/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Outpost
Fra : MaleneP


Dato : 16-11-03 11:47

Jeg bruger Outpost som firewall og er i det store hele tilfreds. Men nu
sidder jeg og laver hjemmeside for mit firma og kan lige pludselig ikke
komme ind på index-siden. IE hænger ganske enkelt. Har slettet Temporary
Internet Files (Også IE-mapperne), temp, oversigt og genstartet -uden
resultat. Det eneste, der hjælper, er at lukke Outpost ned -så drøner den
lige ind på sitet. Problemet er dukket op helt umotiveret. Nogle bud på,
hvad der er galt?

mvh
Malene P



 
 
arc@na (16-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 16-11-03 18:58

"MaleneP" <malenekors@hotmail.com> wrote in news:bp7km2$3b7$1@sunsite.dk:

> lige ind på sitet. Problemet er dukket op helt umotiveret. Nogle bud på,
> hvad der er galt?

Og du har ikke pillet ved Outposts indstillinger? Det interesserer mig, da
jeg lige har installeret Outpost (v.1, den gratis) for et par dage siden.

Prøv lige at undersøge "Blocked"-tabben.

--
Med venlig hilsen
arc@na

Malene P (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Malene P


Dato : 17-11-03 19:32


"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> skrev i en meddelelse
news:3fb7baa9$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "MaleneP" <malenekors@hotmail.com> wrote in news:bp7km2$3b7$1@sunsite.dk:
>
> > lige ind på sitet. Problemet er dukket op helt umotiveret. Nogle bud på,
> > hvad der er galt?
>
> Og du har ikke pillet ved Outposts indstillinger? Det interesserer mig, da
> jeg lige har installeret Outpost (v.1, den gratis) for et par dage siden.

Fejlen lå helt banalt i en manglende tag i koderne -det er outpost altså
også overfølsom overfor.

mvh
MaleneP



arc@na (17-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 17-11-03 21:32

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> wrote in
news:bpb48o$10q$1@sunsite.dk:

> Fejlen lå helt banalt i en manglende tag i koderne -det er outpost
> altså også overfølsom overfor.

Jeg har lige skrottet Outpost og bruger nu igen min gamle, trofaste Tiny
Personal Firewall 2.0. Desværre kan man ikke længere hente denne gratis-
version på nettet, så jeg er glad for mine backups. Jeg har Outpost
mistænkt for at lave ged i mit system - de seneste dage har jeg været ude
for, at min netforbindelse blev afbrudt i tide og utide, og kun en reboot
kan få den op at køre igen.

Først troede jeg, at det var Googles toolbar der lavede ged, men det er
altså fortsat, og der er installeret sjove ting på computeren, som jeg
ikke aner hvad er.

De er blevet smarte, dem som ødelægger det for alle almindelige
mennesker.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Lær at citere: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Alex Holst (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 18-11-03 00:26

arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
> Jeg har lige skrottet Outpost og bruger nu igen min gamle, trofaste Tiny
> Personal Firewall 2.0.
[..]
> De er blevet smarte, dem som ødelægger det for alle almindelige
> mennesker.

Nej, de bruger bare mange flere penge end tidligere paa PR saa folk som
dig bliver overbevist om, at det er noedvendigt at bruge tid og energi
paa underlige "sikkerhedsprogrammer."

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 06:43

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in
news:l02o81-pev.ln1@miracle.mongers.org:

> Nej, de bruger bare mange flere penge end tidligere paa PR saa folk
> som dig bliver overbevist om, at det er noedvendigt at bruge tid og
> energi paa underlige "sikkerhedsprogrammer."

"Folk som mig"????? Skru lige ned for arrogancen, grønært.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Lær at citere: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Alex Holst (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 18-11-03 09:00

arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
>> Nej, de bruger bare mange flere penge end tidligere paa PR saa folk
>> som dig bliver overbevist om, at det er noedvendigt at bruge tid og
>> energi paa underlige "sikkerhedsprogrammer."
>
> "Folk som mig"????? Skru lige ned for arrogancen, grønært.

