åbning af vedhæftede filer i Outlook 2003
Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 16:24

Når jeg i Outlook 2003 modtager en vedhæftet fil, kan jeg ikke direkte åbne
den, men skal via gem på disk for at kunne åbne den. Hvordan indstiller man
Outlook 2003 så man kan åbne filen direkte ved dobbelt klik.

Det er specielt irriterende når jeg modtager en vedhæftet URL og ikke blot
kan åbne den ved dobbeltklik

Håber der er en som kan hjælpe, jeg synes jeg har været alle indstillinger
igennem

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 16-11-03 18:02

1: I din browser, sæt sikkerheden til laveste punkt. (Jeg ved egentlig ikke
om det hjælper, for næppe nogen har vovet det før.)

2: Installér Kent Slovak¨s supplement til Outlook:

www.slovaktech.com/attachmentoptions.htm

som sætter dig i stand til at overføre nogle af de blokerede Level-1 tiler
til de mere åbne Level-2. Du kan oven i købet bestemme at alle filer skal
være åbne. Når alt kommer til alt er det i første omgang din egen
installation det går ud over.

pre

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 18:18

pre <skrivtilgruppen@bredalsparken.dk> wrote:
> [...]
> tiler til de mere åbne Level-2. Du kan oven i købet bestemme at alle
> filer skal være åbne. Når alt kommer til alt er det i første omgang

Jeg siger tak. Den hjælpeside kendte jeg ikke.

Mener du at det vil give mulighed for at åbne direkte uden at skulle gemme
først?

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 16-11-03 18:30

Jeg har ikke selv installeret 2003 versionen endnu, men mange vil sikker
være interesserede i dine erfaringer. Ken er ekspert (og MVP), og der er
fuld dokumentation at se. Outlooks hjælpetekster har en oversigt over alle
de berørte filer, på Dansk muligvis under "Level".
pre

Der er i øvrigt et trick med at højreklikke filen, kopiere og indsætte. Det
er rimeligt hurtigt men smag er behag.

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 19:06

> [...]
>
> Der er i øvrigt et trick med at højreklikke filen, kopiere og
> indsætte. Det er rimeligt hurtigt men smag er behag.

Jeg har nu installeret og brugt gendannelsespunkt for at vende tilbage. Den
virker ikke på outlook 2003 DK for straks efter der er genstartet og valgt
at flytte typer til level 2 og så igen genstartet og åbnet outlook 2003 DK
crasher outlook

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 19:17

Nikon D1 og F5 Fan" <D"slet 1dette <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> wrote:

> [...]
> genstartet og valgt at flytte typer til level 2 og så igen genstartet
> og åbnet outlook 2003 DK crasher outlook

Formodentlig et spørgsmål og sprogversioner DK kontra ENGL

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 16-11-03 19:38

Svjv. er der kun én sprogversion. Mit forslag er en kontakt hertil:

http://www.slovaktech.com/feedback.htm

Sørg for konkret info om så meget som muligt. Imenns tjekker jeg et par
kontrolsider.

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 19:50

> [...]
>
> http://www.slovaktech.com/feedback.htm
>
> Sørg for konkret info om så meget som muligt. Imenns tjekker jeg et

Det er jeg ikke i stand til på engelsk Kan han forstå dansk gør jeg det
gerne

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 16-11-03 20:01

Det ser ud som om du har ret. Der er tilsyneladende kun en Engelsk og en
Tysk version. Her kommer så den tunge vej: I Registry find følgende
"Nøgle"

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Security

Under den nøgle indsæt en ny String value, brug navnet Level 1 Remove og
fyld ind en række af fil extensioner, adskilt af semikolon. F. eks,. vil
url betyde at den fil type ikke mere er blokeret.
Find lige først listen over filerne, i nødstilfælde kontakt mig direkte.
(Fjern alt før snabel-a og skriv pre i stedet. ) Så fløjter dyret når der
kommer mail.
pre

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 20:20

> [...]
> Find lige først listen over filerne, i nødstilfælde kontakt mig
> direkte. (Fjern alt før snabel-a og skriv pre i stedet. ) Så fløjter

Tak for du gider bruge tid på dette.

