Brug af Linux box til bruger validering/lo~
Fra : Stone

Dato : 16-11-03 15:11

Hej.

Er der en simpel og effektiv måde at anvende en linux box til at logge
brugernes internet trafik på et mindre dedikeret internet netværk
(klienterne anvendes kun til internet og kører win2k).

Det der er behov for er at kunne logge den enkelte brugers internet
trafik, hvorfor en egentlig brugervalidering må finde sted.

Stone

Fra : Alex Holst

Dato : 16-11-03 15:55

Stone <stone_the_man@removehotmail.com> wrote:
> Er der en simpel og effektiv måde at anvende en linux box til at logge
> brugernes internet trafik på et mindre dedikeret internet netværk
> (klienterne anvendes kun til internet og kører win2k).

Mener du virkeligt at du vil logge alt trafik hver bruger sender og
modtager? Er der specifikke protokoller du er mere interesseret i end
andre?

Hvis du kan noejes med HTTP trafik er Squid (www.squid-cache.org) maaske
en mulighed, men jeg ved ikke om den kan bruge f.eks. NTLM til
validering af brugere. Jeg vil tro manualen kan give et hurtigt svar
ang. dette punkt.

Det er vaerd at bemaerke, at det du lader til at forsoege, kun giver
mening hvis der i dit miljoe er krav om at brugerne laaser deres maskine
naar de forlader den, selv i korte oejeblikke. Det vil ogsaa hjaelpe
hvis brugerne har skrevet under paa, at de er ansvarlige for alle
handlinger fortaget gennem deres brugerid.

Fra : Stone

Dato : 16-11-03 16:33

On Sun, 16 Nov 2003 15:54:33 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Mener du virkeligt at du vil logge alt trafik hver bruger sender og
>modtager? Er der specifikke protokoller du er mere interesseret i end
>andre?

Ja, det er hovedsageligt HTTP, og ja brugerne skal jo så logge af/låse
computeren.

Jeg tager et kig på det

Stone