Oeh. Det var ikke arrogant. Med "folk som dig" mente jeg "folk der ikke
arbejder udelukkende med IT sikkerhed". Erstat evt. med "almindelige
mennesker" hvis du synes bedre om den formulering.

Jeg kan se forskel paa det min bankraadgiver fortaeller mig, og
paa det min kaereste's soester (som er bankraadgiver) fortaeller mig.
Jeg kan ogsaa se forskel paa det min mekaniker fortaeller mig, og det
min bror (som er mekaniker) fortaeller mig.

Skulle jeg mon bede dem skrue ned for arrogancen naeste gang en af dem
er saa venlig at forklare mig/uddybe hvad jeg skal goere i stedet for at
foelge bankens/mekanikerens "gode raad"?

Jeg kunne broele "SVIN!" eller "TABERNAR!" og smaekke roeret paa. Det
maa jeg proeve! Jeg vender tilbage.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Christian Andersen (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 18-11-03 09:41

Alex Holst wrote:

> Jeg kunne broele "SVIN!" eller "TABERNAR!" og smaekke roeret paa. Det
> maa jeg proeve! Jeg vender tilbage.

Jeg venter spaendt.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Henrik Rask Mortense~ (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Rask Mortense~


Dato : 18-11-03 11:45


"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message
news:f50p81-e37.ln1@miracle.mongers.org...
> arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
> >> Nej, de bruger bare mange flere penge end tidligere paa PR saa folk
> >> som dig bliver overbevist om, at det er noedvendigt at bruge tid og
> >> energi paa underlige "sikkerhedsprogrammer."
> >
> > "Folk som mig"????? Skru lige ned for arrogancen, grønært.
>
> Oeh. Det var ikke arrogant. Med "folk som dig" mente jeg "folk der ikke
> arbejder udelukkende med IT sikkerhed". Erstat evt. med "almindelige
> mennesker" hvis du synes bedre om den formulering.
>
> Jeg kan se forskel paa det min bankraadgiver fortaeller mig, og
> paa det min kaereste's soester (som er bankraadgiver) fortaeller mig.
> Jeg kan ogsaa se forskel paa det min mekaniker fortaeller mig, og det
> min bror (som er mekaniker) fortaeller mig.
>
> Skulle jeg mon bede dem skrue ned for arrogancen naeste gang en af dem
> er saa venlig at forklare mig/uddybe hvad jeg skal goere i stedet for at
> foelge bankens/mekanikerens "gode raad"?
>
> Jeg kunne broele "SVIN!" eller "TABERNAR!" og smaekke roeret paa. Det
> maa jeg proeve! Jeg vender tilbage.
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
> when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org


Jeg synes Alex argumenter og forklaringer er helt fine -

MEN, det er jo ikke alle der ved hvem Alex er og hvad han kan eller ikke
kan.

Jeg synes det ofte er et generelt problem fra mange "eksperter" - så altså
hvad med om alle der "ved noget" skruede lidt ned for deres arrogance
overfor for folk, der er så uvidende, at de ved mindre end nogle af os andre
og dermed er tvunget til at benytte nogle af disse underlige
sikkerhedsprogrammer - jeg håber I kan se ironien !

Behandl dog folk ordentlig - også selvom de har en anden opfattelse end din
egen - det burde være en regel der blev efterlevet !

Med venlig hilsen
Henrik Rask Mortensen


--
Dette indlæg er sendt som privatperson og afspejler ikke nødvendigvis
holdningen i det firma jeg arbejder for.

Indlægget er heller ikke på nogen måde sendt for at genere nogen eller bryde
nogens regler - skrevne eller uskrevne.



