT.

--
Christian