Alt det har jeg gjort for alle de filtyper jeg gerne vil modtage, og jeg
modtager dem som du skriver uden problemer. Det jeg gerne vil kunne når jeg
har modtaget dem er at kunne dobbeltklikke på dem i mailen og dermed åbne
dem direkte og ikke som nu, hvor der kommer en pop up boks med advarsel og
kun giver muligheden for at gemme den på disken. Herefter er der så ingen
problemer med at åbne den fra diskplaceringen.

Skrevet på en anden måde vil jeg gerne kunne gøre det på samme måde som hvis
den var modtaget via Outlook Express, hvor der gives muligheden i pop up
boksen enten at åbne den eller gemme den på disk.

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 16-11-03 20:56

På denne adresse:
www.slipstick.com
ligger alt supplerende materiale til Outlook. Pt. vist lidt over 600. Du
kan evt. tjekke om der er noget der kan bruges. Efter al sandsynlighed vil
noget dukke op før eller siden, sådan er Verdens gang. Og så dukker det
straks op der.

Men det har noget med sikkerhed at gøre. Og "the bad guys" arbejder meget
effektivt.

Fra : pre

Dato : 16-11-03 20:42

Her en lidt tydeligere opskrift:
1.. Quit Outlook 2003, if it is running.
2.. Click Start, and then click Run.
3.. In the Open box, type regedit, and then click OK.
4.. See if the following registry key exists. If it does, skip to step 5.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Security

If the registry key does not exist, create it. To create the registry key,
locate and then click the following registry key:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft

1.. Click the Edit menu, click New, and then click Key.
2.. Type Office, and then press ENTER.
3.. Click the Edit menu, click New, and then click Key.
4.. Type 11.0, and then press ENTER.
5.. Click the Edit menu, click New, and then click Key.
6.. Type Outlook, and then press ENTER.
7.. Click the Edit menu, click New, and then click Key.
8.. Type Security, and then press ENTER.
5.. Click the Edit menu, click New, and then click String Value.
6.. Type the following name for the new value:
Level1Remove

7.. Press ENTER.
8.. Right-click the new string value name, and then click Modify.
9.. Type the extension of the file type that you want to open in Outlook
2003. For example:
.exe

To specify multiple file types, use the following format:
.exe;.com

10.. Click OK.
11.. Quit Registry Editor.
12.. Restart your computer.
When you start Outlook 2003, you can open the file types that you specified
in the registry.

NOTE: Microsoft recommends that you enable only the file types that you
need. If you rarely receive a particular file type, Microsoft recommends
that you give Outlook 2003 temporary access to the file type in question,
and then reconfigure Outlook 2003 to block the file type by undoing the
changes to registry.

Her listen over typerne:
File extension File type
.ade Microsoft Access project extension
.adp Microsoft Access project
app Microsoft Visual FoxPro application
(blocked only in Outlook 2002
SP-2 and Outlook 2000 SP-3)
.asx Windows Media Audio or Video shortcut
(blocked only in Outlook 2002 builds earlier than 10.0.3005.x)
.bas Visual Basic class module
.bat Batch file
.chm Compiled HTML Help file
.cmd Windows NT Command script
.com MS-DOS program
.cpl Control Panel extension
.crt Security certificate
.csh KornShell script file
(blocked only in Outlook 2002 SP-2 and Outlook 2000 SP-3 and later)
..exe Program
fxp Microsoft Visual FoxPro compiled program
(blocked only in Outlook 2002 SP-2 and Outlook 2000 SP-3 and later)
.hlp Help file
.hta HTML program
.inf Setup Information
.ins Internet Naming Service
.isp Internet Communication settings
.js JScript Script file
.jse Jscript Encoded Script file
.ksh KornShell script file
(blocked only in Outlook 2002 SP-2 and Outlook 2000 SP-3 and later)
.lnk Shortcut
.mda Microsoft Access add-in program (blocked only in Outlook 2002 and
a patched version of Outlook 2000)
.mdb Microsoft Access program
.mdt Microsoft Access workgroup information
(blocked only in Outlook 2002 SP-1 and Outlook 2000 SP-3 and later)
.mdw Microsoft Access workgroup information
(blocked only in Outlook 2002 SP-1 and Outlook 2000 SP-3 and later)
.mde Microsoft Access MDE database
.mdz Microsoft Access wizard program
(blocked only in Outlook 2002 and a patched version of Outlook 2000)
.msc Microsoft Common Console document
.msi Windows Installer package
.msp Windows Installer patch
.mst Visual Test source files
.ops Office XP settings
(blocked only in Outlook 2002 SP-1 and and Outlook 2000 SP-3 later)
.pcd Photo CD image
.pif Shortcut to MS-DOS program
.prf Microsoft Outlook profile settings (blocked only in Outlook 2002)
prg Microsoft Visual FoxPro program
(blocked only in Outlook 2002 SP-2 and Outlook 2000 SP-3)
pst Microsoft Outlook Personal Folders file
(blocked only in Outlook 2000 SP-3)
.reg Registration entries
.scf Windows Explorer command
(blocked only in Outlook 2002)
.scr Screen saver
.sct Windows Script Component
.shb Shell Scrap Object
.shs Shell Scrap Object
.url Internet shortcut
.vb VBScript file
.vbe VBScript encoded script file
.vbs Visual Basic Script file
.wsc Windows Script Component
.wsf Windows Script file
.wsh Windows Script Host Settings file