Alex Holst (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 18-11-03 15:22

Henrik Rask Mortensen <henrikrask@mail.dk> wrote:
> Jeg synes det ofte er et generelt problem fra mange "eksperter" - så altså
> hvad med om alle der "ved noget" skruede lidt ned for deres arrogance
> overfor for folk, der er så uvidende, at de ved mindre end nogle af os andre
> og dermed er tvunget til at benytte nogle af disse underlige
> sikkerhedsprogrammer - jeg håber I kan se ironien !

Det er netop praecist omvendt.

Hvis man ikke har tiden, lysten og/eller baggrunden for at have en
tekniske forstaaelse af hvordan sikkerhedsprogrammerne virker og
beskytter brugeren -- og isaer ved hvornaar de *ikke* beskytter brugeren
-- boer man faktisk ikke bruge dem. Det er bevidst gang paa gang, at det
gaar galt naar folk bruger teknologi de ikke forstaar[1][2].

Jeg ser det som et alvorligt problem at Microsoft, DK-CERT og alle andre
uafhaengige sikkerhedsfolk er hoppet med paa den (for dem) lette, men
utilstraekkelige loesning om anti-virus og personlige firewalls.

Almindelige EDB brugere har ikke den mindste chance for at vurdere om
mine raad er bedre end de raad de enstemmigt faar fra Microsoft,
DK-CERT, hylder af produkter hos Merlin og Fona og alle andre i hele
verdenen.

Hvis man ikke har et klap forstand paa sikkerhed saetter man sin Windows
til at autoopdatere og installere nye sikkerhedsrettelser.

Man aabner aldrig vedhaeftede filer medmindre det er en man har ventet
paa at modtage *og* den er relevant. "Invitation til min fødselsdag.doc"
kan vaere relevant, "sexy pictures.doc"(.exe) er nok ikke.

Med de 2 trin kommer man betydeligt laengere end alverdens anti-virus
software og personlige firewalls, helt uden at skulle betale et aarligt
afpresningsgebyr.. eh, jeg mener abonnement, og uden at skulle bruge tid
paa installation og vedligeholdelse af programmer man alligevel ikke
forstaar.


[1] Antallet af doede billister er faldet i takt med at seler, ABS og
andre beskyttende funktioner er blevet mere almindelige i biler, men den
sikre fornemmelse faar dem til at koere unoedvendigt hurtigt, og
resultatet er en tilsvarende stigning i doedstallet for saakaldte bloede
trafikanter. (Det var *ikke* en analogi. Hvis du vil modsige mig, saa
find en teknologi folk kan bruge uden at forstaa den, og som alligevel
beskytter dem mod deres egen uvidenhed. Implementer saa ideen bag den
teknologi i samtlige operativsystemer og sikkerhedsprodukter. Tak.)

[2] Se det ugentlige RISKS (www.risks.org) for hundredvis af flere
eksempler.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 20:05

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in
news:mhmp81-edp.ln1@miracle.mongers.org:

> software og personlige firewalls, helt uden at skulle betale et
> aarligt afpresningsgebyr.. eh, jeg mener abonnement, og uden at skulle

De programmer (TPF og Antivir), som jeg bruger til min private DSL, er
gratis.

> bruge tid paa installation og vedligeholdelse af programmer man
> alligevel ikke forstaar.

"Som man alligevel ikke forstår." Erasmus Montanus.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Alex Holst (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 18-11-03 21:24

arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
> Alex Holst <a@mongers.org> wrote in
> news:mhmp81-edp.ln1@miracle.mongers.org:
>
>> software og personlige firewalls, helt uden at skulle betale et
>> aarligt afpresningsgebyr.. eh, jeg mener abonnement, og uden at skulle
>
> De programmer (TPF og Antivir), som jeg bruger til min private DSL, er
> gratis.

Ok. Aendrer det paa at anti-virus software og personlige firewalls er meget
specifik i deres virkemaade (as in, de kan ikke "goere mig sikker") og
at de fleste almindelige computerbrugere ikke forstaar hvordan de virker?

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 22:08

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in
news:pnbq81-mjn.ln1@miracle.mongers.org:

> Ok. Aendrer det paa at anti-virus software og personlige firewalls er
> meget specifik i deres virkemaade (as in, de kan ikke "goere mig
> sikker") og at de fleste almindelige computerbrugere ikke forstaar
> hvordan de virker?

Well, nej. Men for almindelige brugere mener jeg alligevel, at sådanne
programmer er et must. Man skal selvfølgelig opdatere OS og de relevante
programmer, ellers er det intet værd.

Og jeg er ret glad for Mailwasher f. eks. - den har sparet mig for meget.
Jeg får næsten aldrig spam (max 2-3 om måneden), så et eller andet må jeg
jo gøre rigtigt herhjemme i privaten...

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Kent Friis (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 18-11-03 21:35

Den 18 Nov 2003 19:04:58 GMT skrev arc@na:
>Alex Holst <a@mongers.org> wrote in
>news:mhmp81-edp.ln1@miracle.mongers.org:
>
>> software og personlige firewalls, helt uden at skulle betale et
>> aarligt afpresningsgebyr.. eh, jeg mener abonnement, og uden at skulle
>
>De programmer (TPF og Antivir), som jeg bruger til min private DSL, er
>gratis.
>
>> bruge tid paa installation og vedligeholdelse af programmer man
>> alligevel ikke forstaar.
>
>"Som man alligevel ikke forstår." Erasmus Montanus.

Hvis du forstår hvordan de virker, må du nødvendigvis også forstå
hvorfor du ikke har brug for dem.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 22:21

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in news:bpdvpj$3t1$2@sunsite.dk:

> Hvis du forstår hvordan de virker, må du nødvendigvis også forstå
> hvorfor du ikke har brug for dem.

Nej, sikkert ikke når du siger det på den måde. Men jeg vil da gerne lære
noget nyt, så fortæl?

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Kent Friis (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 18-11-03 22:27

Den 18 Nov 2003 21:21:10 GMT skrev arc@na:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in news:bpdvpj$3t1$2@sunsite.dk:
>
>> Hvis du forstår hvordan de virker, må du nødvendigvis også forstå
>> hvorfor du ikke har brug for dem.
>
>Nej, sikkert ikke når du siger det på den måde. Men jeg vil da gerne lære
>noget nyt, så fortæl?

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 22:46

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in news:bpe2r3$p58$1@sunsite.dk:

> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Hmm. Der var søreme ikke meget der skulle ændres i min opsætning...

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 20:03

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in news:f50p81-e37.ln1
@miracle.mongers.org:

> Oeh. Det var ikke arrogant. Med "folk som dig" mente jeg "folk der ikke
> arbejder udelukkende med IT sikkerhed". Erstat evt. med "almindelige
> mennesker" hvis du synes bedre om den formulering.

Nu er jeg MCP, medlem af Prosa og IT-medarbejder i et mindre
forskningsinstitut unde H:S. Prøv du at fortælle dem ude på Bispebjerg, at
det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
på instituttet var blevet brugt som spam-relay...

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Martin Schultz (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 18-11-03 20:21

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> writes:

> Alex Holst <a@mongers.org> wrote in news:f50p81-e37.ln1
> @miracle.mongers.org:
>
> > Oeh. Det var ikke arrogant. Med "folk som dig" mente jeg "folk der ikke
> > arbejder udelukkende med IT sikkerhed". Erstat evt. med "almindelige
> > mennesker" hvis du synes bedre om den formulering.
>
> Nu er jeg MCP, medlem af Prosa og IT-medarbejder i et mindre
> forskningsinstitut unde H:S. Prøv du at fortælle dem ude på Bispebjerg, at
> det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
> på instituttet var blevet brugt som spam-relay...

Hvis den rigtige mail server var sat korrekt op behøver man ikke en firewall
for at undgå at blive benyttet som open relay.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 20:29

Martin Schultz <di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote in
news:ri8vfphv5yz.fsf@brok.diku.dk:

> Hvis den rigtige mail server var sat korrekt op behøver man ikke en
> firewall for at undgå at blive benyttet som open relay.