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 20:53

> [...]
> (blocked only in Outlook 2002 SP-2 and Outlook 2000 SP-3)
> pst Microsoft Outlook Personal Folders file

Jeg takker for denne opskrift og vil prøve den, men først i morgen, min kone
har kaldt til fælles aftenkaffe

Jeg skriver mit resultat i morgen.

Få forsat god aften og tak for hjælp indtil nu.

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 16-11-03 20:59

Nikon D1 og F5 Fan" <D"slet 1dette <D"slet 1dette"@NikonPro.dk> wrote:

Hovsa, det er jo det jeg har lavet tidligere, som kun giver tilladelse til
at modtage og gemme på disk, men ikke direkte åbne ved dobbeltklik

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : olle

Dato : 17-11-03 08:46

> [...]
>>> 6.. Type the following name for the new value:

>>> 8.. Right-click the new string value name, and then click Modify.

>>> 11.. Quit Registry Editor.

> Hovsa, det er jo det jeg har lavet tidligere, som kun giver tilladelse
> til at modtage og gemme på disk, men ikke direkte åbne ved dobbeltklik

Jeg ved ikke om der er noget jeg har overset. Men når jeg dobbeltklikker
på mine vedhæftet filer kommer den og spørger om jeg vil åbne eller
gemme, MEN samtidig er der nede i venstre hjørne et afkrydsningsfelt som
spørger om man vil have huske denne indstilling for den typer filer. Hvis
det har været oppe og vende så se venlist bort fra dette forslag.

Olle.

Fra : pre

Dato : 17-11-03 09:30

Fornemt!!!
Rart at nogen tjekker indstillingerne.
pre

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 17-11-03 16:46

pre <skrivtilgruppen@bredalsparken.dk> wrote:
> Fornemt!!!
> Rart at nogen tjekker indstillingerne.

Det gør den så bare IKKE her i min Outlook 2003 DK, men det er jo lige
præcis det, den gør hos Olle, jeg ønsker

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 17-11-03 17:16

Nu ærgrer det mig dobbelt at min 2003 version ikke er installeret. Men jeg
kan se den PopUp der siger Gem på disk eller slet. Den skulle kun komme ved
"farlige" filer altså dem der er på listen, hvadenten det er level 1 eller
2. Forhåbentlig læser Olle med og kan verificere tingene.

På den anden side er der en tekst der siger:

Hvis du flytter filtyper fra Level 1 til 2 kan du ikke åbne dem direkte fra
mailen. Outlook kommer med den barske advarsel........ og forlanger at du
går omvejen over disken.

Det kan lyde voldsomt i vores ører men for andre kan det næsten være et
spørgsmål om liv eller død.