Det er en Lotus Domino mailserver, administreret af en Notes-specialist.
Den aktuelle firewall beskytter HELE H:S.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Jesper Louis Anderse~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Louis Anderse~


Dato : 19-11-03 00:10

On 18 Nov 2003 19:29:27 GMT, arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
> Martin Schultz <di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote in
> news:ri8vfphv5yz.fsf@brok.diku.dk:
>
>> Hvis den rigtige mail server var sat korrekt op behøver man ikke en
>> firewall for at undgå at blive benyttet som open relay.
>
> Det er en Lotus Domino mailserver, administreret af en Notes-specialist.
> Den aktuelle firewall beskytter HELE H:S.

s/specialist/\"specialist\"/

--
Jesper

Christian E. Lysel (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 18-11-03 20:37

In article <3fba6cc5$0$30065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, arc@na wrote:
> Nu er jeg MCP, medlem af Prosa og IT-medarbejder i et mindre
> forskningsinstitut unde H:S. Prøv du at fortælle dem ude på Bispebjerg, at

Og?

> det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
> på instituttet var blevet brugt som spam-relay...

Har du et tlf-nummer og en kontakt person man kan ringe til?


arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 22:10

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in
news:slrnbrkt6h.bl4.chel@weebo.dmz.spindelnet.dk:

> Har du et tlf-nummer og en kontakt person man kan ringe til?

Hehe.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Jesper Louis Anderse~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Louis Anderse~


Dato : 19-11-03 00:11

On 18 Nov 2003 19:36:47 GMT,
Christian E. Lysel <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>> det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
>> på instituttet var blevet brugt som spam-relay...
>
> Har du et tlf-nummer og en kontakt person man kan ringe til?

Det er sq mange penge at bruge paa noget der kunne have vaeret klaret
med en postfix eller en qmail server foran. Ak, ja, det er misbrug
af mine skattepenge.

--
Jesper

Peter Brodersen (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 18-11-03 20:40

On 18 Nov 2003 19:02:30 GMT, "arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com>
wrote:

>Nu er jeg MCP, medlem af Prosa og IT-medarbejder i et mindre
>forskningsinstitut unde H:S. Prøv du at fortælle dem ude på Bispebjerg, at
>det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
>på instituttet var blevet brugt som spam-relay...

Jeg skal lige have det på det rene: Har du spildt 250.000 kr. på en
firewall pga. en mail-server, der er et åbent relay?

Hvad tror du, alle andre gør? Ligeledes bruger 250.000 kr.?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 22:09

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in
news:bpdsg8$oki$2@dknews.tiscali.dk:

> Jeg skal lige have det på det rene: Har du spildt 250.000 kr. på en
> firewall pga. en mail-server, der er et åbent relay?

Nej, det er HELE H:S som omfattes af denne firewall, så en kvart mil er
peanuts.

> Hvad tror du, alle andre gør? Ligeledes bruger 250.000 kr.?

;-P

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Kasper Dupont (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 18-11-03 23:14

"arc@na" wrote:
>
> Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in
> news:bpdsg8$oki$2@dknews.tiscali.dk:
>
> > Jeg skal lige have det på det rene: Har du spildt 250.000 kr. på en
> > firewall pga. en mail-server, der er et åbent relay?
>
> Nej, det er HELE H:S som omfattes af denne firewall, så en kvart mil er
> peanuts.

Hvor meget båndbredde er der gennem den firewall? Jeg vil
mene man kan få en meget kraftig firewall for langt under
250.000 kr. Desuden er det overkill at sætte hele netværket
bag en firewall bare fordi en enkelt maskine skal beskyttes.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
/* Would you like fries with that? */

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 23:26

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:3FBA9998.9E8A8ED9
@daimi.au.dk:

> Hvor meget båndbredde er der gennem den firewall? Jeg vil
> mene man kan få en meget kraftig firewall for langt under
> 250.000 kr. Desuden er det overkill at sætte hele netværket
> bag en firewall bare fordi en enkelt maskine skal beskyttes.

Tror du da måske, at H:S kun har én server? H:S står for Hovedstadens
Sygehusfællesskab. Der er MASSER af servere med personfølsomme data og
forskningsdata, spredt over hele København.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Kasper Dupont (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 18-11-03 23:34

"arc@na" wrote:
>
> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:3FBA9998.9E8A8ED9
> @daimi.au.dk:
>
> > Hvor meget båndbredde er der gennem den firewall? Jeg vil
> > mene man kan få en meget kraftig firewall for langt under
> > 250.000 kr. Desuden er det overkill at sætte hele netværket
> > bag en firewall bare fordi en enkelt maskine skal beskyttes.
>
> Tror du da måske, at H:S kun har én server?

Du sagde selv, at firewallen var nødvendig
fordi én server havde fungeret som relay.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
/* Would you like fries with that? */

arc@na (18-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 18-11-03 23:46

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:3FBA9E3A.1F1AF259
@daimi.au.dk:

> Du sagde selv, at firewallen var nødvendig
> fordi én server havde fungeret som relay.

Ja. Derpå indså man sikkerhedsrisikoen, og etablerede en gigantisk
firewall, som HELE H:S nu befinder sig bag. Men det var vores lokale
server, som var anledningen.

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Jesper Louis Anderse~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Louis Anderse~


Dato : 19-11-03 00:14

On 18 Nov 2003 22:45:45 GMT, arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:

>> Du sagde selv, at firewallen var nødvendig
>> fordi én server havde fungeret som relay.
>
> Ja. Derpå indså man sikkerhedsrisikoen, og etablerede en gigantisk
> firewall, som HELE H:S nu befinder sig bag. Men det var vores lokale
> server, som var anledningen.

Det lugter som en refleksreaktion mere end et overvejet valg. Oh, well.

--
Jesper

Alex Holst (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 19-11-03 01:03

arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
> Tror du da måske, at H:S kun har én server? H:S står for Hovedstadens
> Sygehusfællesskab. Der er MASSER af servere med personfølsomme data og
> forskningsdata, spredt over hele København.

Interessant. Hvor hurtigt skete det firewall-indkoeb, og med hvilke
overvejelser?

Blev der lavet en analyse der fastslog, at en firewall var den rigtige
loesning, og at een firewall for alle de systemer var tilstraekkeligt?
Har man udelukket eller accepteret muligheden for at adgangen til eet
system kunne misbruges til at faa adgang til andre systemer? Er der
blevet lavet alle de noedvendige procedurer for baggrundscheck af IT
personale, adgangskontrol, auditering, incident response traening, etc?

Eller er det offentlige lige saa fokuseret paa hurtige men tvivlsomme
sikkerhedsresultater som (store dele af) den private sektor?

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

arc@na (19-11-2003)
Kommentar
Fra : arc@na


Dato : 19-11-03 02:10

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in news:fioq81-g1f.ln1
@miracle.mongers.org:

>> Tror du da måske, at H:S kun har én server? H:S står for Hovedstadens
>> Sygehusfællesskab. Der er MASSER af servere med personfølsomme data og
>> forskningsdata, spredt over hele København.
> Interessant. Hvor hurtigt skete det firewall-indkoeb, og med hvilke
> overvejelser?

Beslutningsprocessen lå hos Bispebjergs IT-afdeling (som er admin for hele
hosp.dk-domænet). Jeg var ikke selv med til det, men det gik lyn-hamrende-
børge. To uger ca, så var det oppe. Hardware-firewall, selvfølgelig -
glemte jeg at nævne det?