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 17-11-03 17:36

> [...]
> og forlanger at du går omvejen over disken.
>
> Det kan lyde voldsomt i vores ører men for andre kan det næsten være

ja det må jeg håbe. Jeg mener at have så god kontrol på sikkerheden, så jeg
ikke skulle risikere noget ved dem jeg åbner, for alle med mindste risici
vil være slettet, og det er jo netop den mulighed Olle nævner jeg søger i
min Outlook 2003 DK

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 17-11-03 18:46

> [...]
> og forlanger at du går omvejen over disken.
>
> Det kan lyde voldsomt i vores ører men for andre kan det næsten være

Nu forstår jeg slet ikke noget

Jeg har nu prøvet at sende forskellige filtyper fra Outlook Express til en
anden konto på Outlook 2003 DK

Modtagne vedhæftede filer af typen jpg, nef og gif kan jeg åbne direkte ved
dobbeltklik.

exe, zip og url (sendt som hyperlink via browser) kun mulighed for at gemme
eller annuller

Jeg vil nu prøve med andre typer

jeg har skrevet følgende i registry:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Security]
"Level1Remove"=".zip;.exe;.rar;.html;.url"

før jeg skrev den linie kunne jeg slet ikke modtage zip, exe, rar, html og
url

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 17-11-03 19:16

> [...]

> "Level1Remove"=".zip;.exe;.rar;.html;.url"
>
> før jeg skrev den linie kunne jeg slet ikke modtage zip, exe, rar,

Så har jeg prøvet følgende filer der alle kan åbnes ved dobbeltklik:

avi, swf, doc, pps, wmv, og mpg

men stadig ikke

zip, exe og url

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : pre

Dato : 17-11-03 19:59

Hvis vi skal finde de rigtige løsninger må vi alle spille med de samme kort.
Der er ikke nogen grund til at "afsikre" filer der ikke er farlige, sltså
billedfiler, zipfiler, HTML filer mm.
Hvis du ikke kunne åbne zip filer før ændringen i Registry, så er der noget
galt med din installation. Det har meget længe været snbefalet at man
skulle kræve - og selv bruge, zipfiler (som kan indeholde næsten hvad som
helst, men som også er vistnok helt umulige at inficere eller udnytte)

Til gengæld er .exe noget af det nemmeste at fiksfakse.

Mit forslag er at du igen reviderer Registry så der er et par filer eller
tre, som du kan modtage på en eller anden måde. Og brug ellers .zip.

Alt dette er ikke blot et spørgsmål om din computer, som bekendt var et af
de seneste tricks at inficere en PC, bruge alle dens adresseoplysninger til
at sende inficerede mails med dig som den officielle afsender og derved
lokke andre til at blive smittet o.s.v.

Selv havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at få et par tusinde falske mails
takket være en der tilfældigt havde noteret min mailadresse. Men banker,
store virksomheder, institutioner - de har meget svært ved at overleve den
slags. Så det er alvorligt, og derfor kan jeg citere fra en anmeldelse af
Outlook:

"Outlook 2003 is ruthless with file attachments......... This is not a bug;
it´s a controversial security feature designed to protect users......."

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 17-11-03 20:17

> [...]
>
> "Outlook 2003 is ruthless with file attachments......... This is not
> a bug; it´s a controversial security feature designed to protect

OK jeg stopper problembehandlingen her, for hvis der er noget galt med min
installation er det sjovt nok det samme på foreløbig 9 computere som jeg
samarbejder med i højt sikret intranet.

takker for den tid du nu forgæves har brugt

Ingen yderligere indlæg fra mig, jeg overlader problemstillingen helt til
ministeriets IT afdeling at løse problemet på intranettet på arbejdet og
herhjemme vil jeg blot fremover igen bruge OE med høj sikkerhed fra min side
på porte, updates og virusscanning.

Farvel til denne NG

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 17-11-03 20:18

PS. vi er ikke alle paranoide, men lever blot med høj sikkerhed i brug som
en god vane

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : N. Lind

Dato : 18-11-03 05:59

Den letteste løsning er klart at bruge det lille program OLOCK (Outlook
Attachment Security Tool), der startes, man indtaster de filendelser, der
skal tillades - eller spærres - og så rettes Outlooks indstillinger. Det
fungerer fremragende med Outlook 2002.

Jeg fandt programmet, der er dansk, på
http://www.skovbodata.dk/nyheder_fra_skovbo_data.htm

Fra : pre

Dato : 18-11-03 09:17

Det ser rimelig enkelt ud men - er der dokumentation for at det virker i
2003? Og løser det spørgerens problem, at filen kan åbnes uden videre?
pre