--
Med venlig hilsen
arc@na
Overclocker's Wife: "I can't sleep - the earplugs
were sucked from my ears and flew into your computer"

Alex Holst (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 18-11-03 21:14

arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:
>> Oeh. Det var ikke arrogant. Med "folk som dig" mente jeg "folk der ikke
>> arbejder udelukkende med IT sikkerhed". Erstat evt. med "almindelige
>> mennesker" hvis du synes bedre om den formulering.
>
> Nu er jeg MCP, medlem af Prosa og IT-medarbejder i et mindre
> forskningsinstitut unde H:S. Prøv du at fortælle dem ude på Bispebjerg, at
> det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
> på instituttet var blevet brugt som spam-relay...

Vildt. 250K er aarsudgiften til en sikkerhedsspecialist paa halv tid der
nok havde sat relaying korrekt op i jeres mailserver og maaske kunne
sparet jer for penge paa mange andre omraader. Soeger I folk?

Men hvorfor bringer du det op? Personlige firewalls har ikke ret meget
til faelles med netvaerksfirewalls. Det som en firewall bliver brugt
til, er ikke det som DK-CERT og Microsoft anbefaler at man benytter en
personlig firewall til.

Burde en MCP ikke vide bedre end at poste til Usenet med et domain som
ikke tilhoerer vedkommende? Brug example.com i stedet.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Alex Holst (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 18-11-03 22:04

Alex Holst <a@mongers.org> wrote:
> Vildt. 250K er aarsudgiften til en sikkerhedsspecialist paa halv tid
[..]

Erhm. Der var jeg vist for hurtig. 250K i hovedstadsomraadet er en
sikkerhedsspecialist paa 1/3 tid.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Niels Callesøe (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 19-11-03 02:57

Alex Holst wrote:

> Erhm. Der var jeg vist for hurtig. 250K i hovedstadsomraadet er en
> sikkerhedsspecialist paa 1/3 tid.

Jeg tør godt stadig gætte på hvad der ville være den bedste
investering..

--
Niels Callesøe - nørd light
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php
"The only thing necessary for evil to triumph is for good men to do
nothing." - Edmund Burke

Lars Kim Lund (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 19-11-03 07:31

Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>> Vildt. 250K er aarsudgiften til en sikkerhedsspecialist paa halv tid
>[..]
>
>Erhm. Der var jeg vist for hurtig. 250K i hovedstadsomraadet er en
>sikkerhedsspecialist paa 1/3 tid.

Får sikkerhedsspecialister 50% mere i løn i hovedstaden end provinsen?
Er det kun sikkerhedsspecialister der kan hæve 3/4 million eller er
det generelt lønniveauet for it specialister?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Alex Holst (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 19-11-03 13:03

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:
> Får sikkerhedsspecialister 50% mere i løn i hovedstaden end provinsen?
> Er det kun sikkerhedsspecialister der kan hæve 3/4 million eller er
> det generelt lønniveauet for it specialister?

Uha, det er farlige spørgsmål. Jeg vil i hvert fald ikke gå ned i
levestandard fordi jeg flytter til en større by, og da bolig og daglige
udgifter er højere der, må lønnen naturligvis følge med.

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at specialister får høje lønninger,
og hvis man samtidigt er i en branche hvor det er en fordel at kunne
"bygge bro" mellem forretningen og de IT teknikere bliver man værdsat
lidt mere.

FUT til email.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Christian Andersen (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 18-11-03 21:45

arc@na wrote:

> Prøv du at fortælle dem ude på Bispebjerg, at
> det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at vores server
> på instituttet var blevet brugt som spam-relay...

Det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall efter at deres
mailserver var blevet brugt som spam-relay.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Jesper Stocholm (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 19-11-03 14:09

arc@na wrote :

> Prøv du at fortælle dem ude på
> Bispebjerg, at det var unødvendigt med en 250.000 kroners firewall
> efter at vores server på instituttet var blevet brugt som
> spam-relay...

Det var edderbankemig den dyreste løsning jeg længe har set på et så banalt
problem.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk
Give a man a fish and he will have food for a day,
give a man an elephant, and he will have food for a week.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste